نخستین نشست خبری طالبان: فعالیت زنان در «چارچوب شریعت اسلامی» صورت می‌گیرد

ذبیح الله مجاهد: طالبان پس از این با هیچ کس کینه و دشمنی ندارند

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان روز سه‌شنبه نخستین نشست خبری خود را در شهر کابل برگزار کرد. این نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت برگزار شد.

ذبیح الله مجاهد در پاسخ به سوالی درباره فعالیت زنان در رسانه‌ها گفت در این مورد نظام آینده پاسخگو خواهد بود. ما می‌خواهیم قوانینی طرح شود که قشر جوان فعالیت کنند، اما در چارچوب شریعت اسلامی. قوانین بر ما و شما حاکم است.

وی افزود زنان از تمامی حقوق و مزایای لازم برخوردار خواهند بود اما در چارچوب شریعت اسلامی. او گفت طالبان حق تحصیل و کار را برای زنان محترم می‌شمرند، ولی این فعالیت‌ها در چارچوب قوانین شرعی صورت خواهد گرفت.

او همچنان در مورد آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها گفت که آزادی بیان یک ارزش است و طالبان به آن باور دارند. رسانه‌ها نیز در قالب ارزش‌های اسلامی و دینی باید فعالیت‌های خود را متمرکز بسازند و گروه طالبان از فعالیت رسانه‌ها در چارچوب اسلامی حمایت می‌کند.

به گفته سخنگوی طالبان، آزادی بیان در چند سال گذشته دچار محدودیت شده بود که دلایل آن را باید از حکومت گذشته پرسید. آقای مجاهد از رسانه‌ها خواست تا اصل بی طرفی را در فعالیت‌هایشان در نظر داشته باشند. اما انتقاد کردن از طالبان را برای بهتر شدن حکومت داری در آینده می‌پذیرد .

ذبیح الله مجاهد همچنان گفت که در حال حاضر زود است که در مورد قوانین مدنی و ارزش های حقوق بشری و شهروندی صحبت شود . پس از این که نظام در این کشور ایجاد شد. چارچوب قوانین نیز مشخص می‌شود و ارزش‌های مدنی نیز جایگاه خود را خواهند یافت. اما در حال حاضر چون بحث روی ساختار نظام است، مسایل بعدی را برای بعد می‌گذاریم .

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذبیح الله مجاهد گفت که آنان پس از مبارزات طولانی بالاخره توانستند که پیروز شوند و این پیروزی را به مردم افغانستان تبریک گفت. وی گفت که افغانستان پس از مبارزه بیست ساله حالا خود را آزاد و مستقل می‌داند.

به گفته وی طالبان پس از این در مقابل هیچ کس عقده و دشمنی ندارد. با این که یک تعداد از افراد در مقابل آنان ایستادند. ولی حالا که گروه طالبان به افغانستان آمده‌اند، بر اساس فرمان ملا هیبت الله رهبر گروه طالبان، عفو عمومی اعلان شده و هیچ کس مورد آزار و اذیت این گروه قرار نخواهد گرفت و پس از امروز تمام دشمنی‌ها به پایان رسیده است.

آقای مجاهد گفت: آنان خواهان ایجاد یک دولت اسلامی هستند. اما چگونگی ساختار نظام را سیاست‌مداران افغان تعیین خواهند کرد. مجاهد گفت همین لحظه میان رهبران و سیاست‌مداران افغان رایزنی در مورد ساختار نظام جریان دارد و به زودی ما صاحب یک نظام قوی، اسلامی و فراگیر خواهیم بود.

 او گفت که در نظام آینده افغانستان ، همه افغان ها خود را سهیم خواهند دید و حتی از کسانی که مخالف طالبان نیز هستند می‌خواهیم تا در نظام آینده افغانستان شریک باشند.

ذبیح الله مجاهد در بخشی از سخنرانی خود گفت، آنان نمی‌خواستند به زودی وارد کابل شوند. ولی به دلیل این که بخشی از نیروهای امنیتی وظایف خود را رها ساختند و هرج مرج در شهر کابل رخ داد، آنان به اجبار برای تامین امنیت وارد کابل شدند و در حال حاضر تمامی مناطق کابل در کنترل آنان است. او همچنان به نهادهای بین‌المللی حاضر در کابل و سفارت خانه های خارجی اطمینان داد که امنیت آنان و حتی امنیت ساحه سبز کابل توسط انان تامین خواهد شد.

ذبیح الله مجاهد گفت کسانی که با خارجی ها کار کرده اند، به خصوص مترجم‌ها، مانند دیگر افراد در افغانستان مورد عفو قرار گرفته‌اند . اما اگر بخواهند از افغانستان خارج شوند، هیچ گونه ممانعتی برای آنان وجود ندارد .

این نخستین نشست خبری گروه طالبان به صورت رسمی در داخل افغانستان بود. هرچند سخنگویان طالبان در چند سال گذشته روابط خود را با رسانه‌ها داخلی و بین المللی افزایش داده بودند، اما هیچ گاه نشست خبری رسمی نداشتند.

اظهارات سخنگوی طالبان هرچند با نرمی ، مدارا و چراغ سبز های همراه بود، اما هنوز سوال‌های زیادی وجود دارد که به آن پاسخی داده نشده و سخنگوی طالبان نیز از جواب دادن به آن طفره رفته است. از جمله قرائت طالبان از دین است که به باور بسیاری ، تا حد زیادی افراطی و متحجرانه است .