طالبان: به زور داخل کابل نمی‌شویم

طالبان در تازه‌ترین مورد محمود راقی، مرکز استان کاپیسا و زندان میدان هوایی بگرام در نزدیکی کابل را تصرف کرد

Byline / Source / Credit  AFP- شهروندان کابل نگران حمله طالبان به این شهرند

طالبان دقایقی پیش اعلام کرد که اراده ندارد از راه زور و جنگ وارد شهر کابل شود. در اعلامیه‌ای که امروز، یکشنبه ۱۵ اوت، از سوی این گروه صادر شد چنین آمده است: «مجاهدین امارت اسلامی اراده ندارند که با زور و جنگ داخل شهر کابل شوند بلکه برای ورود مسالمت‌آمیز به شهر کابل با جانب مقابل گفت‌وگو جریان دارد. تا زمانی که روند انتقال به گونه امن و مطمئن تکمیل شود به سر، مال و عزت هیچ‌کس ضرر نمی‌رسد و زندگی شهروندان کابل به مشکل و خطر دچار نخواهد شد.»

با تصرف بخش زیادی از افغانستان به دست طالبان مردم کابل امروز سراسیمه‌اند و تلاش می‌‌کنند تا از کابل به جای امنی فرار کنند.

در اعلامیه تصریح شده است که به اعضای طالبان دستور داده شد که کوشش نکنند داخل کابل شوند.

اعلامیه همچنین می‌افزاید که طالبان به فکر انتقام‌‌جویی از هیچ کسی نیست و تمامی کارمندان نظامی و غیرنظامی را عفو کرده‌اند. این اعلامیه همچنین از مردم خواسته است که در خانه خود بمانند و برای رفتن از کشور تلاش نکنند.

گزارش‌ها از کابل بیان می‌کند که مردم به بانک‌ها هجوم برده‌اند تا پول‌هایشان را از بانک‌ها خارج کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، امروز دیدار کرد. بر اساس گزارش دفتر حامد کرزی این دیدار در رابطه با اعزام هیئت باصلاحیت برای مذاکره با طالبان در دوحه انجام شده است.

منابع خبری می‌گویند قرار است حامد کرزی و عبدالله عبدالله به دوحه بروند و توافق صلح را با طالبان امضا کنند. تا پیش از امضا توافق قرار نیست طالبان وارد کابل شود.

طالبان شرط امضای توافق را استعفای اشرف غنی، ٰرئیس‌جمهوری افغانستان، گذاشته است. منابع آگاه همچنان خبر می‌دهند که قرار است اشرف غنی‌، رئیس‌جمهوری افغانستان، امروز از سمت خود کناره‌گیری کند و به این شکل طالبان به کابل مسلط شود.

ارگ ریاست‌جمهوری در این مورد سکوت کرده است.