آخرین روزهای جمهوریت در افغانستان؟

گزینه طرح حکومت موقت نهایی است و باید مورد توافق هر دو جانب در قطر قرار بگیرد

طالبان به شدت به سوی کابل پیش‌روی دارد - ارگ

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که شاهد افتادن کامل افغانستان به دست طالبان است، بار دیگر با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت‌و‌گوی تلفنی داشت و تحولات اخیر افغانستان و تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش خشونت در این کشور را بررسی کرد.  

آقای بلینکن درباره محتوای این گفت‌وگو در صفحه توییترش نوشت: «مکالمه تلفنی مفیدی با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، داشتم تا درباره تحولات اخیر در افغانستان و تلاش‌‌های فوری سیاسی و دیپلماتیک ما برای کاهش خشونت بحث کنیم. من از آقای عبدالله و از هر نوع تلاش حکومت برای دستیابی به توافق سیاسی سپاسگزاری کردم.»

منظور او ایجاد دولت فراگیر برای جایگزینی دولت اشرف غنی است. طالبان می‌گوید تا زمانی که آقای غنی کنار نرود، گفت‌وگو نمی‌کند.

این بحث مجال شگرد سیاسی را فراهم کرده است.

براساس گزارش‌ها آقای عبدالله روز گذشته، شنبه ۱۴ اوت، با رهبران سیاسی افغانستان در قصر سپیدار دیدار کرد. هرچند جزئیات این دیدار به رسانه‌ها گفته نشد اما منابع تایید می‌کنند که در این نشست درباره ایجاد حکومت موقت بحث شده است.

در این نشست حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین، کریم خلیلی، صلاح‌الدین ربانی، محمد محقق، میر رحمان رحمانی، یونس قانونی، سید منصور نادری، حاجی دین محمد، بابر فرهمند و حنیف اتمر حضور داشتند.

منابع آگاه در کابل به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که قرار است عبدالله عبدالله با طرح حکومت موقت به زودی به قطر برود. او از حمایت رهبران بزرگ سیاسی در کابل برخوردار خواهد بود.

قرار است یک هیئت شش یا هفت نفره به رهبری عبدالله و حامد کرزی از افغانستان به دوحه بروند و یک هيئت شش نفره از سوی طالبان از پاکستان به دوحه بروند. منابع آگاه تایید می‌کنند که در این نشست توافق سیاسی حاصل خواهد شد و طرح حکومت انتقالی امضا می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در مدت سه هفته پس از آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان حملات خود را در شهرها و ولایات افغانستان افزایش داده و توانسته است در مدت چند روز تمام ولایت افغانستان را به جز کابل، پنجشیر، کاپیسا و پروان تصرف کند.

در همین حال کاخ سفید روز گذشته با انتشار خبرنامه از اعزام نیروی بیشتر خبر داد و تصریح کرد که این نیروها برای انتقال امن دیپلمات‌‌های خارجی و افرادی است که در معرض تهدید طالبان قرار دارند. اما یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفته است که این نیروها در کابل مامور شده‌اند تا روند انتقال قدرت مسالمت‌آمیز انجام شود و از خشونت جلوگیری کنند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داده است که هزاران سرباز آمریکایی و بریتانیایی در حال آمدن به کابل‌‌اند تا امنیت فرودگاه کابل و سفارتخانه‌‌‌هایشان را حفظ کنند و برنامه خروج کارمندان کشورشان را از افغانستان آغاز کنند.

گروه طالبان در سال ۱۹۹۶ تمام افغانستان را تصرف کرد و بعد از پنج سال حکومتداری تندروانه در این کشور سرانجام پس از حملات یازدهم سپتامبر به مرکز تجارت جهانی در نیویورک حکومت این گروه به دست آمریکا و همکاری جبهه ائتلاف شمال سقوط کرد.

گروه طالبان در مدت بیست سال حضور آمریکا در افغانستان به حملات خود علیه دولت افغانستان و نیروهای خارجی ادامه داد تا اینکه توافق دوحه در سال ۲۰۲۰ بین آمریکا و طالبان امضا شد.

بر اساس توافق دوحه طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و آزادی هفت هزار زندانی طالبان در زندان‌های افغانستان از پیش‌شرط آغاز مذاکرات صلح افغانستان بود اما مذاکرات صلح افغانستان هیچگاه با قوت پیگیری نشد و درنهایت به تصرف افغانستان به دست این گروه منجر شد.