کرونا ۴۶۶ نفر دیگر را به کام مرگ کشاند، رئیسی وعده ۳۰ میلیون واکسن داد

کارشناسان می‌گویند تعطیلی پنج روزه تهران هیچ کمکی به حل بحران کرونا نخواهد کرد

آمار مرگ و میر ناشی از کرونا به شدت افزایش یافته است - عکس از اعتماد آنلاین

روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۶۶ نفر از مردم ایران بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند. همچنین مطابق با آمار رسمی، ۲۹ هزار و ۷۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده که با احتساب آن، تعداد کل بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۸۵ نفر رسیده است.

بر اساس آمار رسمی اعلامی وزارت بهداشت، مجموع جان‌باختگان این بیماری از ابتدای ورود به ایران تا کنون، ۹۷ هزار و ۲۰۸ نفر بوده است.

مطابق با این اطلاعیه، در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که پیش‌تر، علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران گفته بود: «وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند، ما به‌جای مشورت با آنها مدام از آنها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمار‌های مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.»

به گفته برخی دیگر از کارشناسان حوزه درمان، به دلیل محدودیت در آزمایش‌های کرونا و عدم مراجعه برخی از بیماران، آمار واقعی چند برابر آمار رسمی اعلامی است.

برگزاری مراسم محرم و روند کند واکسیناسیون وضعیت ایران را وخیم کرده است. در همین راستا، ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل جلسه داد تا در مورد تعطیلی سراسری کشو تصمیم‌گیری کند. ساعتی پیش برخی منابع رسانه‌ای در داخل کشور نوشتند که با تعطیلی ۵ روزه تهران از روز دوشنبه تا پایان روز شنبه هفته آینده موافقت کرده است. این خبر دقایقی پس از انتشار از خروجی رسانه‌ها حذف شد ولی ساعتی بعد علیرضا رئیسی سخنگوی این ستاد اعلام کرد که از روز دوشنبه تا شنبه هفته آینده کشور تعطیل خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیسی گفت که همه ادارات و کسب و کارهای خصوصی و بانک‌ها به جز آن‌هایی که کارشان ضرورت قطعی دارد، تعطیل خواهند بود.

همچنین اعلام شد که از ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۴ مرداد تا صبح شنبه ۶ شهریور منع تردد در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

واردات واکسن

ابراهیم رئیسی، روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام خبر قطعی شدن واردات ۳۰ میلیون دوز واکسن، اظهار داشت نظر کارشناسان بر این است که برای کنترل وضعیت نامطلوب شیوع کرونا در کشور، باید ۶۰ میلیون دوز دیگر، واکسن تامین شود.

هم‌زمان با ورود سیزدهمین محموله واکسن کرونا به ایران، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، اعلام کرد که ۴۰ میلیون دوز واکسن تا پایان تابستان به کشور وارد می‌شود. او در حالی وعده واردات ۴۰ میلیون واکسن کرونا در دو ماه آینده را داده است که روز پنجشنبه ۲۱ مرداد، سیزدهمین محموله واکسن کرونا وارد کشور شد که فقط حاوی یک میلیون و ۱۱۰ هزار دوز واکسن است. به عبارت ‌دیگر، از زمستان ۱۳۹۹ تاکنون، تنها حدود ۲۱ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است و حالا، مسئولان وزارت بهداشت قول داده‌اند که تا دو ماه آینده، ۴۰ میلیون دوز واکسن وارد کنند.

بر اساس آمار اعلامی وزارت بهداشت، قریب به ۱۵ میلیون نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، برای ایجاد ایمنی در یک کشور حداقل باید ۷۰ درصد مردم هر دو دوز واکسن خود را دریافت کنند.

رئیسی در بخشی دیگر از سخنان امروز خود با اشاره به تجمع دربرخی داروخانه ها، در ادامه گفت: «پس از بازدیدی که روز پنجشنبه از یکی از داروخانه‌ها داشتیم، مقرر شد داروهای مورد نیاز طی روزهای آینده در گام اول بین ۱۰۰ داروخانه و در گام دوم تا ۳۰۰ داروخانه توزیع شود تا دیگر شاهد تشکیل صف و تجمع در چند داروخانه نباشیم .»

کمبود سرم تزریقی در هفته‌های اخیر برای بسیاری از بیماران مشکلات جدی ایجاد کرده است. به‌ طوری‌ که بسیاری از نزدیکان بیماران برای پیدا کردن یک سرم مجبور شدند به داروخانه‌های مختلفی سر بزنند. پس از اینکه کمبود سرم در مراکز درمانی و داروخانه‌ها خبرساز شد و در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتابی گسترده‌ یافت، حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران، به خبرگزاری ایسنا گفت که کمبود سرم به دلیل بازسازی خط تولید یکی از سرم‌سازان به وجود آمده است. او قول داد که سایر سرم‌سازان کمبود سرم در کشور را جبران خواهند کرد.

چند روز پس از اعلام این خبر، نه‌تنها مشکل کمبود سرم در کشور حل نشد، بلکه کار به جایی رسید که سرم‌های نمکی فقط در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت و از توزیع آن در داروخانه‌ها خودداری شد. این در حالی است که به دلیل تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها، بسیاری از بیماران در خانه تحت درمان‌اند و به سرم نیاز دارند. وقتی‌ دامنه انتقاد‌ها بالا گرفت، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، اعلام کرد که کمبود سرم از قبل پیش‌بینی شده‌ بود.