سفارت آمریکا بازداشت مقام‌های دولتی افغانستان توسط طالبان را محکوم کرد

درگیری بین طالبان و نیروهای امنیتی دولتی در چند هفته اخیر تشدید شده و بسیاری از مراکز استان‌ها به دست طالبان افتاده است

تصویری از سفارت ایالات متحده در افغانستان- SAJJAD HUSSAIN / AFP

سفارت آمریکا در کابل روز پنجشنبه در بیانیه‌ای بازداشت شماری از مقام‌های دولت افغانستان توسط گروه طالبان را «غیرقانونی» خواند و ضمن محکوم کردن آن، خواستار آزادی فوری آنها شد. همزمان این سفارتخانه از شهروندان آمریکایی در افغانستان خواست با اولین پرواز این کشور را ترک کنند.

در این بیانیه آمده است، «ما دستگیر غیرقانونی چندین تن از اعضای دولت افغانستان، شامل رهبران غیرنظامی و افسران نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، را قویا محکوم می کنیم. منابع موثق نشان می‌دهند که طالبان مقام‌های استانی دولت و اعضای پلیس در چندین نقطه (از کشور) را بازداشت کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت آمریکا این اقدامات را غیرقابل قبول و در تناقض با ادعای طالبان به حمایت از تلاش برای دست یافتن به یک راه حل برآمده از گفت‌وگو در مذاکرات جاری صلح دوحه خوانده و از این گروه خواسته این افراد را فورا آزاد و با شرکت کامل و فعال در مذاکرات صلح، راه را برای یافتن یک راه حل سیاسی که به نفع همه افغان‌ها است، هموار کند.

سفارت آمریکا همچنین با صدور یک هشدار مسافرتی در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی، از شهروندان آمریکایی در افغانستان خواست با اولین پرواز تجاری خاک این کشور را ترک کنند. در بیانیه گفته شده است اگر فردی توان خرید بلیط برای این منظور را ندارد، برای دریافت کمک با سفارت تماس بگیرد.

به دنبال آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان پس از بیست سال در اول ما مه، پیکارجویان طالبان برای تصرف مناطق مختلف این کشور حملات خود را آغاز کردند. درگیری بین طالبان و نیروهای امنیتی دولتی در چند هفته اخیر تشدید شده و بسیاری از مراکز استان‌ها به دست طالبان افتاده است.

برخی گزارش‌ها حکایت از اعمال خشونت پیکارجویان این گروه افراطی هنگام تصرف مناطق مختلف حکایت دارند.