پیشنهاد حکومت افغانستان به طالبان: تقسیم قدرت

دولت افغانستان این خبر را تائید نمی‌کند

با آغاز خروج نظامیان خارجی از افغانستان خشونت‌ها از سوی طالبان در این کشور شدت گرفته است-KARIM JAAFAR / AFP

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت افغانستان به طالبان پیشنهاد تقسیم قدرت داده است. گفته می‌شود که دولت افغانستان در عوض این پیشنهاد از طالبان خواسته است به خشونت‌ها در افغانستان پایان دهد.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که یک عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان (که در گزارش از او نام برده نشده) این خبر را تایید کرده و ‌گفته است: « دولت افغانستان طرح این پیشنهاد را به دولت قطر به عنوان میانجی (بین طالبان و دولت افغانستان) سپرده است. در این پیشنهاد از طالبان دعوت شده است در قدرت شریک شوند و در عوض خشونت‌ها در افغانستان را متوقف کنند.» اما دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان این خبر را رد  و اعلام کرده که برنامه صلح افغانستان تغییر نکرده است.

برنامه صلح دولت افغانستان انتقال قدرت از طریق انتخابات سراسری، حفظ نظام جمهوری، ارزش‌های قانون اساسی فعلی، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها و آزادی بیان است. در این برنامه بر ادغام طالبان در دولت تاکید شده است.

نشست چند جانبه درباره صلح افغانستان برای جست‌وجوی راه‌حل سیاسی و دستیابی به توافق صلح برای افغانستان روز سه‌شنبه (۱۹ مرداد) در دوحه قطر برگزار شد. در این نشست نمایندگانی از کشورهای چین، ایالات متحده، بریتانیا، پاکستان، ازبکستان و سازمان ملل و اتحادیه اروپا حضور داشتند. دکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، به نمایندگی از دولت این کشور و ملا برادر، رئیس دفتر طالبان در قطر به نمایندگی از گروه طالبان در این نشست شرکت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته، خشونت‌ها در افغانستان شدت یافته و طالبان بیش از ۶۵ درصد خاک افغانستان را به کنترل خود درآورده است. در تازه‌ترین مورد، امروز این گروه استان غزنی در ۱۳۰ کیلومتری شهر کابل را تصرف کرده‌ است. با تصرف استان غزنی اکنون طالبان ۱۰ استان از ۳۴ استان افغانستان را در اختیار دارد.

در همین حال بیشتر بخش‌های شمال به استثنای مزار شریف، مرکز استان بلخ، و شهر میمنه، مرکز استان فاریاب، در دست طالبان‌اند. بر اساس گزارش‌ها امروز نیز جنگ در اطراف شهر مزار برای عقب زدن طالبان و پس گرفتن مناطق از دست رفته بین گروه طالبان و نیروهای دولت افغانستان جریان دارد.

کارشناسان معتقدند اگر مزار شریف هم به دست طالبان بیفتد، کنترل کابل و دیگر استان‌های باقیمانده برای دولت افغانستان دشوار می‌شود.