حلقه مقاومت شمال مقابل طالبان در بلخ ایجاد شد

تلاش چندباره طالبان برای تصرف مزارشریف ناکام مانده است

شکل گیری حلقه مقاومت در اطراف عطا محمد نور و مارشال دوستم، امیدواری‌ها برای جلوگیری از پیشروی طالبان و باز پس‌گیری مناطق ساقط شده را افزایش داده است-ارگ

در حال حاضر به جز بلخ و فاریاب، تقریبا تمامی شهرهای شمال و شمال‌شرق افغانستان به دست طالبان افتاده‌اند. گروه طالبان از مجموع ۹ مرکز استان در شمال و شمال شرق، هفت شهر را به تصرف درآورده‌اند. مراکز استان‌های جوزجان، سرپل و سمنگان در شمال و مراکز استان‌های بدخشان، قندوز و تخار و بغلان در شمال شرق در دست طالبان‌اند و تنها فاریاب و بلخ هنوز به چنگ طالبان نیفتاده‌اند. البته طالبان به این شهرها هم فشار بیش از حدی وارد کرده‌اند و در دو سه روز گذشته، چند حمله گسترده طالبان به این دو شهر دفع شده است؛ با این حال نگرانی از افزایش فشار بر این دو شهر به دلیل اینکه تنها مرکزاستان‌های باقیمانده‌اند بیشتر شده است؛ زیرا طالبان نیروهای خود را از شهرهای در تصرف خود به سوی این دو شهر بسیج کرده‌اند.

درچنین وضعیتی، حلقه مقاومت جدیدی در شمال افغانستان شکل گرفته است که می‌خواهد جلو پیشروی طالبان به سوی مزارشریف و فاریاب را بگیرد و کم‌کم دوباره کنترل شهرهای ازدست‌رفته را به اختیار خود در آورد.

عطا محمد نور، از چهره‌های جهادی مطرح و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان، رهبری مقاومت در بلخ را به عهده گرفته است. مارشال دوستم، رهبر جنبش اسلامی هم می‌خواهد در شمال و در شهرهای فاریاب و شبرغان حلقه مقاومت را تقویت کند. اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، نیز روز چهارشنبه برای بررسی وضعیت امنیتی شمال افغانستان به مزارشریف رفته و با تعدادی از چهره‌های با نفوذ شمال از جمله عطا محمد نور و مارشال دوستم دیدار کرده است.

مارشال دوستم سه‌شنبه شب (۱۹ مرداد) به مزارشریف رفته بود تا جبهه مقاومت مقابل طالبان در اطراف فاریاب را که پسرش یارمحمد مدیریت می‌کرد، رهبری کند. گفته می‌شود رئیس‌جمهور غنی به سیاست‌مداران شمالی پیشنهادهای نیز ارائه داده است که تعدادی از این پیشنهادها رد شده‌اند؛ از جمله اینکه عطا محمد نور نپذیرفته است مارشال دوستم تمام جنگ شمال را رهبری کند. گویا رئیس‌جمهور به آقای نور پیشنهاد کرده است که استاندار بلخ نیز تغییر کند و جمعه خان همدرد، از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور استاندار بلخ شود که این پیشنهاد نیز قبول نشده است .

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر شکل‌گیری حلقه مقاومت در اطراف عطا محمد نور و مارشال دوستم، امیدواری‌ها برای جلوگیری از پیشروی بیشتر طالبان و بازپس‌گیری مناطق و شهرهای از دست رفته را افزایش داده است. عطا محمد نور از چهره‌های بانفوذ و قدرتمند شمال افغانستان به خصوص بلخ است. او بیش از ۱۵ سال در بلخ حکمروایی کرد و هرچند عنوان استاندار بلخ را با خود یدک می‌کشید اما در حقیقت در شمال افغانستان به خصوص شمال شرق، همه‌کاره بود تا جایی که تعدادی از هوادارانش به وی لقب «امپراتور» داده‌اند.

آقای نور روز چهارشنبه (۲۰ مرداد)  به رسانه‌ها گفت که جبهه مقاومت بلخ حدود دو ماه است که مقابل طالبان به شدت می‌جنگد و حلقه مقاومت تنها در دو روز گذشته حدود ۲۰۰ تن از اعضای طالبان را کشته‌ است.

در کنار عطا محمد نور، چهره‌های بانفوذ دیگری نیز در بلخ حضور دارند. محمد محقق، مشاور رئیس‌جمهور غنی و رهبر حزب وحدت اسلامی هم در بلخ نفوذ و هوادار کافی دارد. او نیز برای بسیج هوادارانش به مزار شریف رفته است.

علم خان آزادی نیز فرمانده جهادی دیگری است که در بلخ قدرت محلی کافی دارد. در کنار آن‌ها، مارشال دوستم نیز میان فاریاب و بلخ در رفت‌وآمد است.

به نظر می‌رسد که در حلقه مقاومت شمال افغانستان که به دو بخش شمال و شمال شرق تقسیم شده‌اند، اراده‌ای جدی برای مقابله با طالب به وجود آمده است. هرچند طالبان تاکنون توانسته‌اند با تصرف بخش عمده‌ای از شمال برای حمله بر مزارشریف و فاریاب توان و ظرفیت بیشتری پیدا کند اما با توجه به شکل‌گیری حلقه‌‌‌‌های گسترده‌ مقاومت که خیزش مردمی را کنار نیروهای دولتی قرار داده، در قدم اول روند پیشروی طالبان کند شده است و پس از آن هم طرح بازپس‌گیری شهرهای تصرف شده توسط طالبان اجرایی خواهد شد.   

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه