هرات سقوط کرد؛ طالبان مدعی ورود به قندهار شد

بر اساس گزارش‌ها شهر غزنی در جنوب شرق افغانستان نیز به دست طالبان افتاده و نیروهای این گروه ساختمان‌های دولتی را تصرف کرد‌ه‌اند

در ادامه پیشروی‌های طالبان در نقاط مختلف افغانستان، نیروهای این گروه افراطی روز پنجشنبه ۲۱ مرداد به شهر هرات، سومین شهر بزرگ این همسایه شرقی ایران، وارد شدند.

خبرگزاری فرانسه از تصرف مرکز فرماندهی پلیس هرات به دست طالبان خبر داد و به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که این مرکز بدون مقاومت پلیس به اشغال طالبان در آمده است.

سخنگوی طالبان نیز در توییتی نوشت: «دشمن فرار کرد... ده‌ها خودرو نظامی، سلاح و مهمات به دست مجاهدین افتاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شبکه‌های اجتماعی هم تصاویری ویدیویی از ورود طالبان به هرات و مراکز مهم این شهر منتشر شده است.

هرات، مرکز استانی به همین نام در غرب افغانستان و هم‌مرز با ایران است که پس از کابل و قندهار سومین شهر پرجمعیت افغانستان به شمار می‌رود.

اندکی پس از انتشار خبر ورود طالبان به هرات، سخنگوی این گروه و برخی خبرگزاری‌ها از ورود نیروهای طالبان به شهر قندهار مرکز استان قندهار در جنوب افغانستان خبر دادند.

خبرگزاری رویترز از قول یک منبع دیپلماتیک نوشت طالبان به تصرف شهر نزدیک شده است. قندهار، به نوشته این خبرگزاری، «خانه معنوی» این گروه به شمار می‌آید.

پیش‌تر در همین روز گزارش شد که بسیاری از نقاط شهر غزنی در جنوب شرق افغانستان هم به دست طالبان افتاده و نیروهای این گروه ساختمان‌های دولتی را تصرف کرد‌ه‌اند.

ویدیوهایی که در فضای مجازی منتشر شده است، پیکارجویان طالبان را در دفتر والی غزنی نشان می‌دهد.

غزنی دهمین مرکز استان که از ۳۴ استان افغانستان است که از کنترل دولت مرکزی مورد حمایت آمریکا خارج می‌شود و در صورت تصرف هرات، این آمار به عدد ۱۱ خواهد رسید.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت، با توجه به پیشروی‌های طالبان انتظار می‌رود که وزارت خارجه ایالات متحده تعداد قابل توجهی از کارمندان خود را از سفارت آمریکا در کابل و از خاک این کشور خارج کند.