هاآرتص: مقام‌های آمریکایی امیدی به احیای برجام ندارند

اعضای هیئت آمریکایی همراه ویلیام برنز به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند گمان نمی‌کنند مذاکرات احیای برجام به نتیجه‌ای برسد

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، از ارائه اطلاعاتی درمورد فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای ایران به ویلیام برنز خبر داد- تصویر از حساب توییتر بنی گانتز @gantzbe

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، مقام‌های آمریکایی که به همراه ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، به اسرائیل سفر کرده‌اند، احتمال بازگشت جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را بسیار اندک می‌دانند. 

هاآرتص، روز پنجشنبه، ۲۱ مردادماه، در گزارشی به نقل از مقام‌های اسرائیلی آگاه از جزئیات گفت‌وگوها، نوشت اعضای هیئت آمریکایی همراه ویلیام برنز، در گفت‌وگو با همتایان اسرائیلی خود، روشن کرده‌اند که گمان نمی‌کنند مذاکرات احیای برجام به نتیجه‌ای برسد. درپی تحلیف و آغاز به کار ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید و تندروی ایران در هفته گذشته، مقام‌های اسرائیلی نیز بازگشت ایران به توافق برجام را بعید ارزیابی کرده بودند.

پیشتر خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشته بود که پس از چندین ماه به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام، دولت آمریکا با این واقعیت روبه‌رو شده است که شاید با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، احیای برجام دیگر امکان‌پذیر نباشد و درحال بررسی گزینه‌های دیگر ازجمله لغو برخی تحریم‌های ایران در قبال توقف قسمتی از برنامه هسته‌ای آن کشور است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش هاآرتص، اسرائیل به‌دنبال ترغیب ایالات متحده برای پیوستن به تهدید نظامی علیه ایران است، اما به گفته این منابع خبری، «به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها قصد پاسخگویی نظامی داشته باشند و بعید است که در حال حاضر چنین اقدامی صورت گیرد».  

ویلیام برنز که همراه با هئیتی به اسرائیل سفر کرده است، روز چهارشنبه با نفتالی بنت، نخست‌‌وزیر اسرائیل دیدار کرد. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنت و برنز درمورد «وضعیت خاورمیانه، با تأکید بر ایران و همچنین امکان‌های موجود برای گسترش و تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای» گفت‌وگو کردند. 

دیدید بارنئا، رئیس موساد، سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل و بنی‌گانتز، وزیر دفاع آن کشور نیز در نشستی مشترک با رئیس سی‌آی‌ای دیدار کردند و آن‌طور که گانتز در حساب توییتر خود نوشته است، درباره همکاری اطلاعاتی به عنوان بخشی از پیوند منحصر به فرد بین دو کشور گفت‌وگو کرده‌اند. گانتز از ارائه اطلاعات درمورد «فعالیت‌های تجاوزکارانه ایران در منطقه‌ و برنامه‌ هسته‌ای آن کشور» و همچنین تأکیدش بر لزوم «گسترش اقدام‌های جامعه بین‌المللی برای حفظ ثبات منطقه‌ای» خبر داده است. وزیر دفاع اسرائیل همچنین نوشت که در این دیدار درمورد «ضرورت تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین و دیگر بازیگران میانه‌رو در منطقه» گفت‌وگو کرده‌اند. 

برنز که برای نخستین‌بار از زمان انتصاب خود به مقام ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به اسرائیل سفر کرده است، قرار است با رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین نیز دیدار کند.

سفر برنز به اسرائیل  درحالی انجام شده است که درپی حمله پهپادی اخیر به نفتکش «مرسر استریت» در دریای عمان، تنش‌ها بین اسرائیل و ایران به اوج رسیده است. اسرائیل، بریتانیا و آمریکا ایران را مسئول این حمله می‌دانند و مقام‌های اسرائيل چندین‌بار ایران را به واکنش نظامی تهدید کرده‌اند.