بازسازی عکس مشهور کنفرانس تهران؛ قالیباف خواستار عذرخواهی شد

سفرای روسیه و بریتانیا به جای استالین و چرچیل نشستند و صندلی روزولت را خالی گذاشتند

تصویر بالا: سفرای بریتانیا و روسیه-تصویر پایین سران متفقین در کنفرانس تهران-عکس از انتخاب

انتشار عکس سفرای روسیه و بریتانیا بر پله‌های سفارت روسیه فعلی در تهران و یادآوری کنفرانس تهران در آذرماه ۱۳۲۲ با واکنش گسترده ایرانیان و فعالان شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و در نهایت واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر خارجه را نیز به دنبال داشت.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در توییتر این تصویر را نامناسب عنوان کرد و با تاکید بر استقلال ایران نوشت: «باید یادآوری کنم امروز  اوت ۲۰۲۱ است؛ نه اوت ۱۹۴۱ است، نه اوت ۱۹۴۳.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این عکس را نامناسب خواند و خواستار عذرخواهی رسمی هر دو سفیر شد. گفتنی است کرملین در زمستان گذشته با درخواست ملاقات قالیباف که به روسیه سفر کرده بود، موافقت نکرد.

یک روز قبل از انتشار این تصویر، سفیر بریتانیا با انتشار ویدیویی در نخستین روز کاری خود در تهران گفته بود که به دنبال رابطه خوب با مقامات تهران است.

حساب کاربری سفارت روسیه در ایران در توییتر، روز چهارشنبه عکسی را از لوان جاگاریان، سفیر روسیه و سایمون شرکلیف، سفیر جدید بریتانیا در تهران منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: «پله‌های تاریخی کنفرانس تهران ۱۹۴۳».

کنفرانس تهران در بحبوحه جنگ جهانی دوم در فاصله ششم تا نهم آذرماه ۱۳۲۲ در سفارت روسیه فعلی در تهران برگزار شد. در این کنفرانس سران متفقین، شامل تئودور روزولت، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، وینستون چرچیل، نخست‌وزیر وقت بریتانیا و ژوزف استالین، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی حضور داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشهورترین تصویر منتشر شده از ملاقات این سه رهبر آنها را نشسته روی سه صندلی بر پله‌های سفارت روسیه فعلی نشان می‌دهد. در این عکس چرچیل در سمت راست، روزولت وسط و استالین در سمت چپ نشسته است.

در تصویری که روز چهارشنبه منتشر شده نیز سفیر بریتانیا جای چرچیل و سفیر روسیه جای استالین نشسته و صندلی رئیس‌جمهور آمریکا نیز خالی گذاشته شده است.

کنفرانس تهران در بحبوحه جنگ جهانی دوم در حالی برگزار شد که ایران باوجود اعلام بی‌طرفی در اشغال متفقین بود و در نهایت رضاشاه ناگزیر به کناره‌گیری و زندگی در تبعید شد.