جلوگیری از ترخیص محموله کاشی ایران برای ساخت مسجد در آمریکا

گفته شده که «کاشی‌ها به‌طور خاص برای استفاده در طراحی مسجد جدید ساخته شده‌اند»

کاشی‌ها به‌طور خاص برای استفاده در طراحی مسجد جدید ساخته شده‌اند و یک «هدیه» بوده و پولی بابت آنها پرداخت نشده بود- عکس از ایسنا

امام مسجد شهر مِناسِس در شمال ایالت ویرجینیا در نزدیکی شهر واشینگتن، پایتخت ایالات متحده، از دولت جو بایدن خواست یک محوله کاشی ایران را، که برای ساخت یک مسجد جدید ارسال و در فرودگاه بین‌المللی دالس توقیف شده است، آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ابوالفضل ناهیدیان در یک نشست خبری در مسجد مناسس گفت کاشی‌ها برای استفاده در ساخت یک مسجد جدید در آمریکا، در شهر قم تولید و در ماه ژوئن به آمریکا ارسال شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، «کاشی‌ها به‌طور خاص برای استفاده در طراحی مسجد جدید ساخته شده‌اند و یک «هدیه» بوده» و پولی بابت آنها پرداخت نشده، اما توسط اداره گمرک و مرزبانی در فرودگاه توقیف شده‌اند و دلیل آن تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان شده است.

آقای ناهیدیان همچنین گفت که سال‌های گذشته محموله‌های مشابهی را بدون مشکل دریافت کرده بود، از جمله یک محوله کاشی برای همین منظور که حدود هشت ماه پیش وارد شده بود.

اداره گمرک و مرزبانی ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به مسئولان مسجد اطلاع داده است که کاشی‌ها یا باید به ایران بازگردانده شوند، یا آن که نابود شوند. به گفته ناهیدیان، نابود کردن کاشی‌ها که منقش به آیات قرآن هستند، مشکل‌آفرین خواهد بود. 

یک سخنگوی گمرک این موضوع را تایید کرده و گفته است: توقیف محموله در بیست و یکم ژوئن صورت گرفته و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، اوفک، نیز مشخص کرده کاشی‌ها به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر ایران نباید وارد کشور شوند را تایید کرده است.

بیشتر از جهان