چین و روسیه مانور نظامی مشترک برگزار می‌کنند

در مانور نظامی چین و روسیه بیش از ۱۰ هزار سرباز نیروی زمینی و هوایی شرکت دارند

بیش از ۱۰ هزار سرباز نیروی زمینی و هوایی در مانور نظامی چین و روسیه مشارکت دارند-PAVEL GOLOVKIN / AFP

مانور نظامی مشترک روسیه و چین در منطقه نینگشیا واقع در شمال چین آغاز شد. این مانور نظامی بزرگ در حالی برگزار می‌شود که چین و روسیه بر سر مسائلی چون حقوق بشر و نگرانی‌های امنیتی منطقه‌ای با واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش دچار برخی اختلاف‌ها شده‌اند.

مانور نظامی چین و روسیه، با شرکت بیش از ۱۰ هزار سرباز نیروی زمینی و هوایی، از روز دوشنبه دهم اوت - ۱۹ مرداد، آغاز شده و تا روز جمعه ادامه خواهد یافت.

ارتش روسیه گفت که هواپیمای جنگنده سو-۳۰‌اس‌اس، واحدهای سلاح‌های خودکار و سامانه‌های دفاعی را برای شرکت در مانور، به چین اعزام کرده است.

روسیه و چین از سال ۲۰۰۵ مانورهای نظامی مشترک برگزار کرده‌اند و به نوشته روزنامه کومرسانت روسیه این اولین مانور نظامی است که در آن سربازان روس از سلاح‌های چینی استفاده می‌کنند.

شین‌هوا، خبرگزاری رسمی چین می‌گوید که هدف از مانور فوق «تقویت عملیات ضدتروریسم و به نمایش گذاشتن قدرت و اهتمام دو کشور در تامین امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شین‌هوا گفت که این مانور «نشان‌دهنده سطح جدید مشارکت استراتژیک و جامع چین و روسیه و همکاری برای فصلی جدید از اعتماد استراتژیک و هماهنگی میان دو طرف است.»

منطقه نینگشیا با استان سین‌کیانگ هم‌مرز است. چین به بازداشت بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان اویغور در استان سین‌کیانگ متهم است.

منتقدان می‌گویند که این اقلیت مسلمان در معرض نقض حقوق بشر از جمله بازداشت‌های خودسرانه، کار اجباری، شکنجه، عقیم‌سازی اجباری و جدا شدن از خانواده بوده‌اند.

چین اتهامات را رد کرده و گفته است که اردوگاه‌هایش با هدف آموزش و مقابله با جدایی‌طلبی و تروریسم و همچنین تقویت توسعه اقتصادی است.

سین‌کیانگ مرز کوتاهی با افغانستان دارد و پکن نگران است که اگر طالبان به پیشرفت‌هایشان ادامه دهند و کنترل بخش‌های بیشتری از افغانستان را به دست آورند، خشونت‌ها وارد مرزهای چین شود.

یک هفته پیش روسیه، ازبکستان و تاجیکستان در منطقه‌ای در نزدیکی مرز افغانستان مانور نظامی مشترک برگزار کردند.

مسکو گفته است که پایگاه نظامی‌اش در تاجیکستان را با دستگاه‌های سلاح اتوماتیک و دیگر تسلیحات، تقویت کرده است.

بیشتر از جهان