ناپدید شدن نمونه‌های ناسا حین جست‌وجوی نشانه‌های حیات در مریخ

کاوشگر ناسا سطح مریخ را حفاری کرده و نمونه را در محفظه‌ای قرار داده بود

نمونه‌ها در محفظه‌ای ذخیره و برای بررسی به زمین فرستاده می‌شوند‌ــ NASA/AFP

یک نمونه سنگ و خاک کره مریخ که قرار بود برای یافتن احتمال وجود زندگی در آن سیاره آزمایش شود، به گونه‌ای اسرارآمیز از کاوشگر «پرسِویرِنس» مفقود شده است.

این کاوشگرهفته گذشته یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین ماموریت‌هایش را آغاز کرد: حفاری خاک مریخ و نمونه‌‌برداری از زیر سطح برای آزمایش و دستیابی به اطلاعاتی در مورد احتمال وجود حیات بیگانه در دوره‌های پیشین در آن سیاره.

«پرسویرنس» نخستین بخش ماموریت خود را با حفر سوراخی با‌موفقیت به انجام رساند. مرحله بعدی، برداشتن نمونه‌های سنگ و خاک و قرار دادن آن در یک محفظه بود.

اما کارشناسان ناسا سپس متوجه شدند که محفظه مذکور خالی از نمونه‌های برداشته شده است. آنان می‌گویند چنین پدیده‌ای در آزمایش‌های ناسا در کره زمین، سابقه نداشته است.

جسیکا ساموئلز، مدیر ماموریت‌های سطح‌خاکی پرسویرنس در آزمایشگاه «جِت پروپالشن» ناسا (جِی‌پی‌ال) در کالیفرنیای جنوبی، در بیانیه‌ای گفت: «عملیات نمونه‌برداری از ابتدا تا پایان به‌صورت خودکار انجام می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «یکی از اقدام‌هایی که پس از قرار دادن نمونه در محفظه جمع‌آوری نمونه‌ها انجام می‌گیرد، اندازه‌گیری حجم نمونه داخل آن است. اما ابزار اندازه‌گیری با مقاومتی که در صورت وجود نمونه در محفظه با آن مواجه می‌شود، رو‌به‌رو نشد.»

پرسویرنس اکنون در پی یافتن محل احتمالی گم شدن مواد نمونه‌برداری‌شده و علت خطا است. پس از انجام این کار، کارشناسان خواهند توانست در مورد زمان و نحوه تلاش بعدی برای برداشتن نمونه‌های بیشتری از خاک مریخ تصمیم بگیرند.

جنیفر تراسپِر، مدیر پروژه پرسویرنس در جی‌پی‌ال، گفت: «فرض‌های اولیه این است که شاید علت خالی بودن محفظه این باشد که سنگ مورد‌نظر به گونه‌ای که انتظار داشتیم، به اندازه‌گیری واکنش نشان نداده است. احتمال بعیدتر نیز این است که سخت‌افزار سیستم نمونه‌برداری و ذخیره‌سازی درست کار نکرده باشد.»

«تیم ما در چند روز آینده زمان بیشتری روی تجزیه و تحلیل داده‌هایی که در دسترس داریم صرف خواهد کرد و نیز خواهیم کوشید تا اطلاعات دیگری برای تشخیص و ارزیابی علت اصلی خالی بودن محفظه به‌ دست آوریم.»

ناسا پیش‌تر نیز در نمونه‌برداری از خاک کره مریخ با مشکلات عجیبی رو‌به‌رو بوده است. به‌عنوان مثال، اخیرا فرودگر «اینسایت» هم نتوانست طبق برنامه از خاک مریخ نمونه‌برداری کند.

هر نمونه‌ای که پرسویرنس از سطح مریخ بردارد، سالم و امن در این کاوشگر ذخیره می‌شود، اما تجزیه و تحلیل نمی‌شود. به جای آن، آژانس‌های فضایی ناسا و اروپا امیدوارند که در آینده فضاپیماهایی به مریخ بفرستند تا آن نمونه‌ها را برای آزمایش به زمین برگردانند.

© The Independent

بیشتر از علوم