گفت‌وگوی وزیر دفاع آمریکا با رئیس ارتش پاکستان درباره افغانستان

آمریکا می‌گوید توافق صلح تنها راه پایان جنگ است

وزیر دفاع آمریکا با رئيس ستاد مشترک ارتش پاکستان درباره اوضاع جاری افغانستان گفت‌وگو کرد-Olivier DOULIERY / AFP

در حالی‌ که روابط دیپلماتیک افغانستان و پاکستان عملا معلق شده است و سفیران دو کشور از زمان مسئله ربودن دختر سفیر افغانستان در پاکستان، به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، با ژنرال قمر جاوید باجوه، رئيس ارتش پاکستان، درباره اوضاع افغانستان گفت‌وگو کرده است.

این گفت‌وگو در شرایطی انجام می‌شود که طالبان مورد حمایت پاکستان به بسیاری از شهرهای افغانستان لشکرکشی کرده و کارزار تحریم پاکستان در فضای مجازی افغانستان جان گرفته است. بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان، نیز تحریم پاکستان به دلیل حمایتش از طالبان را خواستارشده است؛ با وجود این، جان کربی، سخنگوی پنتاگون می‌گوید که وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی نهم اوت با ژنرال باجوه، اوضاع جاری در افغانستان، منطقه و روابط دفاعی دوجانبه را بررسی کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، «لوید آستین، وزیر دفاع و ژنرال باجوه درباره اوضاع جاری افغانستان، امنیت و ثبات منطقه‌ای و در کل روابط دفاعی دو کشور  گفت‌وگو کرده‌اند». آقای آستین درباره اهداف مشترک امنیتی و ثبات در منطقه توضیح داده است.

جان کربی درباره نشست خبری دوشنبه ۹ اوت می‌افزاید که جنگ افغانستان در مسیر درست پیش نمی‌رود و وضعیت این کشور به رهبری نظامی و غیرنظامی بستگی دارد؛ اما به گفته او، وزیر دفاع آمریکا همچنان بر این باور است که نیروهای افغان توانایی و ظرفیت مقابله با طالبان در میدان نبرد را دارند و آمریکا با استفاده از نفوذ جهانی‌ خود از نیروهای امنیتی افغانستان دفاع می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا روند خروج نیروهایش از افغانستان را به آخرین مراحل رسانده است و انتظار می‌رود تا ۲۰ روز دیگر تمام نیروهای نظامی این کشور خاک افغانستان را ترک کنند اما با حملات گروه طالبان به برخی شهرها، نظامیان آمریکایی چند نقطه از هرات، شبرغان و اطراف برخی دیگر از شهرهای افغانستان را بمباران کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی توضیح نداده‌اند که آیا لوید آستین از رئیس ارتش پاکستان خواسته است که به برقراری آتش‌بس و پیشبرد مذاکرات صلح افغانستان کمک کند یا نه اما افغانستان در اوج حملات طالبان برای برگزاری یک نشست صلح دیگر در دوحه آماده می‌شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، بار دیگر به دوحه رفته است تا طالبان را برای توقف حملات نظامی زیر فشار بگذارد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است: «سفیر خلیل‌زاد به دوحه خواهد رفت تا پاسخ مشترک بین‌المللی به اوضاع افغانستان را که به‌سرعت رو به وخامت می‌رود، هماهنگ کند.»

بنا بر اعلام وزارت خارجه ایالات متحده، «شدت یافتن روزافزون فعالیت نظامی طالبان که به تلفات غیرنظامیان در منازعه دو طرف انجامیده و موارد نقض حقوق بشر مایه نگرانی جدی ما است.» وزارت خارجه آمریکا توافق سیاسی صلح را تنها راه‌حل پایان بخشیدن به جنگ جاری دانسته است.

بیشتر از جهان