پیام توییتری بایدن و همسرش به مناسبت محرم

«جیل و من برای همه آنهایی که سال نو اسلامی و یاد فداکاری تاریخی در ماه مقدس محرم را گرامی می‌دارند، بهترین آرزوها را داریم»

جو بایدن و همسرش جیل بایدن-OLIVIER DOULIERY / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در در پیامی توییتری به مناسبت آغاز محرم و سال نو قمری نوشت: «جیل و من برای همه آنهایی که سال نو اسلامی و یاد فداکاری تاریخی در ماه مقدس محرم را گرامی می‌دارند، بهترین آرزوها را داریم. ما به همراه شما ارزش‌های جهان‌شمول عدالت، تساوی و  شفقت را گرامی‌ می داریم.»

ارسال پیام به مناسب‌های مختلف برای باورمندان به ادیان و مذاهب مختلف شیوه‌ای معمول بین سران جهان است. با این حال بایدن در ارتباط با مسلمانان از ارسال پیام هم فراتر رفته است.

او مردادماه گذشته، پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی اینترنتی برای «انجمن یک میلیون مسلمان برای رای به جو بایدن»، برای آنها حدیثی از پیامبر اسلام خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آن نیز بایدن خواستار ارایه آموزش‌های عمومی بیشتری درباره «باور به اسلام» شده بود.

اظهاراتی که برخی طرح آن در فصل انتخابات آمریکا را به معنی تلاش برای تاثیرگذاری بر رای‌دهندگان مسلمان آمریکایی تعبیر کردند.

یکی از مشهور‌ترین تکیه کلام‌های بایدن که چند بار توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده نیز «ان‌شاء الله» است. او بهمن‌ماه گذشته در کمپین انتخاباتی خود در مورد برقرار شدن بیمه همه‌گانی گفت: «ان‌شا‌ء‌الله». ان‌شاء‌الله را معمولا مسلمانان به کار می‌برند و در بین ایرانیان نیز پر کاربرد است.

مهرماه گذشته هم زمانی که نخستین مناظره انتخاباتی خود را با دونالد ترامپ انجام می‌داد، زمانی که سخن از انتشار اسناد مالیاتی به میان آمد، گفت: «ان‌شاء‌الله کی اسناد مالیاتی را منتشر می‌کنید.»

بیشتر از جهان