کارزار آنلاین تحریم پاکستان، واکنش به حمایت این کشور از طالبان

هشتگ تحریم پاکستان در حال حاضر بزرگ‌ترین ترند افغانستان شده است

کاربران افغان پاکستان را عامل اصلی جنگ و طالبان را گروه نیابتی در دست پاکستان می‌دانند-SAJJAD HUSSAIN / AFP

از چند روز پیش به این سو، افغان‌های سراسر جهان در واکنش به دخالت‌های پاکستان در امور افغانستان و حمایت از گروه‌های تروریستی مخالف دولت افغانستان از جمله طالبان کارزار بزرگی به راه انداخته‌اند. این کارزار که با هشتگ تحریم پاکستان شکل گرفت، از سازمان ملل متحد، کشورهای غربی و کل جامعه جهانی می‌خواهد تا با استفاده از شیوه‌های مختلف فشار از جمله تحریم‌های اقتصادی پاکستان را مجبور کنند از حمایت گروه های تروریستی دست بردارد.

این کارزار پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که جمعه گذشته (۱۵ مرداد) برگزار شد، کلید خورد اما دوشنبه دوباره بالا گرفت و تا صبح روز سه‌شنبه (۱۹ مرداد) ۳۶۵ هزار بار در توییتر و بیش از ۱۵۰ هزار بار در فیس‌بوک منتشر شد. تعدادی از مقام‌های سیاسی افغانستان از جمله امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهور غنی و تعدادی از نمایندگان مجلس افغانستان نیز به این کارزار پیوسته‌اند.

این هشتگ در میان جماعت ورزشکاران مطرح افغانستان نیز به سرعت در حال گسترش است. روح الله نیکپا، نخستین مدال‌آور المپیک برای افغانستان و بازمحمد مبارزه، قهرمان مبارزات آزاد در سطح جهان و تعدادی از بازیکنان تیم ملی فوتبال افغانستان از جمله چهره‌های ورزشی‌اند که به این کارزار پیوسته‌اند.

در سطح جهان نیز چهره‌های شناخته‌شده‌ای به این کارزار ملحق شده‌اند. کریس الکساندر، سفیر پیشین کانادا در افغانستان، از جمله اولین کسانی بود که به این کارزار پیوست. آقای الکساندر پیش از این نیز در مورد نیاز به تحریم پاکستان در سطح جهانی برای دست کشیدن این کشور از حمایت تروریست‌ها، اظهاراتی بیان کرده بود. امروز کریس الکساندر برای افغان‌ها به چهره‌ای محبوب و دوستی‌داشتنی تبدیل شده است؛ تا جایی که در برخی مناطق افغانستان پلاکاردهای بزرگی در سطح شهر نصب و در آن‌ها از کریس الکساندر سپاسگزاری شده است.

هم‌زمان با این کارزار، در برخی کشورهای جهان هم راهپیمایی‌ و تجمع‌هایی برای حمایت از این کارزار برپا شده است. در نیویورک و هامبورگ، نه تنها افغان‌ها که تعدادی از شهروندان کشورهای دیگر از جمله هند نیز در این تجمعات و راهپیمایی‌ها شرکت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرفی، تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به صفحه چهره‌های سیاسی سرشناس جهان رفته و هشتگ تحریم پاکستان (SANCTIONPAKISTAN#)  را پای پست‌های این رهبران سیاسی و سیاست‌مداران جهان درج کرده‌اند. برخی افغان‌ها هم توییت‌های جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را با هشتگ تحریم پاکستان «ری‌توییت» (بازنشر یک توییت) می‌کنند. عده‌ای هم در پای پست‌های فیس‌بوکی وی این هشتگ را به صورت پیام می‌نویسند.

کارزار تحریم پاکستان در حالی با اقبال مواجه شده است که نبردها در افغانستان لحظه به لحظه گسترش می‌یابد. دولت افغانستان و مردم این کشور بر این باورند که یکی از دلایل اصلی تشدید جنگ در افغانستان، فرستادن جنگجویان پاکستانی برای همکاری با طالبان در افغانستان است. دولت افغانستان نیز هرازگاهی از بازداشت تعدادی تروریست با شناسنامه پاکستانی در داخل خاک این کشور خبر می‌دهد. رسانه‌های محلی هرات چند روز قبل تصویری از ده‌ها شناسنامه پاکستانی منتشر کردند که از تروریست‌های کشته شده در جنگ‌های اطراف شهر هرات به دست آمده بود.

با این حال دولت پاکستان دست داشتن در بحران افغانستان را رد می‌کند. مقام‌های دولت این کشور می‌گویند که پاکستان خود از بابت رشد تروریسم در منطقه ضربه‌های سختی خورده  و قربانی تروریسم در منطقه شده است اما شواهد نشان می‌دهد که طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی نیروهای نیابتی این کشورند و پایگاه‌های اصلی‌شان در داخل خاک پاکستان قرار دارد.

بیشتر از جهان