پیشنهادهای محرمانه فرانسه برای کاستن از تنش ایران و آمریکا

ظریف امنیت کشتیرانی در آبهای منظقه را به آزادی حرکت کشتی های ایران منوط کرد

AFP

یک روز قبل از آغاز نشست دوروزه جی‌۷، ظهر جمعه رییس‌جمهور و وزیر امورخارجه فرانسه در پاریس میزبان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بودند.

سفر ظریف به پاریس و دیدار با مقامات فرانسوی تنها ۳ روز قبل و زمانی که ظریف در سوئد بود نهایی شد. امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه از قصدش برای دیدار با مقامات ایرانی و ارائه پیشنهادهایی گفته بود و کلیت این پیشنهاد جدید را «کاستن از تحریم‌ها یا برقرار کردن یک ساز و کار جبرانی جهت کمک به ایرانی‌ها برای داشتن زندگی بهتر» اعلام کرده بود. البته مکرون در همان مصاحبه موفقیت بسته پیشنهادی‌اش را به «پاسخ مناسب» ایرانی‌ها و «همراهی» آمریکایی‌ها منوط کرده بود.

گفتگوهای روز جمعه ظریف با امانوئل مکرون در کاخ الیزه بیش از ۱ ساعت به درازا کشید. ظریف پس از این دیدار در جمع خبرنگاران بدون اشاره به جزییات گفتگوهایش با مکرون گفت که موارد مطرح شده در این دیدار در ادامه گفتگوهای تلفنی روحانی و مکرون طی چند هفته اخیر بود.

پس از آخرین تماس تلفنی مکرون با حسن روحانی که حدود ۱۰۰ دقیقه طول کشیده بود برخی رسانه‌ها از پیشنهاد پاریس برای ایجاد یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری سخن گفته بودند. موضوعی که از سوی مقام‌های فرانسوی تایید و یا تکذیب نشد.  

جمعه نیز خبرهای تایید ‌نشده‌ای در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه فرانسه تلاش می‌کند ترامپ را راضی کند تا در ازای راضی کردن ایران به حضور در میز مذاکره، برای برخی از خریداران نفت ایران معافیت‌هایی در دوره‌های محدود صادر کند.

ظریف بعد از دیدار با مکرون بدون اشاره به محتوای بسته پیشنهادی گفت: «فرانسه پیشنهادی را ارائه کرده بود و پیشنهاداتی را هم ما ارائه کردیم. این پیشنهادها درباره نحوه اجرای برجام و گام‌هایی است که طرفین باید بردارند تا برجام به‌صورت کامل از سوی همه طرف‌ها اجرا و گفتگوها برای رسیدن به درک بهتر از نحوه پیشرفت کار آغاز شود. ما امروز این بحث‌ها را با آقای مکرون داشتیم».

ظریف همچنین موفقیت گفتگوهایش با مکرون را به اراده اروپایی‌ها برای «اجرای کامل برجام» مرتبط دانست و گفت: «موفقیت گفتگوها به این بستگی دارد که اتحادیه اروپا بتواند تعهدات خود در قالب برجام و همچنین تعهداتش بعد از خروج آمریکا از برجام را به انجام برساند».

مکرون از فردا میزبان روسای ۷ کشور صنعتی جهان است و نزدیکی دیدار وی با ظریف این احتمال را ایجاد کرده است که بخشی از دیدار آتی مکرون با دونالد ترامپ در نشست جی ۷ به انتقال پیام و پاسخ ایران برای رییس‌جمهور آمریکا اختصاص خواهد داشت.

ظریف نیز صبح جمعه درباره احتمال ادامه گفتگوها بر سر پیشنهاد فرانسه در نشست گروه ۷ گفت: « البته اجلاس جی ۷ نیز فرصتی است برای آقای مکرون تا با سایر اعضای اروپایی ۱+۴ و یا اگر بخواهند با سایر اعضای گروه ۷ صحبت کنند. ما گفتگوها را ادامه خواهیم داد. تماس‌های آقای مکرون با آقای دکتر روحانی ادامه خواهد داشت».

وزیر امورخارجه ایران مجددا بر موضع ایران درباره «غیرقابل مذاکره بودن برجام» تاکید کرد و گفت، گفتگوها درباره برجام تنها در قالب کمیسیون مشترک برجام معنا دارد.

چنانچه از مصاحبه ظریف پس از پایان دیدارش با مکرون می‌توان دریافت موضوع تامین امنیت نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان نیز در دیدار وی با مکرون مورد بحث قرار گرفته است. وزیرامورخارجه ایران تشکیل ائتلاف برای تامین امنیت کشتیرانی را رد کرد و گفت که ایران به دلیل سواحل طولانی‌اش در شمال دریای عمان و خلیج فارس «علاقه‌مند» به  تامین آزادی کشتیرانی است ولی «ضرورت دارد که آزادی کشتی‌رانی برای کشتی‌هایی که حامل کالا یا نفت از جمهوری اسلامی ایران یا برای جمهوری اسلامی ایران هستند نیز فراهم شود».  

محمدجواد ظریف شرط تبدیل «علاقه‌مندی ایران به آزادی کشتیرانی» به «تضمین ایران برای آزادی و امنیت کشتیرانی» در خلیج فارس و دریای عمان را آزادی عمل کشتی‌های حامل کالا و نفت ایران دانست و گفت: «ایران آمادگی دارد که در قبال رعایت آزادی کشتی‌رانی برای کشتی‌ها خود، به تضمین آزادی کشتی‌رانی در خلیج فارس و دریای عمان کمک کند».

وزیر امورخارجه ایران  پس از دیدار با مکرون با ژان لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز دیدار کرد و پاریس را به مقصد تهران ترک کرد. گفتنی است ظریف تنها روز شنبه را در تهران خواهد بود و از روز یکشنبه تورآسیایی وی با سفر به چین، ژاپن و مالزی آغاز خواهد شد.

بیشتر از