انفجار کرونا در ایران، اصرار روحانیون به برگزاری عزاداری محرم

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد: «کرونا بهانه‌ای شده است تا بسیاری از ضددینان علیه محرم و عاشورا تبلیغ کنند»

به گفته دکتر حسین کرمانپور، پروتکل‌ها در مراسم‌های محرم رعایت نمی‌شود و اگر فاصله‌‌گیری اجتماعی هم باشد، تنها جلو دوربین رعایت می‌شود- AFP

روز دوشنبه، بار دیگر رکورد ابتلا به کرونا و شمار بیماران بستری و مرگ‌ومیر ناشی از آن در ایران شکسته شد؛ چنان که در شبانه‌روز منتهی به دوشنبه ۱۸ مرداد، ۵۸۸ بیمار جان خود را از دست دادند و بالغ‌ بر ۴۰ هزار بیمار جدید شناسایی شدند. همچنین، پنج هزار و ۸۱  نفر هم به بستری شدن در بیمارستان نیاز یافتند. در چنین اوضاع و احوالی، شماری از روحانیون بلندپایه ایران اصرار دارند که مراسم عزاداری محرم بی‌هیچ منعی برگزار شود.

در همین زمینه، روز دوشنبه تارنمای بهار‌نیوز نوشت: «در شرایطی که بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند، فروش سرم در داروخانه‌ها به دلیل کمبود آن ممنوع شده است و روند واکسیناسیون قطره‌چکانی است، بر سر برگزاری یا عدم برگزاری مراسم محرم در کشور دعواست.»

رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت کرونا اعلام کرده است به شرط رعایت پروتکل‌ها، برگزاری مراسم محرم منعی ندارد.

با نزدیک شدن به ماه محرم، در حالی که هنوز نشانه‌ای از توانایی حکومت برای مهار ابعاد بحران کرونا به چشم نمی‌خورد، و با وجود تاکید پروتکل‌های بهداشتی بر ضرورت ممنوعیت تجمع افراد،  مقامات مختلف حکومتی بر ضرورت برگزاری مراسم دسته‌جمعی عزاداری تاکید می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، می‌گوید: «کرونا بهانه‌ای شده است تا بسیاری از ضد دینان علیه محرم و عاشورا تبلیغ کنند. هَیئات باید مراقب باشند تا سوژه عملیات روانی دشمن قرار نگیرند.»

هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز با تأکید بر برگزاری مراسم مذهبی در محرم، گفته است: «عده‌ای می‌خواهند نور الهی را خاموش کنند، اما عزای امام حسین این اجازه را نمی‌دهد.»

به نوشته بهار نیوز، ظاهرا زور کسانی که تریبون در اختیار دارند، بر فریاد کادر درمان خسته از دو سال مبارزه با کرونا چربیده است و قرار است مراسم محرم بدون هیچ تغییری برگزار شود. پزشکان می‌گویند برگزاری مراسم محرم به بروز فاجعه در میزان مبتلایان و قربانیان کرونا خواهد انجامید.

رئیس اورژانس بیمارستان سینا، وضعیت کرونا در ایران را «لجام گسیخته» خواند و گفت: «همچنان در سراشیبی پیک پنجم به سر می‌بریم. خبر بدتر این که با توجه به این که یک باور اشتباهی وجود دارد که مردم در محرم و صفر نمی‌توانند مراسم ازدواج برگزار کنند، در دو هفته باقی مانده تا شروع محرم ترافیک عجیبی برای عروسی‌ها داشتیم که همزمان با شعار برگزاری پرقدرت محرم از سوی عده‌ای، تا چند روز آینده شاهد پیک ششم کرونا در کشور خواهیم بود.»

به گفته دکتر حسین کرمانپور ، پروتکل‌ها در مراسم‌های محرم رعایت نمی‌شود و اگر فاصله‌‌گیری اجتماعی هم باشد، تنها جلو دوربین رعایت می‌شود. اما مردم از یک در وارد و خارج می‌شوند و انتقال ویروس در همان جا صورت می‌گیرد.

او گفت: «کرونای دلتا در فضای باز هم به دیگران منتقل می‌شود. ۲۰ روز بعد از پایان محرم شاهد شروع پیک جدید و افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونا خواهیم بود.»