ضدعفونی‌ کردن فوری آمبولانس با اجاق مایکروویو؟

ضدعفونی کردن یک آمبولانس با استفاده از مواد شیمیایی معمولی ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد

در حال حاضر ضدعفونی کردن یک آمبولانس با استفاده از مواد شیمیایی معمولی ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد- RONALDO SCHEMIDT / AFP

دانشمندان در اسکاتلند در حال توسعه تکنیک جدیدی برای ضدعفونی‌ از طریق ریزموج‌ها (امواج مایکروویو) هستند که می‌تواند سرعت تمیز کردن آمبولانس‌ها و بیمارستان‌ها را به میزان چشمگیری بالا ببرد.

پژوهشگران سه دانشگاه ادینبورو، هریوت وات و استراتکلاید می‌گویند از موج‌های الکترومغناطیسی، آنتن‌، چراغ‌ راهنماهای حسگر و یک لایه‌ مایع می‌توان برای گرم کردن سریع و ضدعفونی‌ سطوح استفاده کرد.

مهندسان ریزموج، متخصصان بیماری‌های واگیردار و دانشمندان پلیمر در این پروژه مشارکت دارند.

در حال حاضر ضدعفونی کردن یک آمبولانس با استفاده از مواد شیمیایی معمولی ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد و در نتیجه، خودرو برای مدت زمانی طولانی قابل استفاده نیست و این موضوع فشار بر خدمات اورژانس را افزایش می‌دهد.

حالا این تیم به رهبری دکتر سایمون پودلیچاک، مهندسی حرفه‌ای و مدرس ارشد فناوری فرکانس رادیویی دانشگاه ادینبورو، امیدوار است که با استفاده از روش یاد شده، این بازه زمانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. 

امید آن می‌رود که بتوان از این تکنیک برای تمیز کردن میز رستوران‌ها، قطارها، هواپیماها و سایر فضاهایی که رفت‌و‌آمد زیادی دارند، استفاده کرد.

دکتر پودلیچاک می‌گوید: «یک سال پیش که داشتم شیشه شیر فرزند نوزادم را با اجاق مایکروویو ضدعفونی می‌کردم، این فکر به ذهنم خطور کرد. اوایل سال ۲۰۲۰ بود؛ زمانی که همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ تازه داشت در بریتانیا آغاز می‌شد.»

او افزود:‌ «به این نتیجه رسیدم که اگر شیشه‌‌ شیر را می‌شود ظرف چند دقیقه ضدعفونی کرد، به طوری که برای نوزاد امن باشد، حتما می‌شود از این تکنیک در بعدی متفاوت برای سطوح آلوده هم استفاده کرد.»

او گفت: «اما برای تعیین فاصله نسبی بین سطح و آنتن (ضمن کسب اطمینان از امن بودن میزان برق مورد استفاده) به تحقیقات عمده‌ای داشتیم. در ضمن فهمیدم که بهتر است ریزموج‌ها آن ناحیه‌ای که احتمال آلوده بودنش بیشتر است، هدف بگیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پودلیچاک افزود: «برای این کار بار دیگر از تکنیکی که در اصل برای شارژ از راه دور تلفن‌های همراه ساخته بودم، استفاده کردم.»

او سپس با پروفسور مارک دسمولیز آشنا شد؛ مهندس و فیزیکدانی متخصص از دانشگاه هریوت-وات که پیش از این اجاق رو بازی درست کرده بود که با امواج مایکروویو کار می‌کرد. این وسیله می‌توانست ویروس کرونای زنده (از نوع ۲۲۹ ئی) را در دمای نسبتا پایین ۶۰ درجه در مدت زمان تنها ۳۰ ثانیه غیرفعال کند.

پروفسور دسمولیز گفت: «زیبایی تکنیک جدید این است که سطوح ضدعفونی‌شده آسیب نمی‌بینند؛ این یکی از چالش‌های کلیدی هنگام استفاده از نور ماورابنفش یا تکنیک‌های هوا پخش (آئروسول) بود.»

او افزود: «دستگاه مایکروویوی ما قابل حمل است و در نتیجه می‌تواند فراتر آمبولانس و اتاق عمل کاربرد داشته باشد. مثلا می‌تواند برای ضدعفونی کردن میز شام رستوران‌ها یا تمیز کردن میز و صندلی قطار و هواپیما پیش از ورود مشتری‌های جدید استفاده شود.»

این تیم هزینه پژوهش اولیه را خود با استفاده از تجهیزات موجود در آزمایشگاه و با اتکا به حسن نیت همدیگر تامین کردند و حالا در پی تامین بودجه برای ساخت وسیله‌ای‌اند که بتواند برای اثبات کارايی آن در آمبولانس‌ نصب شود.

پژوهش آن‌ها روز چهارشنبه در «مجله الکترومغناطیس، فرکانس رادیو و ریزموج‌ها در پزشکی و زیست‌شناسی» (Journal of Electromagnetics, RF and Microwaves in Medicine and Biology ) که موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE ) منتشر می‌کند، چاپ شد.

برای این مقاله از گزارش‌های «پرس اسوسیشن» استفاده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان