بنت لبنان را تهدید کرد: «شلیک به درون مرزهای خود را تحمل نمی‌کنیم»

در گرماگرم درگیری‌های مرزی اسرائیل با لبنان و غزه، معاون وزیر خارجه بحرین وارد تل‌آویو شد

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل- Gil Cohen-Magen/Pool via REUTERS

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در آغاز جلسه کابینه آن کشور در روز یکشنبه، هشدار داد که لبنان باید جلو نیروهایی را که به اسرائيل راکت شلیک می‌کنند، بگیرد.

آقای بنت گفت:‌ «دولت لبنان و ارتش لبنان می‌بایست مسئولیت آن‌چه در حیات خلوت‌شان می‌گذرد، بپذیرند… برای ما مهم نیست که این حمله از سوی گروهی فلسطینی و متشکل از شورشیان مستقل باشد، یا گروهی دیگر.»

او سپس با لحنی تهدیدآمیز گفت:‌ «اسرائيل شلیک به درون مرزهای خود را نخواهد پذیرفت.»

سخنان آقای بنت دو روز پس از آن عنوان می‌شود که حزب‌الله لبنان حدود ۲۰ راکت به خاک اسرائيل شیک کرد. از آن تعداد، ۱۰ مورد از سوی سامانه پدافندی «گنبد آهنین» اسرائیل متوقف شدند و شش مورد درون نواحی خالی از سکنه در اسرائیل فرود آمدند، و بقیه در لبنان. این ششمین دور از چنین حملاتی در ماه‌های اخیر است، اما نخستین بار است که حزب‌الله لبنان مسئولیت آن را می‌پذیرد. برخی حملات که از جنوب لبنان انجام می‌شوند، از سوی گروه‌های مستقل فلسطینی صورت می‌گیرند.

ارتش اسرائیل برای تلافی، ۴۰ دور توپ به مناطق خالی از سکنه در جنوب لبنان شلیک کرد. 

آقای بنت به بحران اقتصادی و سیاسی لبنان اشاره کرد و حکومت ایران و حزب‌الله را متهم کرد که می‌خواهند از آن شرایط، برای حمله به اسرائیل سوءاستفاده کنند. او «بیداری بسیار مهم» شهروندان لبنان را علیه حزب‌الله و دخالت ایران در کشورشان، ستود.

روز شنبه، پانزدهمین سالگرد جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ بود که در جریان آن، حزب‌الله و اسرائیل نزدیک به دو ماه درگیر شدند. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در سخنان خود به آن مناسبت، درگیری اخیر با اسرائيل را «تحولی بسیار خطرناک» خواند و گفت که این گسترده‌ترین درگیری دو طرف از پایان آن جنگ به این سو است. نصر‌الله مدعی شد که حزب‌الله قصد نداشته است وارد عملیات جدیدی علیه اسرائيل شود، و نیز گفت که اسرائیل می‌ترسد به حملات خود به لبنان ادامه دهد.

نبیله مسرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا در امور خارجه، روز شنبه «شلیک راکت از جنوب لبنان به شمال اسرائیل و بلندی‌های جولان اشغالی» را محکوم کرد و گفت که اتحادیه اروپا سیر تحولات را دنبال می‌کند. او تاکید کرد: «تمام طرفین می‌بایست نهایت خودداری را به‌خرج دهند و به سوی حل سریع تنش‌های کنونی پیش روند.»

وزارت خارجه آمریکا نیز حمله راکتی حزب‌الله را در همان روزی که به وقوع پیوست، محکوم کرد و از دولت لبنان خواست تا «سریعا جلو چنین حملاتی را بگیرد و منطقه را تحت کنترل خود در آورد.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسشی درباره حملات اسرائيل به لبنان، گفت:‌ «تاکید کرده‌ایم که اسرائیل حق دفاع از خودش را دارد.»

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در آمریکا و سازمان ملل، در نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، حملات حزب‌الله را محکوم کرد و  آن را ناقض قطع‌نامه ۱۷۰۱ شورای امنیت دانست که در پایان جنگ دوم لبنان تصویب شده بود.

آقای اردان نوشت: «فعالیت‌های اخیر و تنش‌های روزافزون در منطقه که با فعالیت‌های ایران و تسلیح گروه‌های نیابتی آن تشدید شده‌اند، بار دیگر ضرورت اعمال فعالانه قطع‌نامه ۱۷۰۱ را نشان می‌دهد. اسرائیل علاقه‌ای به بالا گرفتن این تخاصم ندارد، اما ما اجازه نمی‌دهیم حمله به شهروندان غیرنظامی اسرائیل بی‌پاسخ‌ بماند. اگر این حملات ادامه یابند، اسرائيل چاره‌ای نخواهد داشت جز پاسخ، و از‌‌هم‌گسیختن زیرساخت‌های تروریستی حزب‌الله که امنیت اسرائیل و جان شهروندانش را تهدید می‌کنند.»

آقای بنت در جلسه کابینه به موضوع حمله پهپادی ایران به کشتی «مرسر استریت» هم پرداخت. او «گروه هفت» را  برای محکوم کردن حکومت ایران ستود، و گفت خوشحال است که سنتکام، فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه، گزارش خود را در مورد آن واقعه که دست داشتن ایران را تایید می‌کند، منتشر کرده است. از جمله یافته‌های کلیدی آن گزارش، این بود که پهپادهای انتحاری که حمله به «مرسر استریت» را انجام دادند، ترکیبی مشابه پهپادهای ایرانی داشتند.

بنت تاکید کرد: «اکنون محک، عمل است؛ نه فقط بیانیه دادن.»

نخست‌وزیر اسرائيل به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید ایران، نیز واکنش نشان داد و گفت که او «فردی بی‌رحم و افراط‌گرا حتی به نسبت اوضاع ایران» است. بنت افزود:‌ «ما شاهد افزایش تهاجم ایران در سراسر خاورمیانه هستیم؛‌ در زمین و هوا و دریا. ایران خطر روشنی برای ثبات منطقه و صلح جهان است و جهان نمی‌تواند این ‌را نادیده بگیرد. ایران باید بداند که نمی‌تواند دست به حرکات دیوانه‌وار بزند؛ بدون آن که بهای آن‌‌را بپردازد.»

در پیوند با شرایط نوار غزه، بنت گفت که حملات ارتش اسرائیل به آن منطقه به این منظور بوده‌اند که گروه حماس که حاکم بر آن است، بداند که باید دست از ارسال «بادکنک‌های آتشین» به خاک اسرائیل بردارد.

بنت گفت: «مهم نیست که این کار شورشیان است یا افرادی که حوصله‌شان سر رفته، یا هر بهانه دیگری. مسئولیتش با حماس است.»

غیدا ریناوی زعبی، نماینده مجلس اسرائیل از حزب چپ‌گرای «مرتص» که بخشی از دولت کنونی است، در گفت‌و‌گو با رادیو عربیِ «کان» در اسرائیل گفت، «احتمالا شاهد افزایش درگیری نظامی نخواهیم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم ریناوی زعبی، که جزو نمایندگان فلسطینی‌تبار مجلس اسرائیل است، گفت: «بنت می‌داند که اگر در مسیر تخاصم نظامی گام نهد، ائتلاف سقوط می‌کند، چون دو حزب مرتص و رعم آن‌‌را نمی‌پذیرند. حضور آن‌ها شدت هرگونه تصمیم نظامی را محدود می‌کند. هر لحظه که دولت تصمیمی درباره موضوعی نظامی بگیرد، ائتلاف به خطر می‌افتد.»

حزب «رعم» یا «فهرست متحد عربی»، حزبی با گرایش اسلام‌گرایی معتدل به رهبری منصور عباس است که یکی از هشت حزب تشکیل‌دهنده دولت ائتلافی کنونی اسرائيل محسوب می‌شود.

اسرائیل روز یکشنبه همچنین شاهد ورود یک مهمان مهم از جهان عرب بود: دکتر شیخ عبدالله بن احمد آل خلیفه، معاون روابط بین‌المللی وزیر خارجه بحرین، سفر چهار روزه خود را به اسرائیل آغاز کرد. 

شیخ عبدالله قرار است با یائیر لاپید، وزیر خارجه، و ر اسحاق هرزوگ، ئیس‌جمهوری، دیدار کند. او همچنین در هماهنگی با آلون اوشپیز، مدیر کل وزارت خارجه اسرائیل، دیدار بین لاپید و عبدالطیف الزیانی، همتای بحرینی‌ لاپید، را تدارک  می‌بیند. 

این مقام بحرینی با مقامات سطوح مختلف وزارت خارجه اسرائيل و نهادهای جامعه مدنی و اندیشکده‌ها یا «اتاق‌فکر»های آن کشور هم دیدار می‌کند.

بحرین یکی از چهار کشور عربی است که در قالب «توافق ابراهیم»، در سال ۲۰۲۰ روابط خود را با اسرائيل عادی کرد. منامه و تل‌آویو البته از مدت‌ها پیش روابط محرمانه داشتند.

شیخ عبدالله علاوه بر سمت خود در وزارت خارجه، معاون دبیرکل شورای عالی دفاع بحرین نیز هست. در وزارت خارجه، او معاون وزیر در امور سیاسی هم هست و مسئول تنظیم روابط با اسرائیل محسوب می‌شود. او در دسامبر ۲۰۲۰ دو بار به اسرائيل سفر کرد؛ یک‌بار  همراه با وزیر خارجه بحرین، و بار دیگر با وزیر اقتصاد و گردشگری. 

در زندگی‌نامه رسمی این مقام آمده است که او «مدافع سرسخت سنت تاریخی مدارا در بحرین، به‌خصوص بین جوامع بومی یهودی و مسیحی بحرین است.»