بریتانیا به روزنامه‌نگاران افغان تحت خطر پناه می‌دهد

هنوز جزئیات پذیرش پناهجو از طرف بریتانیا در یک سال آینده روشن نیست

کارگران و خانواده‌هایشان با خطری «شدید و در حال بدتر شدن» از سوی طالبان روبه‌رو هستند - AFP

دولت بوریس جانسون اعلام کرد روزنامه‌نگاران افغانستانی که برای رسانه‌های بریتانیا کار کرده‌اند، در صورتی که تحت «خطر مستقیم» باشند احتمال نقل مکان به بریتانیا را دارند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، گفت این پرونده‌ها «بر بنیانی خاص»‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد. این در حالی است که نگرانی‌ها در مورد پیشرفت‌های سریع طالبان در افغانستان که در پی عقب‌نشینی تمام نیروهای غربی صورت گرفته است همچنان در حال افزایش است. 

داوا خان مناپال، مدیر مرکز رسانه و اطلاع‌رسانی دولت افغانستان، روز جمعه به ضرب گلوله در خودرو خود در کابل کشته شد. طالبان گفت این مقام ارشد رسانه‌ای «به دلیل اعمالش مجازات شده است.»

شاخص‌ترین سازمان‌های رسانه‌ای در بریتانیا با صدور بیانیه‌ای خطاب به نخست‌وزیر خواهان کمک به روزنامه‌نگاران و مترجمان و خدمه پشتیبانی افغانستانی شدند که در مدت بیش از ۲۰ سال گذشته با آن‌ها همکاری داشته‌اند.

بیست‌وسه سازمان خبری (از جمله «ایندیپندنت») روز دوشنبه در نامه‌ای مشترک خطاب به نخست‌وزیر، از آقای جانسون خواستند تا از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا،  پیروی کند چراکه او به فعالان عرصه رسانه در افغانستان این امکان را داده است تا از طریق ارتباط با ایالات متحده به امور پناهندگی دسترسی پیدا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای راب در پاسخ به نامه سازمان‌های رسانه‌ای بریتانیا گفت صحنه «پرنشاط» رسانه‌ای در افغانستان از داستان‌های بزرگ موفقیت این کشور در دو دهه گذشته است و باید مورد «بزرگداشت و محافظت» قرار بگیرد. 

وزیر خارجه افزود: «نامه شما یادآور خطر پیش روی کارمندان افغانستانی است که سابقه کار با سازمان‌های رسانه‌ای در افغانستان را دارند و به خصوص باید احتمال حمله تلافی‌جویانه از سوی طالبان یا همکارانشان در بریتانیا را داشته باشیم.»

او گفت: «بنا به چارچوب‌های کنونی این امکان را داریم که موارد مشخص را برای تغییر مکان اضطراری در نظر بگیریم، البته در مواردی شواهدی وجود دارد که نشان‌ دهد آن‌ها به دلیل ماهیت ارتباط‌شان با بریتانیا تحت خطر مستقیم قرار داشتند.»

آقای راب افزود: «روزنامه‌نگاران (و حامیانشان) شاید شرایط دریافت کمک از ما را داشته باشند که البته به شرایط فردیمان هم بستگی دارد.»

این سازمان‌های رسانه‌ای سال‌ها است خواهان برقراری یک نوع روادید ویژه برای کارکنان رسانه‌ای افغانستانی مرتبط با بریتانیا بودند. این افراد در حالی که گروه طالبان می‌کوشد بر کشور مسلط شود، تحت خطرند.   

این کارکنان و خانواده‌هایشان (که شامل ده‌ها تن می‌شود) با خطری «شدید و در حال بدتر شدن» از سوی طالبان روبه‌رو هستند که پیشینه تعقیب و کشتار هدفمند روزنامه‌نگاران را دارد.

شورشیان طالبان روز جمعه یکی از پایتخت‌های ولایات افغانستان را می‌گیرند که باعث بدتر شدن وضع امنیتی و خروج نهایی آمریکا، بریتانیا و سایر گروه‌های خارجی از کشور می‌شود.

یکی از سخنگوهای پلیس در ولایت نیمروز در جنوب کشور گفت شهر مرکز، زرنج، به دست اسلام‌گرایان افراطی افتاده است و علت این حرکت فقدان کمک از سوی دولت تحت رهبری غرب بوده است.

سخنگوی طالبان در توییتر گفت شورشیان این گروه همه ولایت را «به کلی آزاد کرده‌اند» و حالا به خانه فرماندار، مرکز ستاد پلیس و سایر ساختمان‌ها هم رسیده‌اند. 

© The Independent