علی شمخانی: عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل، شکست خورده است

روز گذشته ابراهیم رئیسی با رهبران گروه‌های جهادی موسوم به مقاومت دیدار کرد

رهبران جهاد اسلامی، حماس، حزب الله لبنان و حشد الشعبی با رئیسی و شمخانی دیدار کردند - عکس از ایرنا

در ادامه دیدارهای سران نظام با گروه‌های جهادی موسوم به مقاومت، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، ضمن تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از نیروهای فلسطینی، اظهار داشت اجرای طرح عادی سازی روابط با اسرائیل توسط برخی کشورهای عربی، اقدامی شکست خورده است.

به گزارش ایرنا، علی شمخانی با اشاره به درگیری‌های اخیر بین حماس و اسرائیل در منطقه غزه مدعی شد حجم آتش، برد موشک‌ها و توانمندی تاکتیکی حماس و جهاد اسلامی برای عبور از سامانه‌های متعدد راداری و گنبد آهنین، انگاره شکست‌ناپذیری اسرائیل را باطل کرده است.

روز گذشته نیز، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی با اسماعیل هنیه و زیاد النخاله دیدار کرد. او با اشاره به عملیات شمشیر قدس و حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های جهادی فلسطینی گفت: «از نظر ما مسئله اول جهان اسلام بوده و خواهد بود.»

به جز این دیدار، رئیسی با فالح الفیاض رئیس سازمان حشد الشعبی عراق هم ملاقات کرد و ضمن یادآوری کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، افزود: «به برکت خون این شهیدان و سایر شهدای مقاومت، روابط دو ملت عمیق‌تر و مستحکم خواهد بود.»

همچنین، شیخ نعیم قاسم، قائم مقام دبیرکل حزب الله لبنان با ابراهیم رئیسی دیدار داشت و ضمن ابلاغ پیام حسن نصرالله به او، مدعی حمایت مردم لبنان از این گروه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای شبه نظامی مرتبط با ایران از سوی حکومت جمهوری اسلامی به نام محور مقاومت معرفی می‌شود. ایران سالانه هزینه‌ای بسیاری را برای تجهیز و حفظ این گروه‌ها پرداخت می‌کند. جایگاه و ارزش آنها را می‌توان از نحوه قرارگیری در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی نیز مشاهده کرد.

در تصویر مربوط به مراسم تحلیف رئیسی، زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه فلسطینی حماس و نعیم قاسم، نایب رئیس حزب‌الله لبنان در ردیف اول میهمانان خارجی حاضر در مجلس شورای اسلامی و انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در ردیف دوم و پشت سر آن‌ها جای داده شده است.

پیش‌تر، هنیه پس از پایان درگیری اخیر با اسرائیل گفته بود: «حکومت ایران حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و استراتژیک خود را از مقاومت در غزه دریغ نکرد و لازم است از جمهوری اسلامی ایران قدردانی کنم.» در همان زمان، سخنگوی شاخه نظامی جهاد اسلامی نیز حمایت ایران از فلسطینی‌های غزه در برابر اسرائیل را ستود و گفت که ایران و محور مقاومت، شرکای ما در این پیروزی هستند.

درگیری اخیر اسرائیل و حماس در مدت ۱۱ روز جنگ هوایی که شدیدترین درگیری میان دو طرف از سال ۲۰۱۴ به این طرف بود، کشته شدن افراد بسیاری در هر دو سوی نبرد به ویژه فلسطینی‌های ساکن غزه، را در پی داشت.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در ایالات متحده و سازمان ملل با انتشار تصویر مشابه در حساب توییتر خود، نوشت: «حزب‌الله، حماس و اتحادیه اروپا در یک عکس در مراسم تحلیف قصاب تهران. آن‌ها چگونه می‌توانند دم از حقوق بشر بزنند، درحالی‌که چند روز پس از حمله مرگبار ایران به یک کشتی نظامی و درست پیش از بررسی این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در کنار نمایندگان گروه‌های تروریستی نشسته‌اند؟»