خواست ایلهان عمر و ۷۴ نماینده دیگر از بایدن: گوانتانامو را همین الان تعطیل کنید!

ایلهان عمر گفت گوانتانامو «لکه ننگی برای کشور ما است»

ایلهان عمر، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا - CHIP SOMODEVILLA / AFP

گروهی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان در نامه‌ای سرگشاده از رئیس‌جمهوری جو بایدن تقاضا کردند به تلاش‌های خود برای تعطیلی اردوگاه زندانیان در گوانتانامو سرعت دهد و ساکنان این زندان را هر چه سریع‌تر به شیوه‌ای انسانی به سایر نقاط منتقل کند.

از مهم‌ترین امضاکنندگان این نامه می‌توان به آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و ایلهان عمر، یکی از اعضای گروه مترقی‌ها در مجلس موسم به «اسکوآد» اشاره کرد.

این نامه که به امضای مجموعا ۷۵ نماینده کنگره رسیده، از هدف اعلام‌شده دولت برای تعطیلی این زندان «قویا حمایت» می‌کند، اما در عین حال از کاخ سفید می‌خواهد تا برای تامین منافع تمام طرفین درگیر — و همچنین بهبود جایگاه بین‌المللی آمریکا — این کار را سریع‌تر انجام دهد.

در این نامه می‌خوانیم: «از شما می‌خواهیم حالا که دارید قدم‌های ضروری را بر می‌دارید تا این زندان بالاخره تعطیل شود، بلافاصله جهت کاهش جمعیت آن عمل کنید، تضمین کنید که با زندانیان باقی‌مانده برخوردی انسانی می‌شود و شفافیت محاکمه‌های کمیسیون نظامی در زندان گوانتانامو را افزایش ببخشید.»

خانم عمر در توئیتی پس از انتشار این نامه نوشت:‌ «از نظر اخلاقی، زندان گوانتانامو لکه ننگی برای کشور ما است. می‌بایست مدت‌ها پیش این بنای یادبودِ بی‌رحمی و شکنجه را پایین می‌کشیدیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نامه مشخصا به ده زندانی اشاره می‌کند که پرونده‌هایشان حل شده و در نوبت آزادی هستند، اما همچنان در زندان مانده‌اند. نامه از دولت می‌خواهد بلافاصله دفتر «نماینده ویژه تعطیلی زندان گوانتانامو» در وزارت خارجه را مجددا برقرار کنید و یا سمتی مشابه آن درست کنید.»

در پی آن‌که دولت ترامپ تمام تلاش‌ها برای تعطیلی این زندان را متوقف کرد، احتمال برقراری مجدد این دفتر توسط دولت بایدن مطرح شده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، گفته که می‌خواهد وزارتخانه‌اش حتما یک مسئول تمام‌وقت داشته باشد که کارش تعطیلی این زندان باشد. 

این نامه به رئيس‌جمهوری در ضمن از او می‌خواهد به زندانیان و نمایندگان قانونی‌شان دسترسی به پرونده‌های پزشکی‌شان را بدهد که ظاهرا در حال حاضر به آن‌ها داده نمی‌شود و یا سانسور می‌شود، چرا که اطلاعات حساسی در آن‌ها هست — این باعث شده این احتمال مطرح شود که در این اسناد شاید نشانه‌هایی از بدرفتاری یا شکنجه در دوران حبس موجود باشد.

تابستان امسال، دولت بایدن برای اولین بار در زمان خود یک زندانی را از گوانتانامو خارج کرد. سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی از «ایندیپندنت» گفت: «دولت بایدن همچنان متعهد به روندی عامدانه و تمام و کمال است که هدف از آن کاهش مسئولانه جمعیت زندانیان و نهایتا تعطیلی زندان گوانتانامو است.»

تعطیلی زندان گوانتنامو جزو موارد مهم دستور کار باراک اوباما هنگام رسیدنش به ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۹ بود. یکی از اولین فرمان‌های اجرایی که اوباما پس از سوگند یاد کردن امضا کرد، دستور تعطیلی این زندان بود. اما عواقب قانونی انتقال زندانیان آن (چه به خاک آمریکا و چه به سایر کشورها) به‌خاطر شرایط قانونی دستگیری آن‌ها دشوار از کار در آمده است. این مسئله که اگر این زندانیان به خاک آمریکا منتقل شوند چه می‌شود، همیشه مطرح بوده است. 

هفت سال بعد و پس از انتقال نزدیک به ۱۵۰ زندانی به بیرون این زندان آقای اوباما طرح جدیدی برای تعطیلی این زندان اعلام کرد و گفت: «باز نگاه داشتن این زندان مغایر با ارزش‌های ما خواهد بود. جایگاه ما در جهان را زیر سوال می‌برد.»

با وجود این، این زندان در زمان پایان دوران آقای اوباما هنوز ده‌ها زندانی داشت. اما دونالد ترامپ که رئیس‌جمهوری شد گفت نه تنها این زندان را باز نگاه می‌‌دارد که تعداد زندانیان آن‌را افزایش هم می‌دهد.

© The Independent