رئیس‌جمهور تونس می‌گوید تصمیمش بازگشت‌ناپذیر است

قیس سعید در ۲۵ ژوییه، با اتکا به قانون اساسی نخست‌وزیر را برکنار کرد و مجلس را به مدت ۳۰ روز به حالت تعلیق درآورد و مصونیت سیاسی نمایندگان را لغو کرد

قیس سعید با اتکا به قانون اساسی نخست‌وزیر را برکنار کرد و مجلس را موقتا به حالت تعلیق درآورد- FETHI BELAID / AFP

قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس، گفته است که تصمیمش در تعلیق مجلس و در اختیار گرفتن قوه مجریه «بازگشت‌ناپذیر» است.

سعید در پیامی ویدیویی که دفتر ریاست‌جمهوری آن را منتشر شد، درخواست گفت‌وگو درباره تحولات سیاسی اخیر و تصمیم خود را هم رد کرده و اظهار داشته است:‌ «مذاکره‌ای در کار نیست؛ مگر با افراد صادق.» او تصریح کرده است که مذاکره با «سلول‌های سرطانی»‌ امکان‌پذیر نیست.

حزب اسلام‌گرای النهضه که اکثریت مجلس تونس را دراختیار دارد و بیشترین مخالفت را با اقدام‌های رئیس‌جمهور نشان داده است، پیش‌تر در بیانیه‌ای خواستار گفت‌وگو شده بود. النهضه شاخه اخوان‌المسلمین در تونس به شمار می‌رود.

قیس سعید در تاریخ ۲۵ ژوییه، با اتکا به قانون اساسی نخست‌وزیر را برکنار کرد و مجلس را به مدت ۳۰ روز به حالت تعلیق درآورد و مصونیت سیاسی نمایندگان را لغو کرد. او گفته است که این اقدام او برای نجات کشور از وضعیت بحرانی است. 

لغو مصونیت نمایندگان مجلس به این معنی است که نهادهای مبارزه با فساد می‌توانند درباره خلافکاری‌های مالی آنان تحقیق و از آنان حساب‌جویی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راشد غنوشی که ابتدا سرسختانه با سعید به مقابله برخاسته و اقدام او را کودتا توصیف کرده بود، روز چهارشنبه گفت که توقیف اختیارات دستگاه‌های حاکم باید به «صحنه‌ انتقال دموکراتیک» تبدیل شود. غنوشی که رئیس مجلس تونس است، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای لحن خود را تلطیف کرد و گفت که مداخله سعید در عرصه سیاسی کشور باید فرصتی برای اصلاحات باشد.

پس از سال‌ها انباشت خشم عمومی از فساد مالی احزاب سیاسی به ویژه النهضه، اقدام قیس سعید در تعلیق مجلس و برکناری نخست‌وزیر با استقبال عمومی گسترده‌ای مواجه شده است.

با گذشت ۱۱ روز، سعید هنوز نخست‌وزیر جدید را اعلام نکرده است. حزب قدرتمند کارگر تونس و ایالات متحده آمریکا و فرانسه از او خواسته‌اند که هر چه زودتر دولت جدید را معرفی کند.

شماری از سیاستمداران آمریکایی از جمله باب مندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و سناتور جیم ریش، درباره وضعیت تونس ابراز نگرانی کردند.

هشام مشیشی، نخست‌وزیر برکنارشده تونس، روز پنجشنبه، پنجم اوت، برای اولین بار پس از اعلام تحولات سیاسی رئیس‌جمهور، در انظارعمومی ظاهر شد.

بیشتر از جهان