رضایت مردم تونس از تصمیمات اخیر رئیس جمهوری آن کشور

شماری از دفاتر جنبش النهضه در شهرهای مختلف تونس به آتش کشیده شد

قیس سعید، رئیس جمهوری تونس. عكس از:  AFP

به استثنای محیط اطراف مجلس نمایندگان که شاهد برخی درگیری‌ها بین شهروندان و طرفداران «جنبش النهضه» است، زندگی در پایتخت تونس و شهرهای دیگر این کشور در حال بازگشت به روال عادی است. این در حالی است که بسیاری از شهروندان تونس نسبت به تصمیمات اخیر قیس سعید، رئیس جمهوری تونس در مورد تعلیق فعالیت‌های پارلمان و برکناری هشام المشیشی، نخست وزیر تونس ابراز خوش‌بینی می‌کنند.

پس از سخنرانی غیرمترقبه قیس سعید، هزاران تن از شهروندان تونس در شهرهای مختلف کشور، علی‌رغم محدودیت‌های عبور و مرور به خیابان‌ها ریخته و خوشحالی خود را نسبت به تصمیم اتخاذ شده مبنی بر تعلیق پارلمان و برکناری نخست وزیر، ابراز داشته و تا آخر شب، سرگرم شعار دادن، پایکوبی و آواز خواندان بودند.

میثم تلیلی، شهروند ۳۴ ساله تونسی، اظهار داشت که وی از مدت‌ها به این سو، منتظر این تصمیم تاریخی بوده است. وی افزود که «نزدیک بود امید خود را به رئیس جمهوری کشور از دست بدهم، اما او در نهایت این تصمیم سرنوشت‌ساز را اتخاذ کرد.» مثیم تلیلی در ادامه گفت که «ما از بیکاری، فقر، همه‌گیری کرونا و بحران‌های برخاسته از ناکارآمدی دولت و پارلمانی که در فساد و تروریسم فرورفته است،خسته شده ایم.»

البته تونس پس از گسترش انتشار بیماری کرونا و ناتوانی دولت در مدیریت بحران، با مشکلات اقتصادی، سیاسی و بهداشتی بی‌شماری روبه‌رو شد و تداوم این ناهنجاری بر وخامت اوضاع و چالش‌های که تونس از مدتی به این سو دچار آن‌ها شده است، افزود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، مروان بوحاجب، شهروند ۴۴ ساله تونس که کارمند بانک است، گفت که او به دنبال تصمیم اخیر رئيس جمهوری کشور، احساس راحتی و‌ آرامش می‌کند و در چند سال گذشته هرگز تا این حد، خوشحال و امیدوار نبوده است. وی خاطرنشان کرد که «تجربه ثابت کرده است که وفاداری سازمان اخوان‌ تنها به باورها و اندیشه‌های خود این گروه است و آن‌ها به وطن و مردمی که زندگی را در دشوارترین شرایط به سر می‌برند و در ورطه بحران فقر و بیماری فرو افتاده اند، اهمیت نمی‌دهند.»

از سوی دیگر، لیلیا بن عاشور، گفت که «علی‌رغم اقدامات متعدد اتخاذ شده توسط نهادهای مختلف دولتی، مردم تونس به طور عادی به دنبال کار و زندگی خود هستند و امید آن‌ها به بهبودی اوضاع کشور در آینده بیشتر شده است.» لیلیا با اشاره به این‌که امروز با خوشحالی بیشتری به کار رفته و امید وی به فرادی بهتر، افزایش یافته است، گفت که «این طبقه سیاسی ناکارا که کشور را به وضعیت ناهنجار کنونی سوق داده است، هرگز لیاقت به دست گرفتن زمام امور تونس را ندارد». در همین حال، ثریا رمضان، روزنامه‌نگار تونسی، معتقد است که «زمان فساد و سوءاستفاده به پایان رسیده است و باید مسئولان فاسد، مورد بازخواست قرار گیرند.» وی افزود که «آن‌چه واقعا باعث خوشحالی می‌شود این است که مردم سرانجام شخصی را پیدا کرده اند که مشکلات آن‌ها را درک می‌کند و از آن‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کند.» ثریا رمضان گفت پس از آن‌که شهروندان تونس خشم خود را علیه سیاست‌های جنبش النهضه، به ویژه در پارلمان ابراز داشتند، این حزب عملا در انزوا قرار گرفته است.

محمد جویلی، جامعه شناس تونسی، معتقد است که «خروج خود به خود شهروندان به خیابان‌ها، پس از تصمیمات اخیر رئیس جمهوری کشور، شاهدی بر این است که مردم منتظر اقدامی بودند که ممکن است روند وقایع را تغییر دهد.» وی افزود که «مردم به دنبال ناامیدی که پس از شیوع گسترده همه‌گیری کرونا و تشدید چالش‌های اقتصادی و اجتماعی داشتند، اکنون پس از تصمیمات اخیر رئیس جمهوری کشور، احساس خوشحالی و امیدواری می‌کنند و این تصمیم را گام بزرگی به سوی نجات از بحران می‌دانند.» محمد جویلی گفت که حمایت مردم از این تصمیم به تنهایی نمی‌تواند باعث ایجاد تغییر در جامعه شود و برداشتن گام‌های بعدی مستلزم احتیاط و آرامش بیشتری است، تا این‌که رئیس جمهوری تونس بتواند شعارهای کنونی را در عمل پیاده کند. بنابراین، باید به مسئولان اجازه دهیم تا برنامه‌ها و وظایف خود را نجام دهند، نه این‌که تصمیم‌گیری به تجمعات اعتراضی واگذار شود و کشور در چرخه دیگری از خشونت و ناهنجاری قرار گیرد.

شایان ذکر است که روز یکشنبه گذشته هزاران تن از شهروندان تونس به مناسبت گرامیداشت از روز جمهوری، به خیابان‌ها ریخته و ضمن ابراز ناراحتی و خشم از سیاست‌های نظام حاکم، از رئیس جمهوری کشور خواستند، پارلمان را منحل کند، سپس، شماری از دفاتر جنبش النهضه در شهرهای مختلف تونس به آتش کشیده شد.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان