ربات پا شترمرغی پنج کیلومتر دوید

بزرگ‌ترین چالش در طراحی ربات‌های دو پا توانایی حفظ تعادل هنگام تغییر موقعیت پا در حال حرکت است

در آینده نه چندان دور، همه مردم ربات‌ها را در زندگی روزمره خود و بسیاری از مکان‌ها خواهند دید» - توییتر Designboom

«کَسی» (Cassie)، ربات دو پای الهام گرفته شده از هیبت شترمرغ، با پیمودن مسافتی پنج کیلومتری در کمتر از یک ساعت به نقطه عطف دیگری دست یافت. او این دور را بدون وقفه و با یک شارژ باتری در هوای آزاد به پایان رساند.

به گفته پدیدآورندگان کَسی، از جمله پرفسور جاناتان هِرست، استاد دانشگاه دولتی اُرِگوُن (اواس‌یو) در آمریکا، این ربات نخستین ربات دو پا است که برای کنترل گام‌هایش در فضای باز از یادگیری ماشینی (مطالعه علمی الگوریتم‌ها و مدل‌های آماری مورد استفاده سیستم‌های کامپیوتری بدون نیاز به یک برنامه روشن و صریح) استفاده می‌کند.

پژوهشگران می‌گویند از آنجا که دویدن مستلزم حفظ تعادل حرکتی است، بزرگ‌ترین چالش در طراحی ربات‌های دو پا توانایی حفظ تعادل هنگام تغییر موقعیت پا در حال حرکت است.

به گفته آن‌ها، کَسی که زانوهایش مثل شترمرغ خمیده است، به خود یاد داده است هنگام دویدن از الگوریتم ماشینی استفاده کند که تطابق‌های ظریف برای روی پا ماندن هنگام حرکت را برایش ممکن کند.

آقای هرست در بیانیه‌ای گفت: «دانشجویان آزمایشگاه رباتیک پویا در دانشکده مهندسی اواس‌یو، تجربیات بیومکانیک و داده‌های مرتبط با کنترل ربات را با ابزار جدید یادگیری ماشینی ترکیب کردند.» او افزود: «این نوع برخورد همه‌جانبه حرکت (ربات) را تا سطح حرکات حیوانی امکان‌پذیر می‌کند که بسیار هیجان‌انگیز است.»  

اوایل سال جاری، سازندگان اواس‌یو نشان دادند که کَسی می‌تواند بدون کمک دوربین‌های متصل روی او یا حسگر لیدار (دورسنجی و تشخیص نور) از پله هم بالا و پایین برود. این سیستم به گونه‌ای گسترده در سیستم‌های کنترل خودکار استفاده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند کَسی نابینا است که به معنی آن است که هیچ اطلاعاتی در مورد پله ندارد، اما پژوهشگران متوجه شدند که این ربات می‌تواند این عمل چشمگیر را با تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط با نوع تماس اندام‌هایش با پله انجام دهد.

هرچند این ربات پس از دوبار زمین خوردن حدود پنج تا شش دقیقه طول کشید تا بار دیگر خود را بازیابد، اما به گفته پژوهشگران، کَسی توانست مسافت پنج کیلومتر را در ۵۳ دقیقه و سه ثانیه بپیماید. علت زمین خوردن او یک بار داغ شدن کامپیوتر و بار دیگر پیچیدن با سرعت زیاد بود.

جرمی دائو، دانشجوی دکترا در آزمایشگاه اواس‌یو در بیانیه‌ای گفت: «کَسی به دلیل طرح و ساختش ربات بسیار کارامدی است و ما حقیقتا توانسته‌ایم به آخرین حد امکانات این سخت‌افزار برسیم و نشان دهیم چه می‌تواند بکند.»

مطالعه روی توانایی این ربات دو پا برای بالا و پایین رفتن از پله با استفاده از داده‌های یک سیستم داخلی حسگر اوایل ماه جاری در کنفرانس «رباتیکس: سایِنس اَند سیستمز» (Robotics: Science and Systems) ارائه شد.

یِش گوُدس، دانشجوی لیسانس آزمایشگاه رباتیک پویای آواس‌یو در این بیانیه گفته است: «یادگیری تقویتی عمیق روشی قدرتمند در هوش مصنوعی است که مهارت‌هایی مثل دویدن، پرش و بالا و پایین رفتن از پله را ممکن می‌کند.»

آقای هرست هم معتقد است که ربات‌های دو پا مثل کَسی در نهایت از هوشمندی و توانایی مراقبتی لازم برای کمک به مردم در خانه‌هایشان و نیز مشاغل تدارکاتی از جمله بسته‌بندی و تحویل کالا بهره‌مند خواهند شد.      

او افزود: «در آینده نه چندان دور، همه مردم ربات‌ها را در زندگی روزمره خود و بسیاری از مکان‌ها خواهند دید و با آن‌ها ارتباط برقرار خواهند کرد. این‌ها ربات‌هایی‌اند که در کنار ما کار می‌کنند و کیفیت زندگی ما را بهبود می‌بخشند.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی