«تعطیلی شش‌روزه یک ریال نمی‌ارزد» 

متخصصان می‌گویند هر نوع تعطیلی غیر از قرنطینه سراسری عملا اثربخشی ندارد

ابتلا به بیماری کرونا در استان‌های ایران، سرعت فزاینده‌ای گرفته است - جماران

هم‌اکنون ۲۸۵ شهر در وضعیت قرمز و ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند. بر اساس اعلام آمار رسمی وزارت بهداشت در مدت ۲۴ ساعت تا روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد، ۴۳۴ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و از مجموع آزمایش‌های انجام شده، ۳۸ هزار و ۶۷۴ بیمار جدید شناسایی شدند. 

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده است، در برخی استان‌ها همچون خوزستان، خراسان رضوی، اصفهان و گیلان وضعیت ابتلا به کرونا و نیاز به بستری فوق بحرانی است و همه این‌ها در حالی است که متخصصان می‌گویند هنوز به قله پیک پنجم کرونا نرسیده‌ایم و احتمال افزایش جان‌باختگان در روزهای آینده وجود دارد. 

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، به تازگی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد، آمار واقعی فوت‌شدگان کرونا از آنچه به طور رسمی اعلام می‌شود، بیشتر است. او پیش‌بینی کرد که در قله پیک پنجم کرونا آمار جان‌باختگان به روزی ۸۰۰ نفر نیز برسد. 

در شرایط فعلی آنچه نگرانی‌های کادر درمان و عموم مردم را افزایش داده است، برگزاری مراسم ماه محرم با وجود موج پنجم کرونا است. سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرده است که اجازه تعطیلی هیچ مراسمی را در محرم امسال نخواهد داد اما متخصصان به مردم توصیه کرده‌اند که از حضور در مجالس محرم پرهیز کنند. 

دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی، یکی از این متخصصان است که در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از مردم خواست مراسم محرم را مجازی برگزار کنند. 

او با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی بیمارستان‌ها «اسفناک» است، به خبرگزاری ایسنا گفت: «در چنین شرایطی تجمع و برگزاری هیات عزاداری و برپایی دسته‌های عزاداری نباید اتفاق بیفتد، همچنین ایستگاه‌های صلواتی نباید برپا شوند.»

مسعود مردانی در توصیف وضعیت فعلی بیمارستان‌ها نیز گفت که تخت خالی گیر نمی‌آید و ظرفیت پذیرش و آی‌سی‌یوها تکمیل شده است. به گفته او تا زمانی که ورودی بیمارستان‌ها در حال افزایش است، مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متخصصان تنها راه کنترل بیماری در شرایط فعلی را تعطیلی و قرنطینه سراسری می‌دانند، منتها قرنطینه سراسری نیز باید تحت شرایط خاص انجام شود وگرنه به قول مسعود مردانی «اگر تعطیلی مانند شش روزی تعطیلی اخیر باشد، حتی یک ریال ارزش ندارد و نه تنها سرعت انتقال بیماری را کاهش نمی‌دهد، بلکه حتی میزان انتقال بیماری را افزایش هم می‌دهد؛ چراکه همه‌جا باز است و جاده‌ها نیز باز هستند و مسافرت‌ها انجام می‌شود.»

تاکید بر تعطیلی به صورت «لاک‌داون واقعی»، نکته‌ای است که علیرضا زالی، رئیس ستاد مبارزه با کرونای تهران نیز به آن اشاره کرده است. به گفته زالی «هر نوع تعطیلی غیر از این عملا اثربخشی ندارد.»

پس از درخواست سعید نمکی، وزیر بهداشت از علی خامنه‌ای مسئله تعطیلی دو هفته‌ای کشور روز سه‌شنبه، ۱۱ مرداد، در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی شد و پس از آن وزیر کشور اعلام کرد، این تعطیلی فعلا اجرا نخواهد شد. او گفت :«تعطیل کردن نیاز به برنامه‌ریزی دارد.» 

علیرضا زالی با انتقاد از این تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که اهمیت این موضوع خیلی درک نشده است. درحالی‌که فشار زیادی بر کادر درمان وارد است و تاب‌آوری آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. 

تعطیلی کامل یا همان لاک داون به معنای آن است که تمام فعالیت‌های شهر از اداره‌های دولتی گرفته تا مشاغل آزاد تعطیل شوند. البته به جز مشاغل ضروری مثل آب، غذا و دارو. در این مدت حتی تردد مردم در معابر عمومی با محدودیت روبه‌رو می‌شود.  

تجربه‌ای که در برخی کشورهای جهان برای مقابله با کرونا انجام شد و نتایج موثری هم در پی داشت، اما پیش‌نیاز اجرای چنین طرحی این است که دولت‌ها زمینه رفاه نسبی شهروندان را در مدت تعطیلی فراهم کنند تا آنان مشکل معیشت و تأمین هزینه‌های زندگی را کمتر احساس کنند. 

دولت ایران به دلیل ناتوانی برای تأمین چنین پیش‌نیازی از روزهای ابتدایی همه‌گیری با اجرای قرنطینه مخالفت کرد. اگرچه اجرای تعطیلی سراسری هم وقتی کارساز خواهد بود که به قول علیرضا زالی در کنار آن «کارهای بنیادی‌تری انجام شود.» 

یکی از کارهای بنیادی، حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون عمومی است که تاکنون ابهام‌های زیادی درباره آن وجود داشته است. 

وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان وزارت بهداشت در واکسیناسیون عمومی حالا دیگر وارد فاز جدیدتری نیز شده است، پس از اینکه وزیر بهداشت و «ستاد اجرایی فرمان امام» که تولیدکننده واکسن برکت است، مدعی شدند ایران به‌زودی، یکی از تولیدکنندگان واکسن کرونا در جهان خواهد بود، یک منبع آگاه به ایران وایر گفته است که در برخی واکسن‌های برکت ویروس زنده شناسایی شده است و به همین دلیل دور ریخته شده‌اند.  

ابتلا به بیماری کرونا در استان‌های ایران، سرعت فزاینده‌ای گرفته است، از مشهد تا اهواز ظرفیت تخت‌های بیمارستانی پر شده است و تعداد افرادی که به بستری نیاز پیدا می‌کنند همچنان در حال افزایش است. بااین‌حال نه خبری از قرنطینه و تعطیلی سراسری هست و نه اقدام موثری برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی انجام می‌شود.