فاجعه در ایران؛ احتمال مرگ روزانه ۸۰۰ نفر بر اثر کرونا 

کمبود داروهای مورد نیاز برای بیماران کرونا به ساده‌ترین سرم‌های تزریقی رسیده است

بیش از ۹۰ درصد شهرهای کشور یا قرمز یا نارنجی‌اند؛ حال تهران و مشهد خوب نیست-عکس از ایسنا

قائم‌مقام وزیر بهداشت جهمموری اسلامی ایران از احتمال افزایش تعداد مرگ و میر روزانه بر اثر ابتلا به کرونا بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در یک و نیم ماه آینده خبر داد. وضعیت در شهرهای تهران و مشهد همچنان بحرانی است و در حالی‌ که ظرفیت مراکز درمانی تکمیل شده است، هر روز بر تعداد بیماران و افراد نیازمند بستری شدن افزوده می‌شود. در بحبوبه افزایش موارد ابتلا، گزارش‌ها از کمبود اقلام دارویی به خصوص سرم تزریقی در بازار حکایت دارد. معاون درمان ستاد مقابله با کرونا استان تهران هشدار داده است که ادامه این وضعیت افزایش آمار مرگ‌ومیر را به دنبال خواهد داشت. آمار مراجعه بیماران به مراکز درمانی استان خراسان رضوی هم در مدت یک ماه ۱۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است و در شهرهای دیگر نیز همچنان سویه دلتای ویروس کرونا در حال پیشروی است. 

پیش‌بینی ۶۰۰ تا ۸۰۰ مرگ روزانه 
ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت، اعلام کرد که روند افزایشی ابتلا به کرونا حداقل تا ۱۰ روز آینده ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما او با استناد به پیش‌بینی‌های دانشگاه واشنگتن، از احتمال دو برابر شدن میزان مرگ‌ومیر خبر داده و گفته است: «پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در یک ماه و نیم آینده، مرگ‌ومیر‌های ناشی از کرونا در کشور ما از روزانه ۳۰۰ نفر کنونی به حدود ۶۰۰ نفر افزایش می‌یابد و اگر دستورالعمل‌ها را رعایت نکنیم، شاید در آینده این رقم به حدود ۸۰۰ نفر در روز برسد.»
به گفته حریرچی، در چهار هفته اخیر موارد مراجعه سرپایی از ۶۰ هزار به حدود ۱۸۰ هزار نفر در روز افزایش یافته است و به همین ترتیب موارد فوت و بستری نیز «افزایش شدید» داشته‌ است؛ به‌ طوری‌ که هر هفته ۲۲ هزار نفر بستری شده و بیش از دو هزار نفر فوت کرده‌اند. 
حریرچی با بیان اینکه در موج‌های قبلی چنین اوجی وجود نداشت، گفت: «اکنون به وضعیتی رسیده‌ایم که بیش از ۹۰ درصد شهرهای کشور قرمز یا نارنجی‌اند.» 
قائم‌مقام وزارت بهداشت با اعلام اینکه ایران در هفته‌های اخیر جزو ۱۰ تا ۱۲ کشور نخست از نظر میزان فوت و بستری بوده‌ است، از افزایش آمار مرگ‌ومیر در استان‌های مازندران، گلستان، گیلان و اردبیل خبر داد. او گفت: «روند بستری و فوت در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس، تهران، البرز، قم، ایلام، کرمان، هرمزگان و بوشهر نیز افزایشی است.»
حریرچی کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را یکی از عوامل روند فزاینده ابتلا به کرونا در کشور دانست و گفت که رعایت دستورالعمل‌ها به ۳۰ درصد رسیده و این رقم در برخی استان‌ها حتی از ۳۰ درصد هم کمتر است. 
او با اذعان بر اینکه واکسیناسیون باید زودتر انجام می‌شد، «بدعهدی بیگانگان»، «احتکار واکسن» در برخی کشورها و «محدودیت ارزی» را عوامل تاخیر در واکسیناسیون عمومی در ایران دانست و گفت: «در نهایت صداقت تلاش شده است حداکثر واکسن ممکن در کشورمان فراهم شود اما در مقاطعی برای جابه‌جایی پول‌ خرید واکسن، با مشکل روبه‌رو بوده‌ایم.» 

کمبود سرم 
هم‌زمان با افزایش موارد ابتلا به کرونا، برخی بیماران از کمبود اقلام دارویی به خصوص سرم تزریقی در روزهای اخیر خبر داده‌اند. شقایق دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون ایران که برای سومین‌ بار به کرونا مبتلا شده است، روز یکشنبه (۱۰ مرداد) در پیامی ویدیوی گفت که اطرافیانش برای پیدا کردن سرم بسیج شده‌اند. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از کمبود سرم در بازار ایران خبر داده‌اند. این موضوع را محمدرضا دری، دبیر انجمن داروسازان تهران، هم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تایید کرده و گفته است: «در اوج جدید بیماری کرونا که روزانه حدود ۴۰ هزار نفر را مبتلا می‌کند، به دلیل افزایش نیاز بیماران کمبود مقطعی برخی داروها رخ می‌دهد.» 
او افزایش تقاضا را دلیل اصلی اختلال در بازار داروهایی مثل سرم تزریقی، رسیژن و فاویپیراویر دانست اما سید حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، «بازسازی خط تولید» یکی از سرم‌سازان را دلیل این مسئله دانست. او به خبرگزاری ایسنا گفت: «سایر سرم‌سازان قول داده‌اند کمبود سرم این تولید‌کننده را جبران کنند.»
محمدی در حالی مدعی شده‌ است که مشکلی در تامین سرم وجود ندارد که بسیاری از بیماران و اطرافیان آنان برای پیدا کردن سرم گاه مجبور شده‌اند به چند داروخانه سر بزنند. مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو وعده داده است که تا شهریورماه (۱۴۰۰)، تولید ماهیانه سرم به ۱۵.۵ میلیون افزایش یابد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایتخت در محاصره دلتا 
تهران روزهای بحرانی را سپری می‌کند و آمارها از روند فزاینده ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر به دلیل کووید-۱۹ حکایت دارد. آمار مراجعه به بیمارستان‌ها به هزاران نفر در روز رسیده است و پایتخت در محاصره سویه دلتای ویروس کرونا است. 
به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا استان تهران، ۲۵ درصد افرادی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، به بستری شدن نیاز دارند. او با بیان اینکه شدت ابتلا در تهران بسیار بالا است و در ۱۶ ماه گذشته چنین تجربه‌ای نداشته‌ایم، ادامه این روند را «نگران‌کننده» توصیف کرد و گفت: «ارزیابی دقیقی نداریم که این شیوع شدید تا کجا ادامه خواهد داشت ولی آنچه مسلم است تعداد بی‌سابقه مراجعان و مبتلایان است؛ به‌ طوری‌ که کرونای دلتا تهران را محاصره کرده است.» 
به گزارش خبرگزاری فارس، نادر توکلی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد تخت‌های بیمارستانی تهران در اختیار بیماران مبتلا به کرونا است، گفت: «تمامی جراحی‌های غیرضروری در بیمارستان‌ها لغو شده است و بیمارانی که درمان آن‌ها می‌تواند با تاخیر انجام شود، در بیمارستان‌ها پذیرش نمی‌شوند و عموم امکانات به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شده است.»
نادر توکلی با تاکید بر اینکه فعلا سویه غالب کرونا در تهران دلتا است، افزود: «هر روز رکورد تعداد بیمار شکسته می‌شود. ما هنوز به نقطه اوج موج پنجم نرسیده‌ایم و هنوز نمی‌دانیم این روند تا چه زمانی صعودی خواهد بود.» 
معاون درمان ستاد کرونا استان تهران کم شدن حساسیت‌ها به دنبال مزمن شدن بحران را خطرناک دانست و تاکید کرد: «ساده‌انگاری در کشور بزرگ‌ترین خسارت برای سیستم مدیریت کرونا است.»

افزایش ۱۳۰ درصدی مراجعه به مراکز درمانی در مشهد 
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد شهرهای ایران در وضعیت قرمز و نارنجی‌اند و در این میان شرایط برخی شهرها مثل مشهد، فوق بحرانی گزارش شده است. در روزهای گذشته تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که ازدحام بیماران در مراکز درمانی مشهد را نشان می‌داد. روز جمعه (۸مرداد) گروهی از پزشکان شهر مشهد در بیانیه‌ای اعلام کردند اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، فاجعه‌ اتفاق خواهد افتاد. 
در روزهای گذشته برخی از متخصصان بیمارستان‌های مشهد در گفت‌وگو با رسانه‌ها شرایط بحرانی این شهر را توصیف کردند. یکی از آنان مهدی قلیان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود که در یک برنامه تلویزیونی گفت فقط در مدت ۲۴ ساعت ۴۶۱ بیمار مشکوک به کرونا در خراسان رضوی بستری شدند که از این تعداد ۴۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند.  
به گفته مهدی قلیان، در یک‌ ماه گذشته میزان مراجعه به بیمارستان‌ها در خراسان رضوی ۱۳۰ درصد افزایش یافته است. او گفت: «میانگین بستری روزانه ۱۹۰ نفر در ابتدای تیر به ۴۲۰ نفر در هفته چهارم همین ماه (مرداد۱۴۰۰) رسید و به حوزه درمان فشار زیادی وارد شد.» 
او همچنین از مراجعه روزانه بیش از پنج هزار نفر به ۲۲ مرکز موجود در شهر مشهد خبر داد. 
وضعیت در استان‌های دیگر نیز همچنان بحرانی و قرمز است. فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از مراجعه روزانه بیش از پنج هزار نفر به مراکز درمانی خوزستان خبر داد و گفت که موج جدید کرونا در این استان به سرعت در حال پیشروی است. 
ابراهیم رضایی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز از وضعیت بحرانی استان بوشهر خبر داده است. در استان‌های گیلان و مازندران نیز همچنان روند ابتلا به کرونا فزاینده است. 
با وجود اینکه متخصصان بارها تاکید کرده‌اند واکسن‌ می‌تواند نیاز به بستری شدن و آمار مرگ‌ومیر را کاهش دهد، واکسیناسیون عمومی در کشور همچنان در هاله‌ای از  ابهام است.
سازندگان واکسن داخلی برکت پیش‌تر مدعی شده بودند که به زودی ایران یکی از تولید‌کنندگان بزرگ واکسن دنیا خواهد شد ولی پس از وعده‌های بی‌فرجام پیاپی، سرانجام روز یکشنبه (۱۰ مرداد) اعلام کردند که تا یک‌ ماه آینده یک میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت تحویل می‌دهند. هلال‌احمر نیز در خبری دیگر از خیز برای واردات ۳۰میلیون دوز واکسن خبر داده است؛ وعده‌هایی که در ماه‌های گذشته بارها تکرار شدند اما جز روند افزایشی ابتلا به بیماری و مرگ‌ومیر مردم نتیجه‌ای از آن‌ها حاصل نشده است.