ایرانی‌ها همچنان در صدر خریداران خارجی خانه در ترکیه

ایرانی‌ها در شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۳ هزار و ۷۰ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کردند

یکی از مهم‌ترین دلایل خرید خانه در ترکیه، اخذ اجازه اقامت موقت در این کشور است - توییتر Travelling turkey

شهروندان ایرانی، که در سال ۲۰۲۰ رتبه نخست خریداران خارجی خانه در ترکیه را داشتند، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ نیز این جایگاه را حفظ کردند. ایرانی‌ها در شش ماه نخست سال جاری میلادی، بیش از ۳ هزار واحد خانه در ترکیه خریداری کردند که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ حدود ۹.۵ برابر افزایش یافته است.

پس از ایرانی‌ها، شهروندان عراقی و روسی در رتبه دوم و سوم خریداران خارجی خانه در ترکیه قرار دارند. یکی از مهم‌ترین دلایل خرید خانه در ترکیه، اخذ اجازه اقامت موقت در این کشور است.

بر اساس اعلام سازمان آمار ترکیه (توییک)، از سال ۱۳۹۹ به این سو، شهروندان ایرانی در ترکیه ۷ هزار واحد مسکونی خریداری کرده‌اند. از این تعداد، ۳۰۷۰ واحد مسکونی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ خریداری شده‌اند.

نگاهی به آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهد که به دلایل متعددی، تمایل ایرانی‌ها به خرید خانه در ترکیه افزایش چشمگیری داشته است. به عنوان مثال، ایرانی‌ها در سال ۱۳۹۵ حدود ۷۰۰ خانه در ترکیه خریداری کردند اما این رقم در مدت حدود چهار سال به بیش از ۷ هزار واحد رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش سازمان آمار ترکیه نشان می‌دهد که ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۷، با سهم ۳ ‌درصدی، در رتبه هشتم خریداران خارجی خانه در این کشور قرار داشتند ولی در سال ۲۰۲۰ و شش ماه نخست سال ۲۰۲۱، با سهم ۱۸ درصدی، به جایگاه نخست صعود کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، استانبول، آنتالیا، آنکارا، مرسین، یالووا و ازمیر از جمله شهرهایی‌اند که اتباع خارجی در ماه‌های گذشته اقدام به خرید خانه در آن‌ها کرده‌اند، هرچند ترابزون و سامسون نیز به فهرست شهرهای موردعلاقه خارجی‌ها پیوسته‌اند.

قرابت جغرافیایی و فرهنگی، دریافت اقامت موقت، اخذ شهروندی، دسترسی به آزادی‌های مدنی و بهبود کیفیت زندگی از جمله دلایل افزایش تقاضای شهروندان ایرانی برای خرید خانه در ترکیه بوده است.

وزارت کشور ترکیه در سال ۲۰۲۰، در اقدامی ناگهانی اعلام کرد اقامت توریستی شهروندان ایرانی را تمدید نخواهد کرد مگر به‌شرط خرید خانه یا داشتن اجازه کار. این تصمیم باعث شد برخی ایرانی‌ها که تمایل نداشتند به کشور بازگردند، اقدام به خرید خانه در ترکیه کنند تا اقامت موقت آنان در این کشور تمدید شود. اخذ کارت شهروندی ترکیه نیز برای اتباع خارجی ۲۵۰ هزار دلار هزینه دارد. ترکیه درصورتی‌که فردی خارجی تا ۲۵۰ هزار دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کند، در مدتی کوتاه به او کارت شهروندی اعطا می‌کند و همین مسئله باعث شده است تقاضای خرید خانه در این کشور افزایش پیدا کند.

سازمان آمار ترکیه اعلام کرده است که با وجود رکود بازار مسکن و کاهش حدود ۱۲ درصدی فروش مسکن در دوران همه‌گیری کرونا، فروش خانه به شهروندان خارجی افزایش ۴۴ درصدی داشته است.

بحران‌های سیاسی، جنگ و مشکلات اقتصادی در پنج سال اخیر باعث شده است که برخی شهروندان ایرانی، عراقی و افغانستانی کشور ترکیه را برای ادامه زندگی انتخاب کنند.

بیشتر از اقتصاد