تهدید روزنامه کیهان: دوران چشم‌پوشی از ضربات متقابل پایان یافته است

«دوره روحانی به سرآمده و چهره‌ای به ریاست جمهوری رسیده که دشمن را دستپاچه می‌کند»

فرماندهان سپاه در روزهای اخیر تاکید کرده‌اند تمامی خاک اسرائیل در تیررس موشک‌های نقطه‌زن ایران قرار دارد- عکس از اعتماد

روزنامه کیهان، روز پنج‌شنبه در یادداشتی به صراحت از قصد جمهوری اسلامی برای بازنگشتن به برجام در صورت حذف نشدن تمامی تحریم‌ها خبر داده است.

محمد ایمانی، نویسنده این یادداشت نوشته است: «دشمنان می‌دانند که جمهوری اسلامی پس از شش سال تجربه تلخ، تعلق‌خاطری به برجام ندارد و برجام در مقابل روند پیشرفت ایران چه قدر دست و پاگیر بوده است. یا باید تعامل برابر را بپذیرند و تحریم‌ها را به شکل جدی و تضمین‌شده و قابل راستی‌آزمایی لغو کنند یا اینکه مرتکب خصومت و شیطنت شوند. دیگر نمی‌توانند گزینه دوم را ابزار مذاکره و امتیازطلبی جدید قرار دهند.»

روزنامه کیهان، معمولا دیدگاه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حلقه‌های نزدیک به او را، به طور غیر رسمی بازتاب می‌دهد.

در این یادداشت، دولت بایدن به وقت‌کشی و گرو نگه داشتن تحریم‌هایی که در دوران باراک اوباما و دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی وضع شده، متهم شده است.

در حالی که مذاکرات هسته‌ای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود و او تصمیم نهایی را در این زمینه می‌گیرد، یادداشت نویس کیهان، همسو با بیت علی خامنه‌ای، نوک حملات را متوجه حسن روحانی کرده و نوشته است: «شخص روحانی با کج کارکردی‌اش و کشاندن مواجهه به داخل ایران، برای غرب یک «سرمایه راهبردی» بی‌نظیر در این هشت سال محسوب می‌شد. او در همین چند ماه آخر آمریکای عهدشکن را که حاضر نیست به تعهداتش برگردد، بارها تبرئه کرد و نهادهای داخلی را مانع توافق معرفی کرد!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته کیهان، «نگرانی راهبردی غرب این است که با روی کار آمدن دولتی تازه‌نفس و دارای همت و شجاعت، نارضایتی و ناامیدی انباشته در دوره مدیریت غربگرایان، جای خود را به امید و اراده و نشاط ملی برای ساختن ایرانی پیشرفته‌تر و قوی‌تر بدهد. «تعامل مثبت» و «فشار و تحریم و خرابکاری و ترور»، ذاتا دو رویکرد متناقض هم است اما در اثر کج کارکردی روحانی و برخی همراهانش، آمریکا و غرب بدعادت شده بودند. مشخصا آمریکایی‌ها راسا - و بعضا با بازکردن قلاده سگ زنجیری‌شان، اسرائیل - مبادرت به ضربه‌زدن می‌کردند اما در این سو، اصرار بر مذاکره از موضع پایین، افزون‌تر می‌شد»

در ادامه این یادداشت، حتی کشته شدن قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده نتیجه «نامعادله غلط روحانی» دانسته و گفته شده است: « نیروهای مقتدر نظامی و امنیتی ایران و جبهه مقاومت منفعل نماندند و بخشی از این عداوت‌ها را تلافی کردند، اما واقعیت این بود که شخص آقای روحانی، مانع از ضربات بازدارنده و قاطع و موثر ایران در برابر تعدی‌های آمریکا و اسرائیل بود.»

این یادداشت، در واقع کیفرخواستی تند علیه حسن روحانی است که در آن فهرستی از اتهاماتی سنگین به او نسبت داده شده است.

روزنامه کیهان، سپس به روی کار آمدن ابراهیم رئیسی پرداخته و نوشته است: «اکنون دوره روحانی به سر آمده و چهره‌ای سکاندار ریاست دولت جمهوری اسلامی ایران شده که در دو سال ریاست قوه قضائیه، امید مردم را افزایش داد و اکنون امیدواری بیشتری نسبت به گره‌گشایی‌اش در جایگاه ریاست‌جمهوری احساس می‌شود. چنین امیدی می‌تواند به بسیج ملی اراده‌ها و ظرفیت‌ها منتهی شود و بنابراین، دشمن را دستپاچه می‌کند.»

به نوشته محمد ایمانی، غرب «نمی‌تواند همزمان مسیر دعوت به تعامل و تشدید شیطنت را ادامه دهد.»

او از این هم فراتر رفته و از انجام عملیات متقابل به عنوان رویکرد جدید جمهوری اسلامی سخن گفته است:«دوره‌ای که میان اسرائیل و آمریکا و انگلیس، فاصله‌گذاری موهوم می‌شد و برخی دولتمردان به هوای حفظ برجام به هر قیمت، از زدن ضربات اقتصادی و امنیتی متقابل چشم‌پوشی می‌کردند، پایان یافته است.»

از نگاه روزنامه کیهان، «هضم ایران جدید - ایران منسجم در ساخت داخلی قدرت و قادر به استفاده از انبوه ظرفیت‌های خارجی خویش - برای غرب سنگین است. این، کابوس بزرگی برای آنها بود که تبدیل به واقعیت شد. ایران جدید، قطعا دیپلماسی و تجارت خارجی و شرکای بین‌المللی خود را گسترش خواهد داد؛ همچنان که در مجازات دست‌درازی‌های دشمن، ملاحظات گذشته را نخواهد داشت.»