هواپیمای آتش‌نشان ایران در ترکیه، واکنش منفی برخی کاربران ایرانی

وزارت دفاع ایران از اعزام هواپیما و هلیکوپترهای آتش‌نشان برای کمک به فرونشاندن حریق در جنگل‌های ترکیه خبر داد

یکشنبه ۹ مرداد، خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع گزارش کرد که یک هواپیمای آتش‌نشان ارتش ایران در شهر موغلا در جنوب ترکیه است و نخستین عملیات اطفاء حریق  خود با ظرفیت ۴۰ تن آب انجام داده است.

در روزهای گذشته آتش‌سوزی‌های گسترده مناطق جنگلی ترکیه را در ۲۱ استان این کشور فرا گرفت. این آتش‌سوزی‌ها که گفته شده عوامل انسانی در آن دخیل بوده، تاکنون منجر به جان‌باختن دست‌کم ۵ شهروند این کشور شده است.

بر اساس داده‌های ماهواره‌ای، شدت حرارت آتش‌سوزی‌های جنگلی در ترکیه چهار برابر بیشتر از رکورد ثبت‌شده در این کشور بوده است.

رکورد دمای هوای ترکیه پس از ۶۰ سال و با ثبت دمای ۴۹.۱ درجه سانتیگراد در شهر جیزره استان شیرناق (شهری در جنوب شرق ترکیه) شکسته شده است.

در بحبوحه فصل گردشگری، بسیاری از استراحتگاه‌های محبوب ترکیه در آتش و دود فرو رفته‌اند. آتش‌سوزی جنگل‌ها در کشور ادامه دارد. شعله‌های آتش به مناطق مسکونی و هتل‌ها نزدیک می‌شود. در برخی مناطق گردشگران و ساکنان محلی در حال تخلیه محل سکونت خود‌اند.  

کشورهای حوزه دریای مدیترانه این روزها گرفتار گرمای بی‌سابقه بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد و آتش‌سوزی شدید جنگل هستند. در ترکیه ، ۱۰ آتش‌سوزی همچنان خاموش نمی‌شود، سه مورد از آن‌ها در استان آنتالیا است. این خبر  شنبه ۳۱ ژوئیه از جانب وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه، بکیر پاکدمیرلی، اعلام شد. وی در عین حال خاطرنشان کرد: «از ۹۸ مورد آتش‌سوزی جنگلی که چند روز پیش در چندین استان آغاز شده بود ، ۸۸ مورد تحت کنترل است.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در منطقه شهر تفریحی ماناوگات در استان آنتالیا، دو کارگر که روی بولدوزر کار می‌کردند در حین اطفای حریق کشته شدند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مورد مناطق آسیب‌دیده از آتش‌سوزی جنگل‌ها، استان‌های آدانا، آنتالیا، موغلا، مرسین و عثمانیه را منطقه حادثه‌خیز اعلام کرد. او در کانال تلگرامی خود نوشت: «ما به اقدامات لازم برای التیام زخم‌های ملت خود و ترمیم آسیب‌ها ادامه می‌دهیم.»

بنا به اعلام رسانه‌ها، هواپیمای آتش‌نشان ایرانی با گنجایش ۴۰ تن آب در پایگاه هوایی «آکساز» به عملیات اطفای حریق جنگل‌های «مارماریس» پیوسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام وزارت دفاع ترکیه، هواپیماى آتش‌نشان ایرانى در پایگاه هوایى «آکساز» با تانکر ۳۰ تنى وزارت دفاع ترکیه پر شده و به عملیات اطفاى حریق جنگل‌های «مارماریس» این کشور پیوسته‌ است.

محمد فرازمند، سفیر ایران در ترکیه در صفحه توییتر خود با تایید خبر نوشت: «همسایگان یکدیگر را تنها نخواهند گذاشت.»

چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است

اقدام حکومت ایران برای مهار آتش‌سوزی‌های  با واکنش‌های منفی برخی کاربران ایرانی همراه شده است.

کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که چرا حکومت برای مهار آتش‌سوزی‌های گسترده در کشور چنین اقدامات مهمی انجام نمی‌دهد.

یک محیط‌‌بان با نام مستعار رضا که نخواست هویت خود را فاش کند، می‌گوید: «سالانه هزاران هکتار از جنگل‌ها و مراتع سرسبز ایران در آتش می‌سوزند و مقامات حکومتی در مهار آتش عاجز می‌مانند و بالگرد برای مهار حریق ندارند و از بالگردهای ارتش استفاده می‌کنند که آن هم با کلی مکاتبه و مراحل کاغذ‌پُرکنی بعضا چند روز طول می‌کشد.»

رضا می‌گوید دوستدار محیط زیست است و به همین دلیل این اقدام حکومت را سرزنش نمی‌کند اما می‌گوید اولویت با محل زندگی خودمان است.

تنها در چند روز گذشته، برای بیست و دومین بار شبه‌جزیره میانکاله خزر دچار حریق‌ شد. علی کلانه، رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله به رسانه‌های ایران گفته است از ابتدای امسال تاکنون وسعت حریق‌ها به بیش از  ۲۳۱ هکتار رسیده است.

کلانی در ادامه گفت‌وگوی خود اظهار کرده است که با ادامه آتش‌سوزی‌های سریالی در میانکاله، حتی یک کامیون آبرسان هم اعزام نشده است.

کارشناسان می‌گویند از این میزان حدود ۷۰ درصد از گونه گیاهی سازیل و ۳۰ درصد گونه گیاهی انار وحشی در میانکاله دچار طعمه حریق شدند.

به گفته رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله، متولی اصلی اطفای حریق در مناطق جنگلی و مرتعی جهاد کشاورزی است که باتوجه به اینکه بودجه در این زمینه دریافت می‌کند اما در این زمینه همراهی لازم را ندارد.

در مجموع در ایران چهارده میلیون هکتار جنگل وجود دارد. دو میلیون هکتار مساحت این جنگل‌هاست و ۱۲ میلیون هکتار دیگر در رویشگاه‌های زاگرسی، ایران- تورانی، ارسباران و خلیج‌فارس عمانی پراکنده‌اند.  

ایران تحت تاثیر شدیدترین فرسایش بادی و آبی قرار دارد و سالانه در هر هکتار ۱۵ تن خاک فرسایش می‌شود که بخش چشمگیری از آن نتیجه از بین رفتن پوشش گیاهی و تخریب منابع طبیعی و جنگل‌هاست. تمامی این موارد همگی زنگ خطر بیابانی شدن ایران را به صدا درآورده است.

بر اساس شاخص «ای‌پی‌آی»، شاخص عملکرد محیطی، ایران از نظر حفاظت از پوشش جنگلی و ممانعت از کاهش پوشش درختی، امتیاز ۹۳.۵ از ۱۰۰ را دریافت کرده‌ است و از میان ۱۴۸ کشور رتبه ۱۴ را به دست آورده‌ است.

روند بیابان‌زایی در طول تاریخ بوده، اما به تازگی میزان تخریب زمین‌های حاصلخیز خصوصا در ایران به طرز فاجعه‌باری تسریع شده است. تخریب تعادل شکننده زیست‌محیطی با افزایش حجم تولید (غرقاب شدن و شور شدن خاک)، استفاده غیرمنطقی از زمین، تخریب جنگل‌ها، سدسازی‌های غیرمهندسی، چرای بی رویه از جمله مواردی است که حالا کم‌کم مناطق سرسبز ایران را تبدیل به بیابان کرده است.

در حقیقت، نتیجه صنعتی شدن و استفاده نادرست از منابع طبیعی منجر به نابودی جنگل‌ها و پوشش‌های ارزشمند گیاهی در ایران می‌شود که نیازمند توجه فوری افکار عمومی و رجال سیاسی را می‌طلبد.