دونده بلاروس به جای بازگشت به کشورش، از توکیو به وین رفت

اظهارات اخیر کریستینا تسیمانکوسکایا و انتقادات علنی او از مربیانش جنجال‌برانگیز شده بود

کریستینا تسیمانوسکایا از توکیو به وین رفت تا از آنجا به لهستان برود-CHARLY TRIBALLEAU / AFP

کریستینا تسیمانوسکایا، دونده بلاروسی که حاضر به بازگشت به کشورش نشده بود، از توکیو به وین پرواز کرد.

این ورزشکار ۲۴ ساله دو شب را در سفارت لهستان در توکیو گذراند و در ابتدا قرار بود به ورشو برود.

خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی در دولت لهستان گفت که تسیمانوسکایا در آخرین لحظه تصمیمش را عوض کرد و به وین رفت، زیرا پس از علنی شدن و راه یافتن خبر رفتن او به لهستان به رسانه‌ها، نگران حضور خبرنگاران در هواپیما بود.

به گفته یک منبع آگاه در دولت لهستان، اقدام بلاروس در کشاندن یک هواپیمای رایان‌ایر (که بین دو شهر اروپایی در پرواز بود) به آن کشور و بازداشت روزنامه‌نگار دگراندیشی که مسافر آن بود، نگرانی‌ها درباره امنیت ورزشکار بلاروسی را تشدید کرد.

پیش‌تر، اظهارات کریستینا تسیمانکوسکایا و انتقادات علنی او از مربیانش، جنجال‌برانگیز شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او روز یکشنبه اعلام کرد که مربیانش مانع تداوم حضور او در مسابقات المپیک توکیو شده بوده‌اند و از او خواسته‌اند تا آماده بازگشت شود، و سپس بر خلاف میلش، او را از دهکده المپیک به فرودگاه برده‌اند تا به بلاروس بازگردد.

او در فرودگاه حاضر به سوار شدن به هواپیما نشد و از پلیس ژاپن درخواست کمک کرد. او به خبرگزاری رویترز گفت:‌ «به بلاروس بازنخواهم گشت.»

پاول لاتوشکو، سیاستمدار اپوزیسیون بلاروس که در لهستان به‌سر می‌برد، گفت که تسیمانوسکایا از وین به ورشو خواهد رفت. خانم تسیمانوسکایا کماکان تحت محافظت سرویس دیپلماتیک لهستان است.

کمیته بین‌المللی المپیک گفته است که ادعاهای تسیمانوسکایا را در زمینه ترک اجباری دهکده المپیک و انتقال او به فرودگاه، بررسی خواهد کرد

در جریان ماه‌های گذشته، پلیس بلاروس موج اعتراض‌های ضددولتی را که پس از انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو آغاز شد، سرکوب کرده است.

مقام‌های بلاروسی معترضان را «مجرم و شورشی‌های خشن تحت حمایت غرب» معرفی می‌کنند.

روز سه‌شنبه، سوم اوت، نیز جسد حلق‌آویز شده ویتالی شیشوو، فعال سیاسی بلاروسی اپوزیسیون که در اوکراین زندگی می‌کرد، در پارکی پیدا شد.

بیشتر از جهان