ادامه بحران حمله به نفتکش: بریتانیا سفیر فراخواند، ایران هشدار داد

برخی رسانه‌ها خبر از موافقت آمریکا و بریتانیا با حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران می‌دهند

کشتی «مرسر استریت» مالکیت ژاپنی دارد، با پرچم لیبریا حرکت می‌کرد، اما تحت مدیریت شرکت اسرائیلی«زودیاک ماریتیام» بود- Johan Victor/Handout via REUTERS

بریتانیا روز دوشنبه سفیر ایران را به وزارت خارجه فراخواند تا در مورد حمله به یک کشتی تجاری در نزدیکی ساحل عمان توضیح دهد. آن کشتی تحت مدیریت شرکتی اسرائيلی بوده است و به‌نظر می‌رسد به همین دلیل مورد حمله پهپادی قرار گرفته باشد. اسرائيل از همان ابتدا ایران را مسئولان حمله دانست و پس از گذشت چند روز، آمریکا و بریتانیا نیز روز یکشنبه اعلام کردند که ایران را مسئول می‌دانند.

جیمز کلِوِرلی، مشاور وزیر امور خارجه در موضوع خاورمیانه، محسن بهاروند را فراخواند. از دو ملوانی که در اثر آن حمله کشته شدند، یک نفر شهروند بریتانیا و دیگری رومانیایی بوده است. آن کشتی که مالکیت ژاپنی داشت، با پرچم لیبریا حرکت می‌کرد، اما تحت مدیریت شرکت اسرائیلی«زودیاک ماریتیام» بود.

در بیانیه وزارت امور خارجه بریتانیا آمده است: «آقای کلورلی به روشنی گفت که ایران باید بلافاصله دست از اعمالی که صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد بردارد، و تاکید کرد که کشتی‌ها می‌بایست مطابق با قوانین بین‌المللی اجازه حرکت آزادانه داشته باشند.»

بوگدان آئورسکو، وزیر خارجه رومانی، نیز گفته است که بخارست برای واکنش به ایران با شرکای بین‌المللی خود همراهی می‌کند. رومانی که عضو اتحادیه اروپا و ائتلاف ناتو است، نیز سفیر ایران در بخارست را فراخوانده است. 

آقای آئورسکو در توییتی نوشت: «رومانی طبق اطلاعات موجود، حمله پهپادی ایران علیه «مرسر استریت» را که حین آن یک شهروند رومانی کشته شد، محکوم می‌کند. حمله عامدانه به شهروندان غیرنظامی به هیچ وجه قابل توجیه نیست.»

جمهوری اسلامی ایران همچنان منکر دست داشتن در حمله به کشتی «مرسر استریت» است.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز یکشنبه آن حمله را «غیرقانونی و شقاوت‌بار» خواند و گفت لندن و متحدانش پاسخی هماهنگ می‌دهند.

درگیری‌های دریایی بین ایران و سایر کشورها، به‌خصوص اسرائيل، از سال‌ها پیش ادامه داشته‌اند، اما این اولین مورد است که چنان حملاتی تلفات انسانی در پی داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران در پی موضع تدافعی اولیه، اکنون حمله کلامی را آغاز کرده است.  تارنمای نورنیوز تیتر زد: «هشدار ایران به واشنگتن و لندن؛ بهانه‌جویی ممنوع.» این گزارش نورنیوز که مواضع حکومت ایران را تکرار می‌کند، از این رو مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت که حاوی گفته‌ای نیز از «یک مقام مسئول» است که با نورنیوز گفت‌وگو کرده است:‌ «اگرچه جمهوری اسلامی ایران تهدیدات مقامات غربی و رژیم صهیونیستی را بیشتر ژست‌های تبلیغاتی قلمداد می‌کند، اما انجام هرگونه اقدامی علیه منافع و امنیت ملی ایران با پاسخ شدید و قاطع روبه‌روخواهد شد و مسئولیت تبعات آن نیز مستقیما متوجه واشنگتن و لندن است.»

«نور نیوز» در آن گزارش مدعی شده است که «تا کنون هیچ سند و مدرکی مبنی بر نقش ایران در این سانحه ارائه نشده است»، و دلیل مواضع آمریکا و بریتانیا را «تکمیل پروژه ایران‌هراسی برای به کرسی نشاندن منویات زیاده‌خواهانه آن‌ها در مذاکرات برجامی» دانسته است. 

اداره سوم غرب اروپای وزارت خارجه ایران هم در نبود سفیر بریتانیا، کاردار آن کشور را احضار کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس آن اداره «ضمن ابراز تاسف از اتهام بی‌پایه واساسِ» بریتانیا، گفته است: «این اظهارات شتابزده، متناقض و بدون سند و مدرک، مردود بوده و قویا محکوم است.»

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران بریتانیا را متهم کرده است که در گذشته هم چنین اتهاماتی به ایران زده است. 

روز یکشنبه، نفتالی بنت،‌ نخست‌وزیر اسرائیل، تلویحا ایران را به تلافی نظامی تهدید کرده بود. مارک پاور، معاون سفیر بریتانیا در اسرائیل، گفته است که اسرائیل خود تصمیم می‌گیرد که آیا حمله‌ای برای تلافی علیه ایران انجام دهد یا نه. برخی گزارش‌ها خبر از این می‌دهند که بریتانیا و آمریکا به اسرائيل گفته‌اند مخالفتی با حمله به ایران ندارند.

آقای پاور در پاسخ به سوال آمیخای اشتاین از شبکه «کان» اسرائیل، گفت: «اسرائیل هم مثل بسیاری کشورهای منطقه تحت خطر است و باید ملاحظات خودش را داشته باشد.» این مقام بریتانیایی تاکید کرد که «اثبات روشنی» مبنی بر دست داشتن ایران در حمله وجود دارد.

او افزود: «سوال من از ایرانی‌ها که منکر این حمله هستند، این است که اگر کار شما نبوده، پس چه کسی این کار را انجام داده و چه انگیزه‌ای برای حمله به این کشتی داشته است؟»

این دیپلمات افزود که تیمی از بریتانیا در چند روز آینده وارد منطقه خلیج فارس می‌شوند تا در مورد آن حمله تحقیق کنند.

روزنامه «الجریده» کویت که به انتشار اخبار محرمانه معروف است، پیش از این مدعی شده بود که ارتش اسرائیل فهرستی از اهداف ایرانی را برای حمله تلافی‌جویانه آماده کرده است. روزنامه«اورشلیم‌ پست» اسرائیل این ادعای روزنامه کویتی را بازنشر داد. ادعای چراغ سبز آمریکا و بریتانیا به اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه نیز در همین روزنامه کویتی مطرح شده بود. به نوشته «الجریده»، بندری ایرانی مثل بندرعباس، یا کشتی‌های نزدیک به ساحل ایران، از جمله کشتی‌ جنگی‌ای که باورمی‌رود پهپادهای حمله روز پنجشنبه از آن‌ برخاسته باشند، از اهداف احتمالی هستند که مورد حمله قرار خواهند گرفت.

برخی از دیگر رسانه‌های منطقه نیز آن حمله را مرتبط با مذاکرات وین، یا تحلیف قریب‌الوقوع ابراهیم رئیسی دانسته‌اند.