بازداشت دو نماینده مجلس

دونماینده مجلس در ارتباط با پرونده خودروسازی سایپا بازداشت شدند

ATTA KENARE / AFP

فریدون احمدی و محمد عزیزی، نمایندگان زنجان و ابهر در مجلس  توسط دادسرای ویژه جرایم اقتصادی بازداشت شده‌اند. محمود صادقی نماینده مجلس در گفت و گو با ایلنا صحت این خبر را تایید کرد: «از منابع غیر رسمی شنیده‌ام که منابع موثق دستگیری آنها را تایید کرده است». یکی از این نمایندگان به گفته محمود صادقی قبلا بازداشت شده است و پرونده‌اش در هیات نظارت برای رفتار نمایندگان در حال رسیدگی است.

هنوز مدارک مربوط به بازداشت این دو نماینده مجلس به عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال نشده است.

عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، علیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت: «هفته آینده و با تکمیل مدارک و اسناد تخلف و مباشرت آنها در برخی اقدامات، جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان برگزار خواهد شد».

براساس گزارش‌ها، این نمایندگان در ارتباط با پرونده «تخلف» در شرکت سایپا بازداشت شده‌اند.

به گفته محمود صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس، برای این دو نماینده وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی تعیین شده و به دلیل ارائه نشدن وثیقه آنان بازداشت شده‌اند. قوه قضاییه به طور مستقیم این دو نماینده را بازداشت کرده است.

این دو نماینده در حالی بازداشت شدند که چند روز پیش هاشم یکه زارع، مدیرعامل شرکت ایران خودرو بازداشت شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت چندی پیش خبر از دستگیری مدیرعامل ایران خودرو داد و دلیل بازداشت او را «افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو» اعلام کرده است.

خبرهای بازداشت مرتبط به دو شرکت خودروسازی ایرانی در حالی منتشر شد که هر دوی این شرکت‌ها قرار است تا پایان سال ۱۳۹۸ به بخش خصوصی واگذار شوند.

به گفته میرعلی اشرف پوری‌حسینی، معاون وزیر صنایع ایران، «در حال حاضر اطلاعی از اینکه سهام این دو شرکت در وثیقه چه کسانی است ندارم و زمان فروش ۲۰ درصد سهام آن‌ها بعد از فک وثیقه از سوی شرکت ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) مشخص می‌شود».

سایپا هم مانند ایران خودرو با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند؛ فقط ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های بیمه بدهکار است و خودداری از پرداخت آن باعث شده شرکت‌های بیمه هم برای خودروهای سایپا بیمه‌نامه «غیرنقدی» صادر نکنند؛ این اختلاف حدود دو سال است که ادامه دارد.

بیشتر از