شهروندان اماراتی خواستار بازگشت نیروهای‌شان از یمن هستند

اظهارات عبدالله السعدی، واکنش شدید اماراتی‌ها را برانگیخته است

AFP

به دنبال درخواست‌های مردمی و رسمی یمن برای معافیت امارات متحده عربی از شرکت در ائتلاف عربی، برای حمایت از دولت مشروع یمن، شهروندان اماراتی با نشر پیام‌هایی در توئیتر خواهان بازگشت نیروهای نظامی امارات از یمن شدند. این اقدام فعالان اماراتی در رسانه‌های اجتماعی به‌دنبال تقاضای دولت یمن از مقامات ابوظبی برای توقف حمایت از شورای انتقالی جنوبی، صورت گرفته است.

پس از درگیری‌های خونین میان نیروهای شورای انتقالی جنوبی و نیرو‌های محافظت از رئیس جمهور یمن، شورای انتقالی جنوبی که خواستار جدایی از شمال و تشکیل دولت یمن جنوبی است؛ جنگ افزار‌های زیادی را به دست آورده است.  طبق آمار سازمان‌های محلی و بین‌المللی حقوق بشر، در جریان درگیری‌های اخیر در عدن که در حال حاضر به‌عنوان پایتخت موقت یمن به شمار می‌رود، بیش از ۴۰ نفر از جمله غیر نظامیان کشته و ۲۶۰ نفر دیگر زخمی شدند.

روز سه‌شنبه گذشته، دولت یمن، امارات متحده عربی را متهم به حمایت از شبه‌نظامیان انتقالی جنوبی کرده و این کشور را مسئول کودتای عدن دانست. سپس صالح الجبوانی، وزیر حمل و نقل یمن اظهار داشت که دولت یمن از رئیس جمهور هادی خواسته است تا مشارکت امارات را در ائتلاف عربی متوقف کند.

خبرگزاری اسپتونیک روسیه به نقل از الجبوانی اظهار داشته است که دولت یمن در اعلامیه‌ دیروز خود، امارات متحده عربی را مسئول کامل آشفتگی‌های جنوب یمن دانسته و خواستار خروج نیروهای نظامی امارات از ائتلاف عربی در یمن شده است.

صالح الجبوانی افزود: به زودی پرونده‌های مربوط به نقض حقوق بشر بر ضد امارات متحده عربی و افسران نظامی این کشور به نهادهای حقوقی و دادگاه‌های بین‌المللی تحویل داده خواهد شد. اقدام به نقض حقوق بشر، ایجاد بازداشتگاه‌های مخفی، تجاوز به حاکمیت یمن و تلاش برای جدا سازی بخشی از قلمرو یمن، عمده‌ترین مسایلی است که در این پرونده‌های حقوقی درج شده است.

در مورد گروه موسوم به شورای انتقالی جنوبی یمن، الجبوانی گفت كه این شورا از سوی سرویس‌های اطلاعاتی در ابوظبی تشکیل شده است و به‌عنوان ابزاری در دست امارات متحده است.

وزارت امور خارجه یمن به نوبه خود از امارات متحده عربی خواسته است تا حمایت مالی و نظامی خود را به شبه‌نظامیان یمنی که به‌عنوان شورای انتقالی جنوبی یاد می‌شوند، متوقف کند.

وزارت خارجه یمن با لهجه‌ای متفاوت تأکید کرد که دولت یمن قصد دارد اقدامات لازم حقوقی را طبق قوانین بین‌المللی برای اطمینان از توقف حمایت شورشیان در شهرهای عدن و ابین انجام دهد.

وزارت امور خارجه یمن با انتشار پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی اظهار داشته است که تا زمان عقب‌نشینی شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوبی از مواضع تصرف شده در شهر عدن، دولت یمن حاضر به گفت‌و‌گو با رهبران شورای انتقالی جنوبی نخواهد بود.

عبدالله السعدی، نماینده دائمی یمن در سازمان ملل، در سخنان روز سه‌شنبه گذشته، امارات متحده عربی را متهم به حمایت مالی، لجستیکی و رسانه‌ای شورای انتقالی جنوبی کرد. السعدی از ابوظبی خواست تا از حمایت گروه که وی آن‌ها را شورشی می‌خواند، دست بردارد و از اقداماتی که وحدت، امنیت و ثبات یمن را تهدید می‌کند خودداری کند و نگذارد که تلاش‌های عربستان سعودی در برابر پروژه ایران در یمن، که توسط شبه‌نظامیان حوثی پیش برده می‌شود به ناکامی بیانجامد.

اظهارات اخیر عبدالله السعدی، واکنش شدید شهروندان اماراتی را برانگیخته است. عبدالخالق عبدالله یکی از استادان دانشگاه از دولت امارات خواسته است تا کمک‌های خود را به یمن قطع کند و سربازان اماراتی را از یمن فرا خواند.

عبدالله با نشر پیامی در توئیتر نوشته است: «جای تأسف است که دولت یمن با اتخاذ موضع‌گیری‌های نادرست، امارات متحده را به صورت غیر قانونی و خلاف تمام موازین مورد حمله قرار می‌دهد. امارات متحده عربی که به‌عنوان یکی از قوی‌ترین متحدان در ائتلاف عربی به شمار می‌رود در جریان چند سال گذشته تلاش‌های زیادی را برای حمایت از دولت مشروع یمن انجام داده است و سربازان اماراتی بی‌شماری قربانی حمایت از دولت یمن شدند. امارات متحده عربی توقع سپاسگزاری از دولت یمن ندارد اما مسلماُ انتظار اتهامات بی اساس را هم ندارد.»

در همین حال، فعالان شبکه‌های اجتماعی یمن نیز ضمن حمایت از اظهارات دولت یمن علیه امارات متحده عربی، خواهان عدم مشارکت امارات در ائتلاف عربی برای حمایت از دولت مشروع یمن شدند.

/www.independentarabia.com/node/50286

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه