نقدی: فضای مجازی ام‌الفساد است، نمایندگان به این وضعیت خفت‌بار پایان دهند

واکنش‌های گسترده به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی همچنان ادامه دارد

محمدرضا نقدی مخالفان محدودسازی اینترنت را «یک مشت منافق کامنت‌گذار» نامید‌ـ ATTA KENARE / AFP

محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، در واکنش به مسدود شدن صفحه اینستاگرام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، از نمایندگان مجلس خواست به این «وضعیت خفت‌بار» پایان دهند.

محمدرضا نقدی مخالفان محدودسازی اینترنت را «یک مشت منافق کامنت‌گذار» نامید و گفت: «فضای مجازی بزرگ‌ترین فساد و ام‌الفساد است.» هم‌زمان تهیه‌کنندگان سینما در بیانیه‌ای، نمایندگان موافق طرح صیانت را «توطئه‌گران اصل آزادی دانستند که آشنایی با فضای مجازی ندارند». مصطفی کواکبیان، مسئول کمیته فضای مجازی در کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، نیز از طراحان «طرح صیانت» خواست بر آتش خشم ملت بنزین نریزند. 

تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ارجاع آن به کمیسیون تخصصی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی واکنش‌های زیادی در پی داشته است؛ بسیاری در مخالفت با آن صحبت کرده‌اند و گروه معدودی هم در مقام دفاع برآمدند. اما در این میان، مسدود شدن حساب اینستاگرامی محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، باعث عصبانیت شدید محمدرضا نقدی شد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران وضعیت موجود را «خفت‌بار» دانست و از نمایندگان مجلس خواست به آن پایان دهند. او در یادداشتی این مسئله را به «ننگ» تشبیه کرد که کمتر از کاپیتولاسیون نیست و خطاب به نمایندگان مجلس نوشت: «نگذارید نام ما هم در تاریخ مثل پذیرندگان کاپیتولاسیون یاد شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدرضا نقدی در یادداشتی که در صفحه شخصی‌اش در روبیکا منتشر شد، به دستور علی خامنه‌ای برای ساماندهی فضای مجازی اشاره کرد و از نمایندگان مجلس خواست بدون «ترس و لرز» درباره «استقلال ایران در فضای مجازی» تصمیم بگیرند. 

او استفاده مردم از فضای مجازی را «وابستگی به استعمار» دانست و مدعی شد «صهیونیست‌ها» در فضای مجازی به هرکسی که بخواهند «ضریب» می‌دهند و هر صفحه‌ای را که می‌خواهند می‌بندند. 

نقدی دولت روحانی را «مسبب اصلی ننگ» و «طرفدار سلطه بیگانگان در فضای مجازی» دانست و از نمایندگان مجلس خواست لااقل آنان «کاری» بکنند. 

این عضو سپاه پاسداران مدعی شد که «دشمن برای فضای مجازی تصمیم می‌گیرد، حاج قاسم را حذف و مقاومت را سانسور می‌کند و صفحه رهبری را هر وقت دوست دارد می‌بندد». 

محمدرضا نقدی مخالفان محدودسازی اینترنت و طرح صیانت را «یک مشت منافق کامنت‌گذار» نامید که به گفته او «در سالن‌های هدایت جنگ روانی» در خارج از کشور نشسته‌اند و «خود را به‌جای افکار عمومی ایران جا زده‌اند». 

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران در حالی این ادعا را مطرح کرده است که در روزهای اخیر گروه‌های زیادی از اقشار مختلف مردم، فعالان فرهنگی، اجتماعی، هنری و صاحبان کسب‌و‌کارهای اینترنتی به محدودسازی اینترنت واکنش نشان دادند و خواستار توقف آن شده‌اند. 

بنزین بر آتش خشم ملت 

هم‌زمان با عصبانیت شدید محمدرضا نقدی، مصطفی کواکبیان، مسئول فضای مجازی، کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم از طراحان طرح صیانت خواست بر آتش خشم ملت بنزین نریزند. او در صفحه اینستاگرامش نوشت: «به‌عنوان مسئول کمیته فضای مجازی کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم از طراحان طرح به‌ اصطلاح صیانت از حقوق کاربران در مجلس می‌خواهم با طرح‌های غیرشفاف و ضد منافع ملی و قانون اساسی و اشتغال‌زایی و... خودشان را مقابل ملت قرار نداده و بر آتش خشم آنان بنزین نریزند.» 

توطئه‌گران اصل آزادی 

روز جمعه ۸ مرداد، جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما نیز در بیانیه‌ای طرح صیانت را «توطئه‌ای علیه اصل آزادی» در کشور دانست و اعلام کرد «عمل و ادعای» نمایندگان مدافع این طرح در «تقابل با انقلاب» است. 

تهیه‌کنندگان سینمای ایران در این بیانیه با اشاره به تورم افسارگسیخته، کرونا، بحران آب و مشکلات محیط زیستی، از «مشخص نبودن نسبت» نمایندگان موافق طرح صیانت با مردم و جغرافیای ایران سخن گفتند و این طرح را «غیرکارشناسی، غیراصولی و دارای اشکال‌های عدیده» خواندند. 

در بیانیه تهیه‌کنندگان سینما از نمایندگان موافق طرح صیانت به عنوان «خواص بی‌بصیرت» نام برده شده است که اصل «استقلال» و «آزادی» را که جمهوری اسلامی بر مبنای آن روی کار آمده است، با این طرح «جاهلانه» زیر پا گذاشتند. 

در این بیانیه با اشاره به سوابق ایجاد محدودیت در جمهوری اسلامی آمده است: «اسلاف این نمایندگان متحجر در مقطعی ویدیو را ممنوع کردند و در مقطعی دیگر ماهواره را. نتیجه، گسترش ویدیو و ماهواره در سراسر ایران بود و اینکه با هیچ قانون و مصوبه‌ای نمی‌توان در برابر تکنولوژی ایستاد.» 

تهیه‌کنندگان سینما در ادامه بیانیه خود با طرح این سوال که چرا نمایندگان برای مبارزه با فساد اقتصادی و برخورد با بدهکاران بزرگ بانکی کاری نمی‌کنند، تاکید کرده‌اند که «مسدودسازی اینترنت جهانی» برای «سرپوش» گذاشتن بر «ناکارآمدی و فساد مدیریتی بی‌حدوحصر» اجرا می‌شود. 

در بیانیه تهیه‌کنندگان سینما، این سوال‌ها نیز مطرح شده است که آیا اجرایی شدن طرح صیانت می‌تواند سفره‌های خالی مردم را رنگین و وضعیت معیشتی آن‌ها را بهتر کند؟ آیا مشکلاتی از قبیل بیکاری، بی‌آبی، کمبود برق و غیره که همگی ناشی از بی‌تدبیری خواص بی‌بصیرت بوده با طرح صیانت حل می‌شود؟

سینماگران ایران، طراحان طرح صیانت را «توطئه‌گران اصل آزادی» دانستند که آشنایی چندانی با فضای مجازی نداشتند. در این بیانیه همچنین درباره پیامدهای قطع ارتباط با جامعه بین‌الملل و تعطیلی هزاران کسب‌و‌کار اینترنتی هشدار داده شده است، چرا که «ممکن است به خروشی ویرانگر منجر شود که پیامدهای شومی را هم برای ملت و هم برای نظام به دنبال داشته باشد».