گزارش‌ها از طرح گسترده جمهوری اسلامی برای ربودن روزنامه‌نگاران

به نوشته واشینگتن فری بیکن، تلاش‌ حکومت ایران برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که پیش‌تر گزارش شده است

«سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده» ستاره درخشش، رئیس وقت بخش فارسی صدای آمریکا را از تهدیدها آگاه کرده بود، اما او هشدارها «دخالت بین‌سازمانی» دانسته و آن‌ها را نادیده گرفته است- Pexeles

درپی گزارش تحقیقی بنیاد عبدالرحمن برومند از شناسایی دست‌کم ۵۴۰ قتل و آدم‌ربایی منتسب به عوامل جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، وب‌سایت آمریکایی «واشینگتن فری‌ بیکن» نیز به نقل از یک مقام ارشد پیشین وزارت خارجه ایالات متحده نوشت که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ جمهوری اسلامی دست‌کم سه روزنامه‌نگار ایرانی که برای «صدای آمریکا» کار می‌کرده‌اند را تحت تعقیب و تجسس قرار داده و برای ربودن آن‌ها تلاش کرده است. 

حدود دو هفته پیش، وزارت دادگستری آمریکا، جزئیاتی از برنامه‌ریزی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران برای ربودن فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار ایرانی- آمریکایی ساکن نیویورک و انتقال او از خاک آمریکا به ایران را منتشر کرد. واشینگتن فری‌بیکن روز پنجشنبه، هفتم مردادماه، در گزارشی با اشاره به آن خبر، نوشت که تلاش‌های حکومت ایران برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که گزارش شده است.

به گزارش واشینگتن فری بیکن، دولت بایدن خبرهای اخیر درمورد طرح نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای ربودن روزنامه‌نگاران را «کم‌اهمیت» جلوه می‌دهد و افزوده است: «فعالان دموکراسی‌خواه ایرانی می‌گویند واکنش نه‌چندان شدید دولت آمریکا به این توطئه، مرتبط است با تلاش‌های بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای به‌همراه دولت ایران.» 

به گفته یک مقام ارشد پیشین وزارت خارجه آمریکا، در اواخر سال ۲۰۱۹ عوامل جمهوری اسلامی تلاش کردند یکی از مردان روزنامه‌نگار شاغل در صدای آمریکا را به‌واسطه زنی بفریبند و به اتاق هتلی در شهر اربیل عراق بکشانند، اما آن خبرنگار به هتل نرفته و نقشه احتمالی ربایش او با شکست مواجه شده است. بنابر این گزارش خبرنگار صدای آمریکا که نامش اعلام نشده است، پس از این ماجرا به همکاری خود با صدای آمریکا پایان داده است. این طرح فریب بسیار شبیه به برنامه ربایش  روح‌الله زم، روزنامه‌نگار مخالف جمهوری اسلامی و مدیر کانال تلگرامی «آمد نیوز» است که سال ۹۸ با از فرانسه به عراق کشانده و بعد به ایران منتقل و سپس اعدام شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس گزارش واشینگتن فری بیکن، پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در اواسط سال ۲۰۲۰ نیز به «سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده» که «صدای آمریکا» بخشی از آن محسوب می‌شود، هشدار داده است که «دو روزنامه‌نگار شناخته‌شده» هدف تعقیب و تجسس عوامل حکومت ایران قرار گرفته‌اند.

به گفته مقام ارشد پیشین وزارت خارجه آمریکا که با واشینگتن فری بیکن گفت‌وگو کرده است، وزارت خارجه و همچنین «سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده» در آن زمان ستاره درخشش، رئیس وقت بخش فارسی صدای آمریکا را تهدیدهای مذکور آگاه کرده بودند، اما او هشدارها «دخالت بین‌سازمانی» دانسته و آن‌ها را نادیده گرفته است. 

جیم فرای، سخنگوی صدای آمریکا، از اظهارنظر درمورد موارد خاص مطرح‌شده در گزارش واشینگتن فری بیکن خودداری کرده، اما گفته است که «ما چنین هشدارهای امنیتی را بسیار جدی می‌گیریم» و درصورت دریافت «گزارش‌های معتبر مبنی‌بر تهدید روزنامه‌نگاران» به‌سرعت تدابیر لازم برای محافظت از همکارانمان در ایالات متحده و خارج از آن را در نظر می‌گیریم.  

پس از انتشار گزارش‌های اخیر درمورد تلاش‌های عوامل جمهوری اسلامی ایران برای ربودن روزنامه‌نگاران و همچنین چند فعال سیاسی ساکن کانادا و بریتانیا، بنیاد عبدالرحمن برومند، پنجم مردادماه، در گزارشی اعلام کرد بیش از ۵۴۰ ایرانی را شناسایی کرده که که قتل و یا آدم‌ربایی آن‌ها به جمهوری اسلامی ایران منتسب است. این نهاد مدافع حقوق بشر همچنین در گزارش خود با اشاره به برخی اقدام‌های ناموفق جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر، هشدار داد که سکوت جامعه جهانی و نشان ندادن واکنش قاطع در این زمینه، باعث تداوم ترور و آدم‌ربایی و اقدام‌های مشابه جمهوری اسلامی خواهد شد.