وال استریت ژورنال: قصد آمریکا برای وضع تحریم‌های جدید علیه پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده ایران

مقام آمریکایی: این بخشی از یک رویکرد جامع است؛ ما با همه جنبه‌های تهدیدی ایران برخورد می‌کنیم

آمریکا علاوه بر موضوع برنامه هسته‌ای، توقف برنامه موشک‌های بالیستیک و تغییر رفتار منطقه‌ای ایران که آن را رفتاری بی‌ثبات کننده ارزیابی می‌کند، خواستار است-Iranian Army office / AFP

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز پنجشنبه، هفتم مرداد، در گزارشی اختصاصی از قصد ایالات متحده برای وضع تحریم‌های جدید علیه پهپادها وموشک‌های هدایت‌شونده جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های امنیتی غربی معتقدند که این توانایی جمهوری اسلامی ایران خطری فوری‌تر است و حتی بیش از برنامه غنی‌سازی و برنامه‌ موشک‌های بالیستیک ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

به نوشته این روزنامه و به نقل از مقام‌های آمریکایی، گرچه ایالات متحده در سال‌های گذشته برخی از برنامه‌های موشکی ایران را تحریم کرده است، اما در تحریم‌های جدید، شبکه‌های تدارکاتی ایران و همچنین تامین کنندگان قطعاتی که برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های هدایت‌شونده استفاده می‌شوند، هدف قرار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه به نقل از چند مقام آمریکایی، فناوری پهپادی جمهوری اسلامی ایران را خطری برای آمریکا و منطقه ذکر کرده است. در این گزارش نامی از این مقامات آمریکایی برده نشده است.

یکی از این مقامات گفته است: «این بخشی از یک رویکرد جامع است؛ بنابراین ما با همه جنبه‌های تهدیدی ایران برخورد می‌کنیم.»

یک مقام‌ ارشد نظامی و دیپلماتیک نیز می‌گویند که در میزان استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده و هواپیماهای بدون سرنشین علیه نیروهای ایالات متحده و متحدانش افزایش چشمگیری دیده شده است.

یک مقام آمریکایی دیگر هم معتقد است که هواپیماهای بدون سرنشین ایران برای متحدان این کشور در منطقه‌ تهدیدی فزاینده‌اند.

پیش از این ژنرال مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه، سنتکام ، نسبت به خطرات پهپادهای ایران برای ارتش آمریکا هشدار داده بود.

به گفته ژنرال مک‌کنزی «استفاده گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران از پهپادهای کوچک در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.»

آمریکا علاوه بر موضوع برنامه هسته‌ای، توقف برنامه موشک‌های بالیستیک و تغییر رفتار منطقه‌ای ایران که آن را رفتاری بی‌ثبات کننده ارزیابی می‌کند، خواستار است.