سه اثر از میراث‌ فرهنگی افغانستان در یونسکو ثبت می‌شود

سبک بهزاد در هنر مینیاتور، صنعت تولید ابریشم و شب یلدا، سه اثر فرهنگی این کشورند که در یونسکو ثبت می‌شوند

زنی به همراه فرزندش در حیاط زیارتگاه کارته‌سخی کابل در حال قدم زدن است، ۲۶ ژوییه۲۰۲۱  - WAKIL KOHSAR / AFP

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از ثبت سه اثر از میراث‌ فرهنگی این کشور در فهرست میراث‌ ناملموس فرهنگی جهان در سازمان یونسکو خبر داد.

در اعلامیه‌ این نهاد فرهنگی آمده است که در پی تلاش وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، سازمان آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) سه اثر فرهنگی این کشور را در فهرست میراث‌ ناملموس فرهنگی جهان پذیرفته است و آن را ثبت می‌کند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سبک بهزاد در هنر مینیاتور، صنعت تولید ابریشم و شب یلدا، سه اثر فرهنگی این کشورند که در یونسکو ثبت می‌شوند. در ادامه توضیح داده شده که قرار است در سال ۲۰۲۰، سبک بهزاد در هنر مینیاتور مستقلا به نام افغانستان، صنعت تولید ابریشم به طور مشترک میان افغانستان، آذربایجان، ایران، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان و شب یلدا یا شب چله به صورت مشترک با ایران ثبت شوند.

این نهاد، ثبت این سه اثر فرهنگی افغانستان در یونسکو را یک دستاورد بزرگ خوانده و آن را به تمام افغان‌ها تبریک گفته و از تلاش‌های وزارت خارجه افغانستان در این زمینه  تشکر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به شهروندان این کشور اطمینان دادند که در حفظ و حراست از میراث‌ فرهنگی این کشور از هیچ‌ سعی و تلاشی دریغ نخواهند کرد.

دولت افغانستان که امروز از ثبت این سه میراث‌ فرهنگی در یونسکو خبر می‌دهد،‌ در گذشته برای ثبت این میراث‌ با کشورهای منطقه از جمله همسایه‌اش ایران، اختلاف‌های جدی داشته است. یادآور می‌شویم چند ماه پیش که هنر مینیاتور به‌عنوان میراث ناملموس کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان و ازبکستان و بدون ذکر نام افغانستان ثبت شد، انتقاد تند و رسمی دولت افغانستان را همراه داشت.

شهروندان افغانستان از خبر ثبت این سه میراث فرهنگی کشورشان در یونسکو خرسندند و ضمن تقدیر از تلاش‌ وزارتخانه‌های خارجه و اطلاعات و فرهنگ، بر تلاش‌ بیشتر وزارت اطلاعات و فرهنگ در ثبت میراث‌ فرهنگی افغانستان تاکید می‌کنند تا بار دیگر کشوری در صدد برنیاید میراث‌ فرهنگی‌ آنان را به نام خود ثبت کند.

بیشتر از فرهنگ و هنر