۱۴۰۰ فعال مدنی خواستار اعطای مرخصی به هومن جوکار شدند

«هومن جوکار که در سه سال و نیم گذشته حتی یک ساعت هم به مرخصی نیامده، تنها امید پدر و مادری است که این‌روزها سخت بیمارند»

هومن جوکار، فعال محیط زیست- هرانا

بیش از ۱۴۰۰ تن از فعالان مدنی، فعالان محیط زیستی، روزنامه‌نگاران، و هنرمندان در نامه‌ای به محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، خواستار اعطای مرخصی به هومن جوکار، از زندانیان فعال در حیطه حمایت از محیط زیست شدند.

امضا کنندگان درخواست کرده‌اند که با توجه به آن که پدر، مادر، و همسر این فعال محیط زیستی به کرونا مبتلا شده‌اند و نیز به دلیل وخامت حال پدر وی، با مرخصی او موافقت شود.

در این نامه که روز چهارشنبه ۶ مرداد منتشر شد، با اشاره به وخامت حال پدر این فعال محیط زیستی آمده است: «هومن جوکار که در سه سال و نیم گذشته حتی یک ساعت هم به مرخصی نیامده، تنها امید پدر و مادری است که این‌روزها سخت بیمارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش پایگاه خبری «دیده‌بان ایران»، هوشنگ جوکار، پدر هومن جوکار، به‌رغم دریافت دو دوز واکسن، مدتی­ است که به کرونا مبتلا شده است و در حالی که  بیش از ۷۰ درصد ریه‌اش در اثر آن بیماری آسیب دیده است، در بیمارستان بستری است.

سپیده کاشانی، همسر هومن جوکار، نیز که او هم در پرونده موسوم به «فعالان محیط زیست» به شش سال زندان محکوم شده است، از دو هفته قبل به دلیل شدت گرفتن بیماری‌اش به مرخصی آمده تا مراحل درمان خود را بیرون از زندان سپری کند.

هومن جوکار، مدیر سابق پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است و از بهمن سال ۱۳۹۶ در زندان به‌سر می‌برد.

موج دستگیری فعالان محیط ‌زیست در ایران از زمستان سال ۱۳۹۶ و در سراسر ایران رخ داد.

هومن جوکار همراه با اميرحسين خالقی، طاهر قديريان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، عبدالرضا کوهپایه، و کاووس سیدامامی، در سال ۹۶ به اتهام «جاسوسی» بازداشت شدند.

کاووس سیدامامی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-کانادایی، دو هفته پس از دستگیری به شکل مشکوکی در سلولش درگذشت. منابع رسمی در سازمان اطلاعات سپاه، علت مرگ سیدامامی را خودکشی اعلام کردند. این ادعا بارها از سوی خانواده‌ او تکذیب شده است.