تخفیف دو میلیارد دلاری بیزوس برای قاپیدن قرارد ناسا از چنگ رقیب

بلو اوریجین در واکنش به تصمیم ناسا در امضای قرارداد با اسپیس اکس، به دیوان محاسبات آمریکا شکایت برده است

جف بیزوس، بنیانگذار موسسه «بلو اوریجین»-Joe Raedle/Getty Images/AFP

جف بیزوس، بنیانگذار موسسه «بلو اوریجین» به اداره کل هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا)  برای تولید یک خودروی ماه‌پیما که بتواند روی این کره فرود بیاید یک تخفیف ۲ میلیارد دلاری پیشنهاد کرده است. قرارداد مربوط به ماموریت آتی به ماه را هم اکنون شرکت «اسپیس اکس» ایلان ماسک، رقیب «بلو اوریجین»، ربوده است. 

در ماه آوریل، ناسا با رد پیشنهاد «بلو اوریجین» قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری ساخت سیستمی که فضانوردان را در سال ۲۰۲۴ روی کره ماه فرود بیاورد با اسپیس اکس امضا کرد.

از آن جایی که شرکت ماسک کمترین رقم را در مناقصه را پیشنهاد کرد و اسپیس اکس هم سابقه موفقیت در ماموریت های مداریش در فضا از جمله نقل و انتقالات به ایستگاه فضایی بین‌المللی را داشت، ناسا این قرارداد را با شرکت او بست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناسا می‌گوید کنگره آمریکا از ۳.۳ میلیارد دلار مورد تقاضای این سازمان برای تولید خودروی فرود بر ماه تنها ۸۵۰ میلیون دلار پرداخت کرده است و این که این نهاد تنها می‌تواند با یک شرکت قرارداد امضا کند.

بلو اوریجین در واکنش به تصمیم ناسا به دیوان محاسبات آمریکا (جی اِی اوُ) شکایت برد تا اجرای قرارداد اسپیس اکس را تا هنگام ضرب‌الاجل صدور حکم دیوان در روز دوم ماه اوت مسدود کند.

و اکنون، بیزوس در نامه سرگشاده‌ای به بیل نلسون، مدیر ناسا، پیشنهاد کرده با یک تخفیف ۲ میلیارد دلاری برای تامین کسری بودجه این پروژه، رقابت بر سر ربودن مناقصه سیستم فرود سرنشین بر کره ماه  (اچ ال اس) را تجدید کند.

هدف بلو اوریجین ترغیب ناسا به سرمایه‌گذاری روی دومین سیستم فرود بر ماه علاوه بر قراردادی است که اسپیس اکس از آن خود کرده است.

جف بیزوس در نامه‌ای به ناسا به یک تخفیف ۲ میلیارد دلاری در پرداخت‌ها به منظور «مابه تفاوت بودجه اج ال اس» اشاره کرده و گفته است بلو اوریجین هزینه این ماموریت پیشگامانه را  در مقابل قرارداد تولید خودروی فرود بر ماه تقبل خواهد کرد.

 

توییت کیریتیان دیونپورت: در متن نامه این شرکت آمده: «بلو اوریجین با گذشت از کلیه پرداخت‌های جاری و(پرداخت‌های) دو سال آینده دولت تا سقف ۲ میلیارد دلار مابه تفاوت هزینه اچ ال اس، خواهان فعال شدن مجدد و فوری این  برنامه است.» 

در این نامه تاکید شده که این پیشنهاد «قابل تعویق» نبوده اما تخفیف دائمی مبلغ ۲ میلیارد دلار در پرداخت های نخستین دو سال است اگر ناسا سفینه فرود بر ماه بلواوریجین را به برنامه اچ ال اس خود بیفزاید.

بیزوس در مورد سفینه فرود بر ماه بلو اوریجین خاطرنشان می‌کند که «ما یک سیستم فرود بر ماه قرن بیست یکم را با الهام از ساختار خوب آپولو تولید کرده ایم که فواید بسیاری در بر دارد. یکی از فواید مهم آن اولویت دادن به ایمنی آن است.»  

شرکت بلو اوریجین همچنین می‌گوید بودجه پرتاب آزمایشی این سفینه را به مدار پایین‌تر زمین که احتمالا میلیون‌ها دلار دیگر خرج بر می‌دارد تامین خواهد کرد.

بلو اوریجین می‌افزاید: «این مشارکت در برنامه، فرای مشارکت یک میلیارد دلاری شرکت در "گزینه‌اِی" پیشنهاد است که بودجه اقلامی از جمله تولید موتور و مخزن نامحدود هیدروژن مایع در فضا را برای سفینه ماه‌نشین «بی ای ۷» تامین می‌کند.» جف بیزوس گفت که این هزینه ها اضافه بر تخفیف دو میلیارد دلاری در پرداخت‌ها است.

در حالی که سوخت موتورسفینه «استارشیپ» ماسک با  روش مبتکرانه گاز متان تامین می‌شود، بیزوس تاکید می‌کند که بلو اوریجین از سوخت هیدروژن استفاده می‌کند که با نظرات ناسا برای ماموریت‌های آینده در استفاده از یخ-آب ماه که می‌توان آن را برای سوخت سفینه به هیدروژن و اکسیژن تجزیه کرد، هماهنگی دارد. 

بیزوس در این نامه سرگشاده می‌گوید: «معتقدم که این ماموریت مهم است. افتخار دارم که این مشارکت‌ها را به آن عرضه کنم و شکرگزارم که در این موقعیت مالی قرار دارم که بتوانم این کار را انجام دهم.» 

© The Independent

بیشتر از جهان