موج پنجم کرونا هنوز به قله نرسیده، روزانه ۱۵۰ نفر در تهران قربانی می‌شوند

محسن هاشمی: «فوتی‌های روزانه تهران از ۱۵۰ نفر عبور کرد»

شرایط موجود خارج از ظرفیت بیمارستان‌ها است و وضعیتی بحرانی را پدید آورده است - ایرنا

میزان مراجعه به بیمارستان‌ها از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون بی‌سابقه اعلام شده است. به‌طوری‌که بیش از ۱۰ هزار نفر در پایتخت به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند. همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که آمار جان‌باختگان به مرز ۱۵۰ نفر در روز رسیده است. پیشتازی ویروس کرونا در پایتخت در حالی است که تعطیلات شش‌روزه در تهران تازه به پایان رسیده است اما افرادی همچون ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، بر این باورند که این تعطیلات نه تنها در کاهش ابتلا به بیماری موثر نبود که «مضر» نیز بود. در استان‌های دیگر نیز همچنان ویروس کرونا در حال گسترش است و بیش از ۲۳۰ شهر کشور در وضعیت قرمز به سر می‌برند.

خسرو صادق‌نیت، رئیس بیمارستان امام خمینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد: «میزان، مراجعه به بیمارستان‌ها در یک سال و نیم گذشته بی‌سابقه بوده است و این میزان حجم مراجعه و بستری را از ابتدای کرونا تا الان نداشتیم.»

به گفته صادق‌نیت، بیش از ۵۰۰ تخت بیمارستان امام خمینی، به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است و روزانه حدود۴۰۰ نفر هم به صورت سرپایی درمان می‌شوند. آمار افرادی هم که به طور موقت بستری می‌شوند نیز فقط در همین بیمارستان ۳۰۰ نفر در روز است.

خبری که رئیس بیمارستان امام خمینی درباره بی‌سابقه بودن، آمار بیماران مبتلا به کرونا اعلام کرده است، شرایط وخیم گسترش ویروس کرونا را در کشور اثبات می‌کند و نشان می‌دهد همانطور که متخصصان می‌گویند هر موج کرونا، نسبت به موج قبلی سخت‌تر بوده است.

کافی است مروری داشته باشیم به میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونا در تابستان امسال و آن را با تابستان سال گذشته مقایسه کنیم؛ به طور مثال در چهارم مرداد سال ۱۳۹۹ که کشور درگیر موج دوم کرونا بود، دو هزار ۳۱۶ بیمار جدید شناسایی شدند، از این تعداد هزار و ۲۹۸ نفر بستری شدند و ۱۹۵ نفر نیز جان باختند.

در چهارم مرداد امسال (۱۴۰۰)، تعداد مبتلایان جدید بیماری ۳۱ هزار و ۸۱۴ نفر اعلام شد که از این تعداد سه هزار و ۵۶۶ نفر در بخش‌های عادی بیمارستان و چهار هزار و ۹۸۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. همچنین ۳۲۲ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

احتمال ماندن بیماران پشت در بیمارستان‌ها

شرایط موجود خارج از ظرفیت بیمارستان‌هاست و وضعیتی بحرانی را پدید آورده است. محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا، از مراکز درمانی ارتش و شهرداری خواسته است که به میدان بیایند و «به داد بیمارستان‌ها برسند.» او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «اگر تعداد بیماران مقداری بیشتر شود دیگر پشت درب بیمارستان می‌مانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رئیس بیمارستان سینا در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های این بیمارستان به بیماران کرونایی اختصاص یافته است و روزانه بین صد تا ۱۵۰ نفر برای دریافت دارو مراجعه می‌کنند که این مسئله نشان می‌دهد «لود بیماری نسبت به پیک قبلی سه تا چهار برابر بیشتر شده است.»

طالب‌پور از منتظر ماندن بیماران مبتلا به کرونا در اورژانس بیمارستان برای خالی شدن تخت، خبر داد و گفت: «بیمارانی که ما بستری می‌کنیم عموما بدحال‌ها و مسن‌ترها هستند که عمده آن‌ها هم کسانی هستند که واکسن دریافت نکرده‌اند ولی افرادی که واکسن زدند و مبتلا شدند عمدتا سرپایی درمان شدند.»

وضعیت در دیگر بیمارستان‌های تهران نیز فرق چندانی با دو بیمارستان سینا و امام خمینی ندارد. طبق اعلام نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران، هم‌اکنون۱۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

نادر توکلی نیز «بدتر» بودن پیک پنجم کرونا را نسبت به پیک‌های قبلی کرونا تایید کرد و گفت: «در روزهای آینده از ظرفیت‌ تخت‌های مراکز درمانی ارتش و نیروهای مسلح نیز استفاده خواهد شد و در ادامه در صورت نیاز بیمارستان‌های صحرایی نیز دایر می‌شوند.»

افزایش ابتلا به ویروس کرونا بالا رفتن آمار مرگ و میر را نیز در تهران به دنبال داشته است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر اعلام کرد که تعداد فوتی‌های تهران از ۱۵۰ نفر عبور کرده است. به گفته او تعطیلات شش‌روزه تهران «نه تنها اثربخش‌ نبود بلکه اثر منفی هم داشت.»

هاشمی از ستاد مقابله با کرونای تهران خواست با کمک شهرداری، هرچه سریع‌تر جلسه ویژه‌ای برای مقابله با این وضعیت تشکیل دهد.

بازگشایی مدارس و تجمع‌های مذهبی

موج فزاینده ابتلا به کرونا در دیگر استان‌ها نیز ادامه دارد و میزان ابتلا و بستری در استان‌هایی مثل گیلان، سیستان و بلوچستان، گلستان، یزد، هرمزگان، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، همدان، اردبیل، بوشهر و قم از متوسط کشوری بیشتر گزارش شده است.

همه این‌ها در حالی است که واکسیناسیون عمومی در ایران همچنان به کندی پیش می‌رود و تعداد افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند از مرز سه میلیون نفر عبور نکرده است.

در چنین شرایطی، نهادهای مذهبی درصدد برگزاری تجمع‌های محرم هستند و وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که «سیاست قطعی» امسال این وزارتخانه بازگشایی حضوری مدارس کشور است. او مدعی شده است که با واکسیناسیون معلمان، نگرانی خانواده‌ها کاسته خواهد شد و این در حالی است که متخصصان ایران و جهان، تاکید کرده‌اند که سویه دلتای ویروس کرونا، برخلاف انواع قبلی کودکان را نیز مبتلا می‌کند.

از سوی دیگر مسئله برگزاری تجمع‌های مذهبی در ماه محرم مطرح است؛ که نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرده‌اند اجازه تعطیلی آن را نخواهند داد. سال گذشته (۱۳۹۹) نیز برگزاری مراسم مذهبی محرم در پیک دوم کرونا منجر به آغاز زودهنگام پیک سوم شد.

بیشتر از