نجیب میقاتی مامور تشکیل دولت جدید لبنان شد

اگر میقاتی موفق به تشکیل دولت شود، این سومین بار است که به نخست‌وزیری لبنان می‌رسد

«دولتی مطابق ابتکار فرانسه تشکیل خواهیم داد» - DALATI AND NOHRA / AFP

در پی مذاکرات پارلمان و رئیس جمهوری لبنان، روز دوشنبه نجیب میقاتی، بازرگان میلیاردر لبنانی، به عنوان نخست‌وزیر منتخب جدید آن کشور منصوب شد.

در رای‌گیری پارلمان، میقاتی ۷۲ رای آورد و تنها رقیبش، نواف سلام، بیشتر از یک رای کسب نکرد. ۴۲ نماینده رای سفید دادند و سه نماینده اصلا در رای‌گیری شرکت نکردند.

پس از رای‌گیری، میشل‌ عون، رئیس جمهوری لبنان، میقاتی را مامور تشکیل کابینه کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتصاب میقاتی یازده روز پس از استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر منتخب قبلی، رخ داد. حریری در پی ۹ ماه بن‌بست سیاسی و اختلاف با میشل عون و داماد او، جبران باسیل، که نماینده پارلمان است، استعفا کرد.

میقاتی پس از اعلام خبر انتصابش، به خبرنگاران گفت: «با همکاری رئیس جمهوری، اکنون دولتی مطابق ابتکار فرانسه تشکیل خواهیم داد.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در اوت سال گذشته نقشه راهی برای اصلاحات بنیادی سیاسی و اقتصادی در لبنان ارائه داده بود.

اگر میقاتی موفق به تشکیل دولت شود، این سومین بار است که به نخست‌وزیری لبنان می‌رسد. او در آوریل ۲۰۰۵ مدت کوتاهی کفیل نخست‌وزیری بود، و سپس در سال ۲۰۱۱ به مدت سه سال جایگاه نخست‌وزیری را در اختیار داشت.

اقتصاد لبنان در حال فروپاشی است. نیمی از جمعیت زیر خط فقر زندگی می‌کند و ارزش پول ملی بیش از ۹۰ درصد سقوط کرده است.

تقریبا یک سال است که دولت کاملی بر سر کار نیست و کمک‌های بین‌المللی هم مشروط به فسادزدایی و اصلاحات اساسی اقتصادی شده است.

میقاتی که اهل شهر طرابلس در شمال لبنان است، آرای مثبت بیشتر احزاب لبنان، از جمله «جنبش آینده» به رهبری سعد حریری، حزب‌الله، نهضت امل، و حزب سوسیالیست پیشرو دروز را به دست آورد؛ اما دو حزب عمده مسیحی لبنان به او رای ندادند.

بیشتر از جهان