طرح ساماندهی کولبران در مجلس، ممنوعیت شلیک مستقیم

نماینده سردشت: «با ایجاد بازارچه‌های مرزی، کولبران در این بازارچه‌ها مشغول به کار می‌شوند»

ٖدر بازارچه‌های مرزی چند قلم کالا مشخص می‌شود و کولبران خواهند توانست کالاهای خود را قانونی حمل کنند- عکس از خبرگزاری میزان

نماینده سردشت در مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی برای «ساماندهی کولبران» در مناطق مرزی خبر داد. این طرح هم‌اکنون در نوبت رسیدگی قرار دارد و هنوز به کمیته‌های تخصصی نیز ارجاع نشده است. اما به گفته کمال حسین‌پور، در صورت تصویب، منجر به حذف پدیده کولبری خواهد شد.

هفته‌ای نیست که خبری از شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و پاسداران به سوی کولبران و کشته و زخمی شدن تعدادی از آنان منتشر نشود. در بخش‌هایی از استان‌های مرزی در غرب و شمال غرب ایران، کشاورزی رونق چندانی ندارد. از کارخانه‌های تولیدی هم خبری نیست و بحران اشتغال بسیاری از مردم را ناگزیر کرده است که برای تامین معاش خود، اقدام به کولبری در ارتفاعات کنند. اما این شغل با مخاطرات بسیار همراه است و کولبران، حتی اگر بتوانند از ارتفاعات عبور کنند و از سرما و مسیرهای صعب‌العبور کوهستان جان سالم به در برند، مطمئن نیستند که با برخورد نیروهای مرزبانی روبه‌رو نخواهند شد.

اخبار پی‌درپی کشته و زخمی شدن کولبران در سال ۹۸، برخی از نمایندگان مجلس دهم را بر آن داشت که طرحی را برای ممنوعیت شلیک مستقیم به کولبران به مجلس ارائه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسول خضری، نماینده وقت پیرانشهر در مجلس، در همان زمان اعلام کرد که سهم کولبران از میزان کالاهای قاچاق به کشور تنها نیم‌درصد است، اما حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی، از نمایندگانی مانند خضری خواست از کولبران دفاع نکنند، چون به گفته او «دفاع از کولبران به معنای دفاع از قاچاق» است.

حالا با گذشت بیش از دو سال و به سرانجام نرسیدن آن طرح، نمایندگان استان‌های مرزی در مجلس یازدهم درصدد هستند که «طرح ساماندهی کولبران» را در مجلس مطرح کنند.

بر اساس اعلام کمال حسین‌پور، نمایندگان استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، و کرمانشاه در تدوین این طرح نقش داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا، کمال حسین‌پور با این مدعا که در صورت تصویب این طرح، پدیده کولبری حذف خواهد شد، گفت: «تمرکز ما در طرح ساماندهی کولبران بر ایجاد بازارچه‌های مرزی و تعیین معبرهای خاص است.»

نماینده سردشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بحران اشتغال در نوار مرزی کشور گفت که با ایجاد بازارچه‌های مرزی، کولبران در آن بازارچه‌ها مشغول به کار می‌شوند و دیگر مجبور نیستند به کولبری روی آورند.

به گفته کمال حسین‌پور، در بازارچه‌های مرزی چند قلم کالا مشخص می‌شود و کولبران خواهند توانست کالاهای خود را قانونی حمل کنند.

نماینده سردشت جزئیات بیشتری درباره بازارچه‌های مرزی و معبرهایی که این بازارچه‌ها در آن‌ها راه‌اندازی خواهند شد، ارائه نداد، اما اذعان کرد که تمام نمایندگان مجلس، «آمادگی لازم برای ساماندهی کولبری و حذف آن را دارند.»

باید منتظر ماند و دید آیا ایده موسوم به «طرح ساماندهی کولبران» در راستای حمایت از این قشر جامعه انجام پیش برده خواهد شد، یا دستاوردهای جدید مالی برای حکومت در پی خواهد داشت.

نکته دیگر، نیاز به وجود اراده‌ای واقعی و جدی برای حل مشکلات کولبران در مجلس، و قرار گرفتن این طرح در نوبت رسیدگی است. در غیر این‌صورت، این طرح نیز همچون طرح ممنوعیت شلیک مستقیم به کولبران به فراموشی سپرده خواهد شد.