طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» فعلا از دستور کار مجلس خارج شد

در صورت تصویب این طرح، دست‌کم تا ۳۰۰ هزار کسب‌وکار خانگی کوچک در اینستاگرام شکست خواهند خورد

مجلس یازدهم به دنبال محدود کردن دسترسی به فضای مجازی است - عکس از ایرنا

بر اساس دستور کار جلسه علنی امروز دوشنبه چهارم مرداد در مجلس شورای اسلامی، «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» که قرار بود مورد بررسی قرار بگیرد، به طور موقت از دستور کار مجلس خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی‌رغم تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس، فعلا این طرح در دستور کار روز جاری قرار ندارد.

با توجه به اینکه جلسات علنی مجلس در هفته جاری در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود، طرح فوق نیز قرار بود در این سه روز بررسی شود.

در رابطه با این طرح، حسین نوش‌آبادی، نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا، ضمن اشاره به اینکه اجرای چنین اقدام مهمی، به دوراندیشی و واقع بینی بیشتری نیاز دارد، گفت: «این که چنین موضوع مهم و تأثیرگذاری فقط در جمع معدود اعضای یک کمیسیون و دور از چشم مردم، رسانه‌ها و نهادهای مدنی مورد بررسی قرار گرفته، سؤالی است که باید در روزهای آینده با بررسی‌های تخصصی و جامع، شفاف‌سازی شده و به اطلاع مردم رسد.»

طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» برنامه مجلس یازدهم برای محدود کردن فضای مجازی است، طرحی که به از بین رفتن بسیاری از کسب‌و‌کارهای آنلاین منجر می‌شود و با نگرانی‌ها و انتقادهای بسیار همراه بوده است.

طرحی که کمیسیون فرهنگی مجلس با عنوان ساماندهی فضای مجازی آماده کرده است، حتی دسترسی کاربران ایرانی به سرویس‌های جهانی مثل نقشه گوگل را محدود می‌کند؛ چون بر اساس این طرح، همه شرکت‌های خارجی برای فعالیت در ایران باید مجوز داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این، شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی نیز مسدود می‌شوند. در صورت اجرای این طرح، زندگی میلیون‌ها ایرانی که کسب‌و‌کار آن‌ها به اینترنت بستگی دارد مختل می‌شود و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک روستایی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، شکست خواهند خورد.

اعلام این خبر نگرانی بسیاری از صاحبان مشاغل اینترنتی را در پی داشت و آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی به این موضوع انتقاد کردند.

در همین راستا، ۵۰ شرکت اینترنتی با انتشار بیانیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی از احتمال تصویب این طرح، نسبت به آن اعتراض کردند و خواهان توقف بررسی آن شدند.

در این بیانیه آمده است: «ما به صراحت اعلام می‌کنیم محدودسازی سرویس‌دهندگان خارجی و مسدودکردن آن‌ها به هیچ وجه به کسب‌وکارهای ایرانی کمک نمی‌کند. رشد در فضای رقابت ایجاد می‌شود و کیفیت خدمات با تنوع انتخاب‌های کاربران بالا می‌رود. ما با تکیه بر نیروی توانمند انسانی و شناخت بهتر از سلیقه هم‌وطنان، بخت رقابت و جذب اعتماد کاربران را داریم و بدون نیاز به مداخلات سلبی هم می‌توانیم به رشد خود ادامه دهیم. مهم‌ترین حمایتی که دولت و نهادهای سیاست‌گذار می‌توانند از کسب‌وکارهای ایران داشته باشند، کاهش دخالت‌ها و رفع ده‌ها مجوز و محدودیت غیرضروری است که هر روز بر ما تحمیل می‌شود.»

نگرانی‌های عمومی درباره تصویب این طرح ابعاد مختلفی دارد؛ از جمله تعطیلی کسب‌وکارهای اینترنتی که پس از همه‌گیری کرونا فعالیت خود را بیشتر گسترش دادند. پیش‌تر عادل طالبی، دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی، به روزنامه اعتماد گفته بود که در صورت تصویب این طرح، تا ۳۰۰ هزار کسب‌وکار خانگی کوچک در اینستاگرام شکست خواهند خورد.