اداره هوانوردی فدرال آمریکا: جف بیزوس فضانورد نیست

افراد واجد دریافت نشان فضانوردی باید با فضاپیماهای دارای مجور پرواز و به ایمنی سفر به فضا کمک کرده باشند

نشان فضانوردی وزن قانونی یا امتیاز خاصی ندارد اما مرحله مهمی برای فضانوردان است - Joe Raedle/AFP

تجدید نظر در مقررات جدیدی که اداره هوانوردی فدرال آمریکا روز سه‌شنبه وضع کرد به معنای آن است که به جف بیزوس، بنیان‌گذار موسسه فضایی بلو اوریجین نشان رسمی فضانوردی اعطا نخواهد شد، هرچند او در همان روز با موفقیت پرواز تجارتی خود به فضا را به پایان رساند. 

مقررات سختگیرانه‌تر اداره هوانوردی در مورد اعطای نشان رسمی فضانوردی تنها خلبانان و افرادی را واجد دریافت این نشان می‌کند که با فضاپیماهای دارای مجور پرواز کرده باشند، بالاتر از ارتفاع ۸۰ کیلومتری از زمین پرواز کرده و به ایمنی سفر به فضا کمک کرده باشند. 

بر اساس تغییراتی که در مقررات اداره هوانوردی داده شده است، کارکنان فضاپیماهای تجارتی همچنین باید برای دریافت نشان فضانوردی «در مدت پرواز نشان دهند کارشان برای حفظ ایمنی مردم ضروری بوده یا به ایمنی سرنشینان فضاپیما کمک کرده» و فقط مسافر یک فضاپیما نبوده‌اند.

نشان فضانوردی وزن قانونی نداشته یا امتیاز خاصی ندارد اما مرحله مهمی برای فضانوردان است. اداره هوانوردی آمریکا این مقررات را برای ترغیب و تشویق نقل‌وانتقالات تجارتی فضایی و نیز نظارت بر ایمنی آن وضع کرده است. 

با توجه به سفرهای تجارتی خصوصی به فضا از جمله طرح‌‌های بلو اوریجین بیزوس و ویرجین گالاکتیک ریچارد برانسون برای گردشگری در فضا، مقررات جدید دریافت نشان فضانوردی را برای افراد سختگیرانه‌تر می‌‌کند. 

این مقررات همچنین این سوال را مطرح می‌کند که آیا گردشگران فضا که در عملیات پرواز یا هرگونه ماموریت علمی مربوط به آن شرکت ندارند، شایسته عنوان فضانورد هستند یا نه.  

از نظر من فضانورد کسی است که در چارچوب خدمات عمومی در عملیات کشف فضا و علوم فضایی شرکت داشته باشد. آیا به آن‌ها دستمزد داده می‌‌شود؟ آیا سفر آن‌ها به فضا ضروری است؟ 

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) می‌گوید شما تنها پس از تکمیل سه سال آموزش فضانوردی یک فضانورد می‌شوید، نه فردی که تنها به فضا سفر می‌کند.

- مری رابینت ۲۰ ژوئيه ۲۰۲۱

 

پرواز نیو شِپِرد بلو اوریجین به فضا در روز سه‌شنبه چهار نفر شامل بیزوس، برادرش مارک، وارلی فانک و الیور دیمن را به فضا برد.

سفینه نیو شپرد از زمین کنترل می‌شد و هیچ‌یک از سرنشینان آن نقشی در عملیات فضاپیمایی آن نداشتند، بنابراین گمان می‌شود واجد شرایط دریافت نشان فضانوردی از اداره هوانوردی فدرال آمریکا نخواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باب اسمیت، مدیر عامل شرکت بلو اوریجین، پیش از پرتاب سفینه به فضا در یک کنفرانس خبری گفت: «این یک وسیله نقلیه خودکار است. در واقع سرنشینان آن کاری انجام نمی‌دهند.»

اما مقررات جدید همچنین خاطرنشان می‌‌کند که هر فردی که «نقشی شگفت‌انگیز به صنعت پرواز تجارتی بشر به فضا داشته یا به آن کمک کرده باشد» شایسته قدردانی است.

در متن مقررات جدید آمده است: «این افراد یک جایزه افتخاری دریافت کرده و لزوما نباید دارای همه شرایط (درج‌شده در مقررات) باشند.»   

این بدان معنی است که فانک، یکی از سرنشینان بلو اوریجین که در سال‌های ۱۹۶۰ از طرف ناسا آموزش فضانوردی دید اما هرگز به فضا فرستاده نشد می‌تواند سرانجام نشان فضانوردی خود را دریافت کند. 

اما روشن نیست که سرنشینان سفینه ویرجین گالاکتیک واجد شرایط دریافت نشان فضانوردی هستند یا نه. این موسسه ریچارد برانسون، بنیان‌گذار و سه سرنشین دیگر آن را به عنوان اعضای تیم آزمایش فضاپیما عنوان کرده است.

به گفته این موسسه چهار سرنشین فضاپیما در مدت پرواز یا وسائل تعبیه‌شده داخل کابین را ارزیابی می‌کردند یا در حال آزمایش مراحل مربوط به پرواز به آن‌سوی مدار زمین بوده‌اند اما شایستگی آن‌ها برای دریافت نشان فضانوردی به این بستگی دارد که آیا با این کار «به ایمنی پرواز بشر به فضا» کمک کرد‌ه‌اند یا نه.

© The Independent

بیشتر از جهان