پمپئو به دنبال افزایش فشار بر ایران و با پشتیبانی شورای امنیت

تمدید تحریم فروش اسلحه درقطعنامه ۲۲۳۱ و منع سفر فرماندهان سپاه

Poland at the UN

 وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو تمام روز سه شنبه را در نیویورک و در مقر سازمان ملل متحد گذراند که معمولا در این وقت از سال در خلسه گرمای تابستان و شرجی بودن هوا، نیمه خواب آلود و نیمه تعطیل است. وی برای شرکت در نشست صلح و امنیت در خاورمیانه در شورای امنیت و به دعوت کشور لهستان حضور بهم رسانده بود و بدیهی بود که ایران می توانست موضوع اصلی این گفتگو و از موضوعات مورد علاقه آمریکا و دیگر نمایندگان باشد.

وزیر خارجه آمریکا یکروز تمام کاری خود را در سازمان ملل گذراند، نه به این دلیل که بار دیگر بخواهد گفته های خویش در جهت مقابله با تهدید ایران را تکرار کند. پمپئو به نیویورک آمد تا از موقعیتی کم نظیر استقبال کند. فرصتی که می تواند تلاشهای ایالات متحده در جهت افزایش فشار بر ایران را با پشتیبانی شورای امنیت سازمان ملل متحد تقویت کند.

از بخت خوش ایالت متحده، لهستان برای یکماه ریاست ادواری شورای امنیت سازمان ملل متحد را بعهده گرفته و این فرصتی بود که پمپئو به دعوت همتای لهستانی و متحد نزدیک آمریکا، و برای شنیدن سخنرانی وی در شورای امنیت به نیویورک بیاید.

موضوع نشست روز سه شنبه در شورای امنیت و سخنرانی وزیر خارجه لهستان، همان عنوان نشستی بود که بهمن ماه گذشته در ورشو برگزار شد و وزاری خارجه بیش از ۶۰ کشور در آن کنفرانس امنیتی با موضوع صلح و امنیت در خاورمیانه شرکت داشتند.

ژاک چاپوتوویتز وزیر خارجه لهستان سال پیش در میزبانی کنفرانس امنیتی ورشو پیش قدم و علی رغم مخالفت های ایران و نگرانی های اتحادیه اروپا این نشست را در ورشو برگزار کرد. نشستی که در آن بارها از ایران به عنوان یک تهدید امنیتی نام برده شد. روز سه شنبه نیز پس از پایان نشست شورای امنیت چاپوتوویتز در کنار مایک پمپئو ایستاد تا به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد، اما در اصل می خواست حمایت و همبستگی خود از تلاشهای آمریکا در مقابله با تهدید ایران و صراحت این کشور در حمایت از نشست بین المللی بعدی که در امتداد کنفرانس ورشو و در منامه برگزار می شود را نشان دهد.

نشست بعدی یا همان کنفرانس بین المللی امنیت دریانوردی مهر ماه امسال در بحرین برگزار می شود.

میزبانان نشست منامه، همچنان لهستان و آمریکا بوده و بیش از ۶۰ کشور نیز در آن شرکت خواهند داشت تا به موضوع تهدید امنیت کشتیرانی در آبهای منطقه بپردازند. با توجه به وقایع چند ماه اخیر در آبهای خلیج فارس و تنگه هرمز، بدیهی است که ایران موضوع محوری این نشست دو روزه بین المللی خواهد بود.

مایک پمپئو پیش از آنکه به قدم به ساختمان سازمان ملل متحد بگذارد در تویتی از پادشاه بحرین، حامد بن عیسی آل خلیفه و کشور بحرین بابت پیوستن به ائتلاف بین المللی امنیت دریایی تشکر کرد.

تاکید بر مقابله با تهدید ایران و ضرورت صلح و امنیت در خاورمیانه با توجه بر دستاوردهای نشست ورشو، حمایت و پشتیبانی از نشست بین المللی امنیت دریانوردی در بحرین، و سوم، ایجاد حساسیت در شورای امنیت نسبت به پایان زمان تحریم خرید سلاح توسط ایران در مهر ماه سال ۲۰۲۰، اساس اهداف سفر پمپئو به نیویورک را شکل می داد.

به نظر می رسد که چرخه فشار همه سویه آمریکا به جمهوری اسلامی در شورای امنیت با خواست تمدید بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ که شامل تحریم خرید سلاح و منع سفر ۲۳ شهروند ایرانی که فرمانده سپاه قدس قاسم سلیمانی نیز یکی از این افراد می باشد، به زودی تکمیل شود.

گفته می شود که وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف طبق رویه قبلی همه ساله برای شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۴ سپتامبر به نیویورک خواهد آمد.

به گفته مقامات سازمان ملل، تحریم خزانه داری آمریکا نمی تواند شامل مقامات کشورهای شرکت کننده در نشست های سازمان ملل متحد شود. آقای آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل متحد این موضوع را روز سه شنبه با آقای پمپئو مطرح کرده بود.

بیشتر از سردبیری