هشتمین شب اعتراض‌ها در ایران؛ سرکوب و شلیک گلوله در الیگودرز

اعتراض به بحران آب در استان خوزستان از پنجشنبه ۲۴ تیرماه آغاز شد و تاکنون، به بیش از ۳۰ شهر ایران گسترش ‌یافته است

اعتراض به بحران آب و مدیریت ناکارآمد در منابع آبی در هشتمین شب پیاپی در شهرهای مختلف استان خوزستان ادامه یافت و در برخی شهرها همچون الیگودرز و شاهین‌شهر، تظاهرات شکل گرفت. سرکوب معترضان و شلیک به سوی آن‌ها همچنین واکنش‌های گروه‌های فرهنگی و هنری و چهره‌های شاخص را در پی داشت. علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، لوریس چکناورایان و یغما گلرویی از جمله چهره‌هایی بودند که به رویدادهای خوزستان واکنش نشان دادند. خانه تئاتر و خانه موسیقی نیز در بیانیه‌هایی جداگانه‌، سرکوب معترضان را محکوم کردند.

اعتراض به بحران آب در استان خوزستان از پنجشنبه ۲۴ تیرماه آغاز شد و تاکنون، به بیش از ۳۰ شهر ایران گسترش ‌یافته است. اعتراض‌ها در هشتمین شب پیاپی، در شامگاه پنجشنبه ۳۱ تیرماه در شهرهایی همچون بوشهر، ماهشهر، بهبهان، ایذه، اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان ادامه یافت. در ادامه اعتراض‌ها به سرکوب مردم خوزستان، در برخی دیگر از شهرها نیز مردم اقدام به برپایی تجمع‌هایی کردند که فرهنگیان استان کرمانشاه و کارگران هفت‌تپه از آن جمله بودند.

در شهرهایی همچون الیگودرز در استان لرستان و شاهین‌شهر در استان اصفهان نیز تظاهراتی در حمایت از مردم خوزستان شکل گرفت اما نیروهای امنیتی به سوی معترضان شلیک کردند. ویدیوهای منتشر‌شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد شامگاه پنجشنبه در الیگودرز، یک نفر کشته و تعدادی زخمی شده‌اند. فضای امنیتی و خشونت علیه معترضان در ایذه نیز ادامه یافت و تصاویری که شاهدان محلی از این شهر منتشر کرده‌اند حاکی از آن است که پاسخ نیروهای امنیتی به مردم معترض شلیک‌های پی‌درپی گلوله بوده است.

تاکنون، کشته شدن پنج شهروند معترض و یک مامور نیروی انتظامی تایید شده است. همچنین در روز پنجشنبه، نوجوانی ۱۷ ساله با نام هادی بهمنی که از کشته‌شدگان اعتراض‌های خوزستان بود به خاک سپرده شد. هادی بهمنی اهل ایذه و کارگر بود.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، از قطع اینترنت در شهرهای استان خوزستان و اختلال جدی اینترنت در شهرهای دیگر کشور خبر داده‌ است. سایت نت‌بلاکز نیز که دسترسی جهانی به اینترنت را زیر نظر دارد، اختلال اینترنت در ایران را تایید کرده است.

تهدید مردم معترض

هم‌زمان با شدت گرفتن اعتراض‌ها در خوزستان و گسترش آن به دیگر شهرهای ایران، مقام‌های امنیتی اعلام کرده‌اند که با معترضان برخورد خواهد شد. فرماندار بهبهان معترضان به بی‌آبی را «هنجارشکن» خواند و دادستان اهواز آن‌ها را «اغتشاشگر، مزدور بیگانه، منافق و تجزیه‌طلب» نامید و  تهدید کرد که با برخورد «شدید» روبه‌رو خواهند شد.

از سوی دیگر، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در صفحه توییترش مدعی شد که نیروهای امنیتی دستور دارند بازداشتی‌های اخیر را که عمل مجرمانه‌ای نداشته‌اند به‌سرعت آزاد کنند. او در حالی مدعی آزادی معترضان شده است که مقام‌های استانی خوزستان و دیگر شهرها اطلاعات و آماری از تعداد و نام افراد دستگیر‌شده ارائه نکرده‌اند.

اعتراض‌های خوزستان واکنش دو رئیس‌جمهوری را نیز در روز پنجشنبه در پی داشت؛ حسن روحانی مدعی شد که حق معترضان خوزستانی «محترم» شمرده خواهد شد و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب، اعلام کرد برای استان‌هایی مثل خوزستان و سیستان‌و‌بلوچستان که شرایط خاص دارند، استاندار ویژه انتخاب می‌شود که در جلسه‌های هیئت دولت حضور داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه خانه موسیقی، خانه تئاتر و هنرمندان مستقل

اعتراض‌ها در خوزستان، که به‌دلیل بحران آب در این استان شروع شد، با برخورد خشونت‌آمیز علیه معترضان و سرکوب آن‌ها وارد فاز جدیدی شده است. تاکنون، قشرهای گوناگون مردم، گروه‌های فرهنگی و هنری و چهره‌های زیادی سرکوب معترضان و شلیک گلوله به سوی آن‌ها را محکوم کردند و روز پنجشنبه نیز این واکنش‌ها همچنان ادامه یافت.

خانه تئاتر در بیانیه‌ای، با حمایت از اعتراض‌های خوزستان اعلام کرد: «هنرمندان تئاتر در کنار مردم بزرگ خوزستان بوده و خواهند بود.»

خانه موسیقی نیز با انتشار بیانیه‌ای، هرگونه برخورد خشونت‌آمیز با معترضان را محکوم کرد و نوشت: «همان مردمانی که در این چهل سال بیش از همه در مقابل سختی‌ها و تلاطم‌های جنگ و بی‌آبی و خشکسالی ایستاده است و اینک که جانش به لب رسیده، نیازمند تدبیر و کمک مسئولان و همه‌ ما هموطنان است.»

در اقدامی دیگر، بیش از ۶۰۰ نفر از هنرمندان حوزه‌های گوناگون در بیانیه‌ای، خواستار شنیده شدن صدای مردم خوزستان شدند.

در این بیانیه که هنرمندانی همچون مجید انتظامی، فریدون شهبازیان، هوشنگ کامکار، کامبیز روشن‌روان، کتایون ریاحی و پرستو صالحی آن را امضا کرده‌اند، آمده است: «پاسخ ملتی که ابتدایی‌ترین حقوق انسانی را برای زندگی طلب می‌کند سرکوب، گلوله و زندان نیست و ما صدای دادخواهی مردم دردکشیده ایران را شنیده‌ایم و همچون همیشه، در کنار هموطنان عزیزمان هستیم و سرکوب ناجوانمردانه مردم تشنه خوزستان را محکوم می‌کنیم.»

واکنش چهره‌های شاخص، از لوریس چکناوریان تا علی دایی

سرکوب مردم معترض در استان خوزستان و شلیک گلوله به سوی آن‌ها خشم بسیاری از چهره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی را در پی داشته است و در ادامه واکنش‌ها، روز پنجشنبه نیز تعدادی دیگر از هنرمندان و ورزشکاران به اتفاق‌های خوزستان واکنش نشان دادند.

لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر، در پیامی ویدیویی با مردم خوزستان ابراز همدردی کرد و گفت: «همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم.»

علی دایی با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرامش، نوشت: «حیران از آنم که چطور دشتی حاصلخیز تبدیل به کویری بی‌آب‌و‌علف شده، حق مردمی که هشت سال با جان و دل از آب و خاک این مملکت دفاع نمودند این نیست.»

 مهدی مهدوی‌کیا نیز در صفحه اینستاگرامش، خواستار حل مشکلات استان خوزستان به‌صورت ریشه‌ای شد و نوشت: «مشکل مردم در خوزستان با بطری و تانکر آب حل نمی‌شود. راهکاری اساسی و ریشه‌ای لازم است که این بحرانی که نتیجه سال‌ها بی‌تدبیری و عدم مدیریت صحیح منابع آبی در استانی که چندین رودخانه بزرگ در آن جاری است، حل شود.»

یغما گلرویی، شاعر و ترانه‌سرا، نیز یکی از ترانه‌هایش درباره خوزستان را بازنشر کرد که بخش‌هایی از آن چنین است: «جنوبِ فقر آموخته/ با ‌نخل‌های سوخته/ لب‌های از غم دوخته/ یه روز چقدر آفتاب داشت/ باشوی جنگ‌دیده‌ش/ لاله‌ سنگ‌دیده‌ش/ دشتِ تفنگ‌دیده‌ش/ شطش یه روزی آب داشت.»