المپیک توکیو؛ کیمیا علی‌زاده حریف ناهید کیانی شد

علیزاده ماه گذشته به تیم پناهندگان المپیک پیوست

ناهید کیانی (چپ) و کیمیا علیزاده (راست) در المپیک توکیو در برابر هم قرار خواهند گرفت- تصاویر از تسنیم و اینستاگرام کیمیا علیزاده

 در چهارچوب مسابقات تکواندوی المپیک، دو تکواندوکار ایرانی در مقابل هم قرار می‌گیرند.

ساعت ۱۰ صبح یکشنبه، ۳ مرداد، کیمیا علیزاده از تیم پناهندگان و ناهید کیانی با پرچم ایران، در رده ۵۷ کیلوگرم تکواندوی زنان مبارزه خواهند کرد.

کیمیا علیزاده با اعتراض به تبعیض‌های جنسیتی در نهادهای ورزشی ایران به آلمان رفت و با تشکیل تیم پناهندگان المپیک، زیر پرچم سفید آن مسابقه خواهد داد.

علیزاده با کسب مدال برنز در المپیک ریو دو ژانیرو در سال ۲۰۱۶ نخستین زن ایرانی است که موفق به کسب مدال در این رقابت‌ها شد. او بعدها به انتقاد از حجاب اجباری پرداخت و ایران را برای زندگی در آلمان ترک کرد.

ناهید کیانی، حریف کیمیا علیزاده نیز مدال برنز مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا ۲۰۱۶ و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیزاده اولین زن ایرانی بود که وقتی ۱۸ سال داشت در بازی‌های ۲۰۱۶ ریودوژانیرو مدال برنز المپیک را به دست آورد. وی بعداً روسری اجباری حجاب را که مجبور بود در مسابقات بپوشد از سر برداشت و ایران را برای زندگی در آلمان ترک کرد.

او دلیل این مهاجرت را این‌گونه بیان کرد: «من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب‌شده در ایرانم که سال‌هاست هر طور خواستند بازی‌ام دادند. هرکجا خواستند بردند هر چه گفتند پوشیدم. هر جمله‌ای دستور دادند تکرار کردم. هر زمان صلاح‌دیدند، مصادره‌ام کردند. مدال‌هایم را پای حجاب اجباری گذاشتند و به مدیریت و درایت خودشان نسبت دادند.»

 در ایران ورزشکاران زن مجبور به رعایت قوانین مذهبی درباره پوشاندن بدن و موی خود هستند که باعث ممنوعیت کامل برخی رشته‌های ورزش قهرمانی و محدودیت دیگر رشته‌ها برای زنان شده است.

در اغلب موارد فدراسیون‌های جهانی با مقامات ورزش ایران بر سر «استاندارد لباس زنان ورزشکار در مسابقات جهانی» به توافق نمی‌رسند.

علیزاده ماه گذشته با دعوت به تیم پناهندگان، همراه با ۲۹ ورزشکار دیگر که به دلیل پناهندگی نمی‌توانستند از سوی کشور متبوعشان در مسابقات انتخابی شرکت کنند، روانه ژاپن شد. تیم پناهندگان تحت نظر فدراسیون‌های جهانی ورزشی تشکیل شد تا به ورزشکاران پناهجو و پناهنده امکان ادامه فعالیت حرفه‌ای داده شود. 

 

بیشتر از ورزش