سفر فضایی به همراه مالک آمازون چقدر هزینه دارد؟

این فضاپیما به صورت خودکار پرواز می‌کند و همه کارهای پروازش را خود انجام می‌دهد

BLUE ORIGIN / AFP

جف بزوس قرار است یکی از سرنشینان موشک خود باشد و بدین ترتیب دومین نفری خواهد بود که این کار را می‌کند اما سه نفر دیگر که به اندازه وی مشهور یا ثروتمند نیستند هم  او را در این سفر همراهی خواهند کرد.

این سه نفر عبارتند از برادرش مارک، ولی فانک، شبه‌فضانورد پیشگام و نوجوانی به نام اولیور دیمن که پدرش برای او در این موشک جا گرفته است. دو نفر آخر به ترتیب مسن‌ترین و جوان‌ترین انسان‌هایی خواهند بود که به فضا پا می‌گذارند.

اگر بخواهیم دقیق بگوییم،‌ این مسافران به معنای واقعی کلمه خدمه محسوب نمی‌شوند زیرا این فضاپیما به صورت خودکار پرواز می‌کند و همه کارهای پروازش را خود انجام می‌دهد. (برعکسِ پرواز ریچارد برنسون که علاوه بر این میلیاردر و سایر همسفرانش، خلبان هم داشت)

توجه شما را به اطلاعات جامع این چهار فضانورد تاریخ‌ساز و هزینه این پرواز برای هر نفر جلب می‌کنم:

جف بزوس

تا اینجا معروف‌ترین سرنشین این سفینه جف بزوس، بنیان‌گذار تارنمای آمازون است که اوایل ماه جاری از مدیرعاملی این شرکت کنار رفت. شاید بزوس را بیشتر به دلیل کارش در آمازون و واشینگتن پست بشناسند، اما تعهد او به کار در حیطه فضا نیز پیشینه‌دار است؛ او در سال ۲۰۰۰ شرکت بلواریجین را پایه‌‌ریزی کرد و از آن سال تاکنون به شدت درگیر پیشبرد آن بوده است.

آقای بزوس می‌خواست از این هم پیشگام‌تر باشد؛ پس اعلام کرد اولین میلیاردری خواهد بود که به‌ فضا می‌رود و اولین فردی است که با سفینه‌ ساخت شرکت خود به فضا سفر می‌کند. ریچارد برنسون در این رکوردها از او پیش است؛ اگرچه شرکت بلواریجین اعلام کرده است که پرواز ویرجین گلکتیک واقعا سفر به فضا نبوده است.

مارک بزوس

ثروت و شهرت مارک شاید به اندازه برادرش جف نباشد اما در حد خودش خوب است. او از سهامداران آمازون و بنابراین میلیونر است و ضمنا شغل خود را هم دارد. مارک آتش‌نشان داوطلب است، مدیر روابط عمومی یک موسسه خیریه است و از بنیان‌گذاران شرکت سهامی خاص ها‌ی‌پست کپیتال محسوب می‌شود.

مارک پنج سال از جف کوچک‌تر است و جف او را «بهترین دوست» خود می‌داند. (این دو خواهری به نام کریستینا هم دارند)

ولی فانک

خانم فانک تا اینجا متخصص‌ترین سرنشین این پرواز است. از جمله دستاورهای وی این است که جزو طرح مرکوری ۱۳ و از کسانی بود که در کنار اولین فضانوردان ناسا دوره آموزشی مخصوص‌ را دیدند و تقریبا تجربه سفر به فضا را دارد. او از آن زمان تاکنون کارهای دیگری نیز در صنعت هوافضا انجام داده است.

به نظر می‌رسد خانم فانک نیز مانند مارک بزوس بلیتی برای این سفر نخریده و جف بزوس شخصا از او برای همراهی در این سفر دعوت کرده است.

پس از پرواز این سفینه، او با ۸۲ سال سن مسن‌ترین فردی خواهد بود که به فضا پا گذاشته است. فعلا این رکورد در اختیار جان گلن است که پس از پرواز با سفینه فضایی در سن ۷۷ سالگی، نامش را بر یکی دیگر از سفینه‌های بلواریجین گذاشتند.

اولیور دیمن

آخرین و گمنام‌ترین سرنشین آقای دیمن است که اصلا قرار نبود از مسافران باشد اما وقتی برنده اصلی مزایده عمومی گفت که سرش شلوغ است و نمی‌تواند به این سفر برود، جا برای او باز شد. پدر سرمایه‌دارش دومین برنده مزایده بود و بدین ترتیب بلیت به او و از او به اولیور رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطلاعاتی که از دیمن داریم نسبت به بقیه کمتر است. او دانشجویی است که پس از این یک سال وقفه برای آموزش پرواز، قرار است به دانشگاه اوترخت هلند برود اما یکی از مهم‌ترین نکات در مورد او هزینه بلیتش است. جو پدر دیمن این بلیت را برایش خریده است. قیمت را اعلام نکرده‌اند ولی با توجه به اینکه برنده مزایده ۲۸ میلیون دلار پرداخته بود، احتمالا تهیه این بلیت میلیون‌ها دلار هزینه داشته است.

سوای قیمت گزاف این بلیت، دیمون اولین مسافر بلواریجین است که برای همراه شدن با آن پول پرداخته و یکی از اولین انسان‌هایی است که بلیت سفر به فضا خریده است. او همچنین جوان‌ترین فردی خواهد بود که تاکنون به فضا رفته است و رکورد گرمان تیتوف ۲۵ ساله را که در دهه ۱۹۶۰ در قالب ماموریت ووستوک۲ اتحاد جماهیر شوروی به فضا سفر کرد، خواهد شکست.

جف بزوس پیش از این پرواز ویدیویی از دیمن منتشر کرد که در آن نظرش را در مورد این سفر می‌گوید. او گفت همسفر خانم فانک شدن «باحال» است و «احساس مسئولیت می‌کنم زیرا جوان‌ترین فردی‌ام که به فضا سفر می‌کند» و گفت که احتمالا وقتی به زمین بازگردم، «زبانم از حیرت بند آمده است».

© The Independent

بیشتر از جهان